ארבעה ימים אחרי דליפת הנפט הגולמי בבאר אורה ובשמורת הטבע עברונה שבדרום הערבה, החליט המשרד להגנת הסביבה להשבית את צינור הנפט של חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) לתקופת בלתי מוגבלת, עד לקבלת אישור מחודש. בהערכת מצב שהתקיימה אתמול (ראשון), אסר מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, על קצא"א ההפעלה מחדש והגדיר את המצב בשטח כ"רע מאוד". סמס הוסיף כי "כתמי הנפט מדגישים את ערוצי הזרימה, מעין תמונת נגטיב של כל השמורה".
לדברי מנכ"ל המשרד, לראשי קצא"א יש אחריות אישית לזיהום, אך מאחר ומתקיימת חקירה פלילית בנושא, הוא נמנע מלפרט. "יש כאן אחריות אישית של מנכ"ל ומנהלי קצא"א וכל זה ייחקר על ידנו".
בעקבות דליפת הנפט, יצא שלשום צוות מיוחד של היחידה הסביבתית של מועצת נאות חובב. הצוות, בראשות מנהל היחידה, ניר חסון, נעזר במעבדת אוויר ניידת שכללה מכשיר GCMS לזיהוי וניטור חומרים באוויר. ההחלטה על שליחת היחידה התקיימה לאחר שיחת סקירה והערכת מצב שקיימו מנכ"ל מועצת נאות חובב, אמנון בן דהן, יחד עם סמט.

 
דליפת הנפט בעברונה. צילום: המשרד להגנת הסביבה.


לאור הבדיקה שנערכה, נמצא כי איכות האוויר באילת ובבאר אורה במצב תקין, ולא נשקפת סכנה לבריאות התושבים, בעקבות דליפת הנפט הגדולה שהתרחשה ביום רביעי בלילה. במוקד הדליפה הגדול בכביש 90 נמצאו ערכים חריגים של בנזין, ובימים אלה נמשך המרוץ נגד הזמן במטרה למנוע את התפשטות הזיהום הסביבתי, בשל הגשם הצפוי בימים הקרובים, באמצעות שאיבה של מצבורי הנפט הגולמי. עם זאת, עדיין נשקפת סכנה לבעלי החיים ולטבע באזור.
אנדריי אוזן, ראש מועצת נאות חובב התייחס להתנהלות בעקבות האסון האקולוגי ואמר כי "הפעילות בסוף השבוע מבטאת היטב את תפיסת המועצה כגורם אזורי בעל היכולות ואמצעים הטכנולוגיים בתחום הסביבה. שמחנו לעזור לשותפים באזור במטרה לאמוד את הנזק ולכוונם לפעולה מונעת, ונשמח לסייע בעתיד ככל שנידרש".
בינתיים, נערכים הצוותים לגשמים הצפויים ביום שלישי הקרוב, כשהחשש הוא שהשיטפונות יפזרו את הזיהום עד למפרץ אילת. "אין ספק שמדובר באסון אקולוגי מהקשים שידע האזור שלנו בשנים האחרונות", אמר ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, למעריב אונליין. "כל גורמים הרלוונטיים, בעיקר הגורמים הירוקים, נערכים בראש ובראשונה לטפל באסון". הוא הוסיף כי "חשוב לזכור שחברת קצא"א לוקחת את כל האחריות על עצמה ומטפלת בכל המפגע על פי הדרישות וההנחיות של הגורמים הסביבתיים, כולל המשרד לאיכות הסביבה".

מהנתונים שסופקו עד כה על ידי המשרד וחברת קצא"א, עלה כי ביקוע צינור הנפט הגדול יחסית (קוטר 42 צול) אירע במהלך עבודות להעתקת התוואי שלו, במסגרת העבודות להקמת שדה התעופה החדש בתמנע, כאשר הנפט זורם בתוכו.