לביטוי "חלף עם הרוח" עלולה להיות היום (ד') משמעות אחרת: מהירות המשבים במהלך הבוקר צפויה להגיע עד ל-100 קמ"ש ובמוקדי החירום מקווים שהרוח לא תיקח איתה עצים, דודי שמש, גגות רעועים וכיוצא באלה, וכמבון שלא ייגרמו אבידות בנפש וברכוש.  

במשטרה כבר ערוכים להצפות של כבישים וסגירה של צירי תנועה, כאשר המשמעות ברורה: כמו ביום ראשון בשבוע שעבר, אלפים רבים של נהגים יבזבזו אלפי שעות בפקקי תנועה ענקיים. כבר במהלך היום פנו במשטרה לציבור הנהגים בבקשה: צאו בבוקר שעה קודם. כל הרשויות המקומיות נערכו בכוחות מתוגברים כדי לקדם את הסערה, כאשר חשש ממשי קיים להצפות במקומות הנמוכים, בעיקר בדרום הארץ.  


נחלים בלב העיר

אתמול, לאחר הפוגה של כמה שעות בבוקר, חזר בצהריים מזג האוויר הסוער: גשמים מלווים בברקים, סופות רעמים ורוחות עזות אותתו כי הסערה הגדולה שבה לאזור. בשעות לילה היא כבר התגברה, צירי תנועה רבים בצפון הוצפו, והיום היא צפוייה לשטוף הכל, מאזור הצפון ועד הנגב.
 
ד"ר עמוס פורת מהשירות המטאורולוגי מציין כי המערכת החורפית, שהגיעה מהים התיכון, הביאה איתה הפעם כמויות גדולות של גשמים, בצד רוחות חזקות שהתחילו אתמול במהירות של כ-50 קמ"ש והיום, כאמור, יגיעו למהירות כפולה.
 
כבר בשעות הערב המאוחרת אתמול התחזקו הרוחות והגשמים, בעיקר באזור השפלה. בראשון לציון הוצפו כבישים, בעיקר במזרח העיר, לאחר שמערכת הקולטנים קרסה, מכסי פלדה נסחפו ממקומם והמים הרבים הפכו את הכבישים לנחלים שוצפים. ניידות משטרה הוצבו בצידי הדרך כדי למנוע מנהגים לא אחראיים לנסות את מזלם ולעבור עם רכביהם בתוך המים. צירי תנועה רבים, בעיקר בצפון, בין עכו לצומת גילון, נותרו ללא תאורה.

קר מהממוצע


המקום שבו נמדדה אתמול הכמות הגבוהה ביותר של משקעים היה בשערי תקווה – 28 מ"מ. באזור בית דגן נמדדו 25 מ"מ, בקרני שומרון – 24 מ"מ, בעין כרמל – 14 מ"מ, בתל אביב – 11 מ"מ, בחיפה – 8 מ"מ, ובאגם הלאומי כינרת – 2.5 מ"מ בלבד. בבאר שבע לא ירדו גשמים, אבל בשעות הערב כבר ירדו מאוד הטמפרטורות והגיעו לתשע מעלות בלבד.

"קשה להתרגל למזג האוויר ההפכפך", סיפרה עמית כהן, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון. "בבוקר היה לי חם עם הסוודר ואחר הצהריים גם הסוודר הספיק כדי להתחמם". התחזית היא שגם בבאר שבע יירדו היום גשמים, ולא מעט.
 
במקביל לרוחות בקו החוף, צפוי לרדת היום גשם לסירוגין מצפון הארץ עד צפון הנגב. הגשמים יהיו מלווים בסופות רעמים וברקים. בחרמון מצפים לשלג המשמעותי הראשון השנה.  


היום גם יהיה קר מהממוצע: בירושלים יהיו 10 מעלות, בתל אביב ובבאר שבע – 15 מעלות, ואפילו באילת יהיה קר יחסית – עד 20 מעלות. על פי התחזית, בשעות הערב יתחילו הרוחות להיחלש, ומחר ייחלשו בהדרגה הגשמים. המערכת החורפית תסתיים ביום שישי.
 
בתים הוצפו בצפון
 
בעוד שבמרכז ובדרום נמצאים בכוננות הצפה, בצפון כבר היו שסבלו מהבעיה כבר אמש. למוקד העירוני בקריית שמונה הגיעו שלוש פניות על הצפות בתים ברחובות הרצל והאצ"ל. צוותי העיריה, אנשי תאגיד "התנור" וכיבוי אש הגיעו למקום כדי לסייע.
 
ראש העיר ניסים מלכה הנחה את מנהלי האגפים והמחלקות להורות לעובדים לישון עם מכשירי הטלפון הניידים מופעלים ולהיות זמינים לכל קריאה. בנוסף ביצעו עובדי העיריה סריקות בנחלים בתוך העיר כדי לוודא שהזרימה חופשית והנחלים נקיים, כדי להקטין את הסיוכי להצפות. אנשי חברת מקורות יאטו את קצב זרימת המים לנחלים הסמוכים לאזורי מגורים בעיר, כדי למנוע הצפה.
 
בחברת חשמל מזכירים כי בגלל רוחות עזות וקריסת עצים עלולים כבלי חשמל להיקרע, והציבור מתבקש לא לגעת בחוטי חשמל קרועים בגלל סכנת התחשמלות ולדווח מיד למוקד בטלפון 103 או למוקד המשטרה בטלפון 100.
 
בנוסף יש לפנות מגגות וממרפסות חפצים העלולים לעוף במשבי הרוח ולפגוע בקווי חשמל. מי שמבחין בעצים או עמודים שאינם יציבים ועלולים ליפול, מתבקש להודיע על כך למוקד העירוני בטלפון 106 או 103 לחברת החשמל.