בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו נעתר לבקשתו של חולה מחלת ALS לנתן אותו ממכונת ההנשמה אליה הוא מחובר.  פסק הדין ניתן כבר לפני כחודש, אולם רק היום (שלישי) הוא הותר לפרסום.



מדובר בחולה שבשנים האחרונות משותק לחלוטין למעט יכולת להזיז את עיניו. הוא מרותק למיטתו, אינו מסוגל לדבר, ומונשם באופן מלאכותי. לאחרונה חלה הרעה במצבו וקיים חשש שיאבד את היכולת לתקשר באמצעות עיניו.



המחלה לא פגעה בתפקודו השכלי של החולה, שהיה מודע באופן מלא למצבו ולסביבתו. בפנייה מטעמו לבית המשפט נמסר: "מזה כשנתיים, במקביל להתדרדרות משמעותית במצבי, הכוללת כאבים רבים יותר, איבוד שליטה על סוגרי, החמרה במצב העיניים וכדומה, גמרתי אומר לסיים את חיי. קשה לתאר במילי את מצוקתי וסבלי ואת חוסר האונים בו אני מצוי, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. אני מרגיש כי אני, למעשה, אדם מת בגוף חי. חיי הינם גיהנום עלי אדמות".

בחוות דעת שהגיש בנושא היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הוא ציין כי חוק החולה הנוטה למות יוצר הבחנה בין פעולה אקטיבית המביאה למותו של אדם לבין פעולה פסיבית שמשמעותה אי טיפול רפואי. לפיכך הוא קבע כי ניתן לבצע הפחתה הדרגתית של קצב ההנשמה ושל ריכוז החמצן לחולה. בית המשפט קיבל את חוות הדעת, ועל פי עיקרי פסק הדין הרופא שיבצע את התהליך יהיה חייב לוודא שהחולה נחוש בדעתו.

עו"ד גיורא ארדניסט, שייצג את החולה, הביע סיפוק מההחלטה: "פסק הזין יצר תקדים חשוב ועקרוני שעה שמיקם את האוטונומיה של הרצון ואת הזכות לחיות בכבוד ולמות בכבוד במקום הראוי להן".