סביב שולחן ארוך בחדר הישיבות בבית חולים איכילוב בתל אביב התכנסו אמש שבעה ממנהלי בתי החולים הממשלתיים וטענו פה אחד: "אנחנו לא יכולים לשאת עוד את הגירעונות הגדולים, ובימים הקרובים גם החולים ירגישו בכך".

על פי מנהלי בתי החולים, חסרים באופן מיידי 450 מיליון שקל לתקציבם, ולאחר תקופה בה ניסו להתנהל למרות הגירעונות, כעת המצב חמור מתמיד, ואם לא יועברו הכספים, בתי החולים לא יוכלו להמשיך להתנהל בצורה תקינה. "בתי החולים הציבוריים הם הסופרטנקר של מערכת הבריאות, שטס על אדי דלק בלי קברניט" - אמר מנהל בית חולים איכילוב, פרופ' גבי ברבש, והפנה את קריאתו לראש הממשלה.


"זו הפעם הראשונה שאני נאלץ להודיע לחולים שאנחנו הולכים לצמצם את היקף הפעילות של בית החולים בגלל מחסור תקציבי", סיפר מנהל בית חולים וולפסון בחולון, ד"ר יצחק ברלוביץ', "המשמעות עלולה להיות שבימים הקרובים נצטרך להתקשר לאנשים ולהודיע להם שלמרות שנקבע להם תור לניתוח מתוכנן כבר תקופה ארוכה, הם ייאלצו להמתין עוד תקופה ארוכה עד שיהיה את כסף לקנות את המשתל, הקוצב או הציוד הנדרש. בנוסף, כל אחד מהחולים עלול לחוש בימים הקרובים צמצום ביכולות שלנו, שגם ככה לא היו הכי טובות בעולם, בכל אחד מהתחומים בבית החולים, כמו אוכל ותחזוקה". 


ממלא מקום מנהל בבית חולים זיו בצפת, ד"ר קלין שפירא, אמר: "מאוקטובר הפסיקו להזמין אצלנו ציוד מסוים כי נגמר הכסף. הספקים באים לקראתנו עד גבול מסוים, אבל גם הם הפסיקו לספק סחורה. אנחנו עובדים עם רזרבות וגם הן נגמרות, מנסים שלא לפגוע באזרחי ישראל, אבל הגענו לקו האדום". 


מנהל בית חולים שיבא בתל השומר, פרופ' זאב רושטיין, איים: "אם חס וחלילה נכנס לשעת חירום כמו בחודשי הקיץ, אני יכול להעיד על בית החולים שלי שאין לנו יכולת לתת את אותו המענה שסיפקנו בקיץ האחרון. מערכת הבריאות הציבורית בדרך להתרסקות". 


במסגרת הקיצוצים הנדרשים בעקבות המחסור בתקציב, החלו בבתי החולים "שיבא" ו"נהריה" לפטר רופאים שעובדים בתאגידי הבריאות. פרופ' רוטשטיין התייחס למהלך ואמר: "מכיוון שהסכין התקציבית מונחת על הצוואר שלנו, צמצמנו כל מה שאפשר, כולל הפסקת עבודה של אנשים טובים". הבוקר יקיימו בשבעה בתי חולים ממשלתיים אסיפות הסברה שמוביל ארגון רופאי המדינה, במחאה על פיטורי הרופאים, שלטענת הארגון מועסקי במעמד של עובדי קבלן. האסיפות יחלו בשעה אחת בבתי החולים שיבא, רמב"ם, וולפסון, אסף הרופא, ברזילי, אברבנאל, נהריה ופוריה וימשכו כשעה. במהלך האסיפות צפויים שיבושים בפעילות בתי החולים. 


הרופאים המוחים מפנים את האצבע המאשימה כלפי נציבות שירות המדינה. יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר נמרוד רחמימוב, אמר: "ארגון רופאי המדינה מתנגד בתוקף לפיטורי הצמצום, הנובעים מאילוץ כלכלי ולא מחוסר שביעות רצון מקצועי מאותם רופאים. הנציבות היא אחראית על כוח האדם במוסדות הממשלתיים, ולכן אנו רואים אותה כאחראית ישירה על תנאי העסקת רופאי התאגיד. התעלמות הנציב מהמשבר הקשה היא התנהלות שערורייתית ומעילה בתפקידו".