אל אולמה של השופטת, חנה טרכטינגוט, בבית הדין  המחוזי לעבודה בתל אביב, הגיעו היום (ה') עשרות עובדי מקדונלד, המאוגדים בהסתדרות הנוער העובד שהפגינו מול בית הדין בזמן שהתקיים דיון בנוגע לתביעה התקדימית על סך 1.4מיליון שקל בשל פגיעה בהתארגנות העובדים הצעירים ברשת. המפגינים קראו: "עומרי פדן שב למשא ומתן, די לפגיעה בעובדים" וגם "הסכם עכשיו".


כתב התביעה מעלה עשרות פגיעות בהתארגנות ופגיעה בעובדים צעירים, בין היתר תהיה פגיעה בשכר וצמצום משמרות, השעיית עובדים, פיטורין שלא כדין, ביטול משמרות, יחס פוגעני כלפי עובדים, הפחדת עובדים והנחיות כנגד התארגנות מעל כל במה, פגיעה בזכות השביתה ועוד.  

"מדובר בתביעה הגדולה והחמורה ביותר בעניינם של התאגדויות בני נוער וצעירים עובדים בהיקפה ובקנסות הנדרשים בה", סיפר אורי מתוקי, הסתדרות הנוער העובד והלומד "על ההנהלה לחדול מיד מהצעדים, האגרסיבים, האלימים והלא חוקיים כנגד הנערים העובדים ברשת.


יש לציין כי בענף המזון המהיר התאגדו לאחרונה עובדי "בורגראנץ'" ונחתם הסכם קיבוצי. כך גם ב"פיצה האט", כאשר בדומינו'ס פיצה מתנהל משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי. מקדונלד'ס ישראל נותרה החברה היחידה בענף אשר מסרבת לנהל משא ומתן להסכם קיבוצי.


הנהלת מקדונלד'ס הגישה לפני כחודשיים תלונה במשטרה נגד הסתדרות הנוער העובד והלומד כשהיא מתלוננת על "מפעל זיופים" שבוצעו על ידה. התלונה גובתה במאות הקלטות ותימלולים. קיומה של התלונה נחשף במסגרת ההליך שהתנהל בבית הדין לעבודה בפני כבוד השופטת טרכטינגוט. מהתלונה עולה ש-80% מהעובדים לשעבר עימם שוחחה החברה לא הצטרפו מעולם לארגון העובדים, למרות ששמם הופיעו ברשימות אותן הציגה הסתדרות הנוער העובד והלומד.

 
לדברי ד"ר עמרי פדן, מנכ"ל ובעלי מקדונלד'ס ישראל: "הסתדרות הנוער העובד והלומד איבדו את הלגיטימיות המוסרית לייצג את העובדים שלנו. כבר זמן רב שארגון הפועל בשיטות עברייניות מנסה להלך אימים על החברה והעובדים תוך ביצוע מעשי זיוף, הפצת שקרים והולכת שולל, שלא לדבר על הגשת תביעות מופרכות ומיותרות שתכליתן היחידה היא להאדיר את כוחם ולממן את פעילותם של עסקנים שמתיימרים לייצג בני נוער.


"למרבה הצער, נגזר עלינו להתמודד משפטית עם מציאות מקוממת זו. מקדונלד'ס מעסיקה 5,000 עובדים ומנהלים מסורים ומברכת כל התארגנות חוקית שלהם, וממילא העניקה שורה של הטבות ותנאים באופן חד צדדי ללא כל צורך בלחץ או במאבק, אלא מתוך הכרה במאמץ ובכישרון של העובדים ומתוך תפיסה של אחריות חברתית וגאווה בעובדי החברה ומנהליה."

תגובת הסתדרות הנוער העובד והלומד לתלונת מקדונלד'ס: "מדובר בתלונת סרק כוזבת, בבחינת ההגנה הטובה ביותר היא התקפה. כל מטרתה היא להסיט את תשומת הלב מהתביעה נגדם בסך 1.4 מיליון שקלים המתנהלת בימים אלו בבית הדין לעבודה וכן מהפגיעות החמורות, המקוממות והמדאיגות, חלקן שודרו על מסכי הטלוויזיה ומעל גלי האתר, בעובדים צעירים, אשר כל רצונם הוא לממש את זכותם הבסיסית להתאגד ולחתום על הסכם קיבוצי. עצוב לגלות עד כמה רחוק מוכנה ללכת הנהלת מקדונלד'ס ועמרי פדן, העומד בראשה, על מנת להביא לגוויעת ההתארגנות".