סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), יציג לממשלה ביום ראשון תוכנית לשיקום הערבה ושמורת הטבע "עברונה", בעקבות אסון דליפת הנפט מצינור קצא"א בראשית החודש.



עלות התכנית היא כ-17 מיליון ש"ח והיא תכלול תוספת כח אדם לטיפול בקרקעות מזוהמות ושיקום אוכלוסיית בעלי החיים שנפגעו. כמו כן, יקום צוות מיוחד שיבדוק את הבטי הסביבה בפעילותה של חברת קצא"א. בנוסף, תמונה מנהלת שתפקח על פעולות השיקום והניטור, בהתאם לתכנית שתאושר על ידי המשרד להגנת הסביבה.



התוכנית תכלול סקרים סביבתיים לבדיקת השפעות סביבתיות בערבה ובמפרץ אילת, טיפול בטכנולוגיות מתקדמות לשיקום הקרקע, טיפול בבעלי חיים בסכנת הכחדה שהושפעו מהדליפה ובניית גשרי מעבר לבעלי חיים מעל כביש הערבה. כחלק מפעולות המניעה וההיערכות לאירועי סביבה עתידיים במסגרת התכנית שתובא לאישור הממשלה, ירכוש המשרד להגנת הסביבה ציוד ייעודי לתגובה ראשונית.



באשר לחברת קצא"א, ייקבע כי היא תמשיך לשאת בחלק מעלויות השיקום, מעבר לתקציב התכנית שתובא לממשלה. סגן השר אקוניס אומר לקראת ישיבת הממשלה שתתקיים ביום ראשון: "זהו צעד ראשון ומיידי בתיקון העוול שנגרם לציבור, לחי ולצומח בערבה. נפעיל על קצא"א את עיקרון המזהם משלם". בהצעת ההחלטה שתובא בפני הממשלה מצויין כי בכפוף לחקירת האירוע הנמשכת בימים אלה תוכל המדינה לתבוע מקצא"א גם השתתפות בעלויות תכנית השיקום הממשלתית.