לימור מזרחי, אמו של הנער דוד-אל שהתאבד לפני כארבע שנים, תובעת את בית ספרו ואת פייסבוק העולמית בסכום המוערך בחמישה מיליון שקל. דוד-אל מזרחי שם קץ לחייו בגיל 15 לאחר שבין היתר ספג התעללות מצד חבריו לשכבה בבית הספר ובאמצעות הרשת החברתית.


כתב התביעה הועבר השבוע למשרד החינוך ולסניף של פייסבוק בישראל. הוא עוסק בקטין שנשלח על ידי הוריו למוסד חינוכי מתוך אמונה שישהה תחת פיקוח של אנשי מקצוע מיומנים שישמרו על שלמות גופו ונפשו.

בפועל, נטען בתביעה, הוא הופקר לגחמות האכזריות של חבריו, שהתנכלו לו על בסיס יומי, הכו והשפילו אותו, בשטח בית הספר ומחוצה לו, ובין היתר המשיכו בהתעללויות דרך פייסבוק, עד אשר שם קץ לחייו.


מזרחי לא הניח מכתב המסביר את החלטתו להתאבד. לטענת המשפחה, ברגעיו האחרונים הוא השאיר במחשבו את עמוד הפייסבוק שלו פתוח, כעדות לכאורה לאותן התבטאויות קשות ומשפילות שספג מחבריו ללימודים, וכהסבר לכך שבחר לסיים את חייו. 

פרקליטה של לימור מזרחי, עו"ד נתנאל בירן, אמר כי "החידוש בתביעה זו הוא צירופה של פייסבוק כנתבעת. זו טענה שהרשת החברתית תרמה למצב הרוח של המנוח שהביא להתאבדותו. בעולם הישן חרמות והצקות היו מסתיימים ברגע שהילד היה נכנס לביתו, שם היה מוצא מקום מפלט. פייסבוק מאפשרת לחדור גם לתוך הבית, ללא פיקוח, ללב הפרטיות של הקטינים".


"תרמה למצב הרוח של המנוח שהביא להתאבדותו". פייסבוק. צילום: רויטרס

מזרחי האם אמרה אתמול: "לא השאירו לנו ברירה. אף אחד לא לקח אחריות. כולם התנערו מהמקרה ומאיתנו. כל כך הרבה ילדים מחוברים לפייסבוק, למה הם לא שומרים על הילדים שלנו, הלקוחות שלהם?".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הלשכה המשפטית של המשרד תשיב על העתירה בבית המשפט, כמקובל".