ביום שני השבוע, בשעה חמש אחר הצהריים, רטט מכשיר הסלולר ועל הצג הופיעה הודעת טקסט תמימה למראה, שהפכה את מה שאפשר היה לחוש בו בשנתיים האחרונות לעובדה מוגמרת: "חבר הכנסת אלי ישי יכנס הערב מסיבת עיתונאים במלון רמדה בירושלים". 

לרגעים היה קשה להאמין שישי יאזור את האומץ לצאת מהדלת ולא להסתכל לאחור. אבל אז, קצת אחרי שמונה בערב, נכנס ישי לאולם האירועים במלון וחיוך רחב על פניו. הוא נשא נאום קצר שבו הכריז על החלטתו לרוץ בראשות מפלגה חדשה. הנאום לא היה הרואי, אבל הונחו בו היסודות להסברה שמוטלת עליו בשלושת החודשים הקרובים, במסגרת הקרב הפנימי במגזר הספרדי.


"אני ממשיך בדרכו של מרן", אמר ישי, ובמילים אחרות מיצב את עצמו כסמן ימני מול דרעי ברחוב החרדי-ספרדי. "העם איתנו כי העם רוצה אחדות", הוסיף מי שהיה יו"ר ש"ס, אבל אחדות נשמעה באותו ערב כמו בדיחה גרועה, שעה שזעקות "בוגד" יצאו מפי עשרות פעילים משולהבים שבאו להפגין נגד המהלך.

יממה לפני ההכרזה הדרמטית נעשה מאמץ, לפחות כלפי חוץ, להנמיך את גובה הלהבות. הרב מאיר מאזוז, פטרונו הרוחני החדש של ישי, והרב שמעון בעדני ממועצת חכמי התורה של ש"ס, נפגשו בניסיון אחרון, שלא צלח, לגשר על הפערים. בסופה של הפגישה צוטטו גורמים המקורבים לרב מאזוז על סיכום לניהול מערכת בחירות "נטולת השמצות", כדבריהם. 24 שעות אחרי כן, עם כוחות יס"מ שמלווים את ישי באשר ילך, נראה שגם הנאיביים האחרונים מבינים שמצפה לנו לוחמה עיקשת, מבית לבית ומדלת לדלת, במאבק על כל קול.


אלי ישי במסיבת העיתונאים. צילום: מרק ישראל סלם


אגב, מסיבת העיתונאים הייתה אמורה להתקיים סמוך לכותל המערבי, כדי לשגר מסר ברור לציבור בוחרי הימין. חלק מהצלמים של סוכנויות הידיעות כבר
קיבלו הודעה על מיקום מסיבת העיתונאים במלון "הר ציון" הירושלמי. אלא שברגע האחרון הבינו בסביבתו של ישי שעריכת האירוע במלון שהפך להיות מזוהה כל כך עם הסדרה "פולישוק", תהיה הרמה להנחתה שיכולה לחזור אליהם כבומרנג בתוכניות הסאטירה.

הכתובת הייתה על הקיר

המצב כיום בש"ס מזכיר את הבדיחה השחורה על הגבאים בבית הכנסת בגטו ורשה, שגם ברגעים האחרונים התווכחו מי יהיה הגבאי ומי יקבע את סדרי הקהילה. מצד אחד, ישי לא הסכים לקבל את מרותו של דרעי כיו"ר התנועה ולהיות ח"כ מן המניין. אם תרצו "חתרן בלתי נלאה" בגרסה הש"סית. מצד שני, דרעי החליט שלמרות הסיכון בפרישתו של ישי, הוא מסרב להיענות לדרישותיו, בהם הרחבת מועצת החכמים וצירוף רבנים נוספים המקורבים לישי ושיתוף מלא בהנהגה.

דרעי הציע לישי סל הטבות נרחב שכלל מקום שני ברשימה ותפקיד שר בכיר אם ש"ס תיכנס לקואליציה. אלא שישי דחה את ההצעה בבוז כשהוא מנווט את דרכו למשרדי רשם המפלגות.

המקור לאמוציות שבין השניים ברור: דרעי עזב את התנועה בעל כורחו כשנכנס לכלא, וכשיצא ממנו גילה שישי התיישב חזק על האוזן של הרב עובדיה יוסף, בלי כוונה לתת לו להתקרב בחזרה למוקד הכוח, לתנועה הפוליטית שאותה הקים יחד עם המרן בעשר אצבעותיו. 14 שנה התבשל דרעי וחיפש את נקמתו.
בסופו של דבר, אחרי תמרונים לא פשוטים, חזר לחיק המפלגה והצליח להדיח את ישי מתפקיד היו"ר, באחת מההחלטות האחרונות שקיבל הרב עובדיה יוסף.

ישי רואה בדרעי אדם מסוכן, שבניגוד אליו מסובב את הרבנים בכחש ומנווט אותם לקבל החלטות בהתאם לדעתו. הוא גם סובר שדרעי מתנשא ומנותק, וחש שדרכו העממית הפכה אותו למקובל על ציבורים רחבים, שלא יצביעו לש"ס כשדרעי עומד בראשה. 


חיפש את הנקמה. דרעי עם בתו של הרב עובדיה יוסף, עדינה בר שלום. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90


בחודשים האחרונים נראה שאין לישי חוט השדרה הדרוש כדי לחצות את הרוביקון לבדו. ההחלטה על הקדמת הבחירות תפסה אותו לא מוכן, וההתארגנות התרחשה במהירות, תוך ימים אחדים. המהלך החשוב ביותר היה החיבור בינו לבין הרב מאזוז, מבכירי הרבנים הספרדים שלאורך השנים האחרונות לא היה כוס התה של ש"ס בכלל ומועצת החכמים בפרט. זה העניק לו גיבוי מוחלט ואף נמנה באופן רשמי עם מייסדי המפלגה, יחד עם כמה מקרובי משפחתו.

מול הרב מאזוז מתייצב חכם שלום כהן, נשיא מועצת החכמים, בעל מעמד בכיר בקרב הציבור הספרדי-חרדי. הוא צפוי להתייצב בקרוב להגנתו של דרעי ולהגנת המפלגה.

כוכב הקמפיין: הרב עובדיה

כרגע מטרידה את ש"ס העובדה שישי נוהג לדבר על כך שהוא מייצג את "דרך מרן", ומציין כי אין ספק שאם מרן היה איתנו הוא היה נותן לנו את ברכת הדרך". האתגר של ש"ס בקמפיין הפנים-חרדי יהיה להעביר מסר ברור שלפיו הצבעה שמשמרת את זכרו ותורתו של הרב עובדיה יוסף היא אך ורק למען ש"ס. 

השבוע השיקה ש"ס את קמפיין הבחירות שלה, שמתמקד בהתחייבות להורדת המע"מ על מוצרי יסוד בסיסיים, ניסיון מעניין שכרגע לא נראה שמייצר אפקט משמעותי והתלהבות ציבורית. ברור שבמטה הבחירות של המפלגה מכינים כבר את ה"נשק" של הקמפיין, בדמות הרב עובדיה יוסף. גם כעת, שנה לאחר פטירתו, הוא היחיד שיכול להציל את ש"ס מהתרסקות אל מתחת לשישה מנדטים.

נכון לעכשיו המהלכים שעל ישי לבצע נראים מאתגרים במיוחד. אם אורי אריאל לא יחבור אליו, הוא ייאלץ להתמודד לבד עם הצורך להעמיד תקציב ראוי לקמפיין הבחירות ולייבא "כוכבים" למפלגה. אם יסתמך רק על האהדה היחסית אליו בקרב הגרעין הקשה של התומכים, הוא עלול לגלות שזה ממש לא מספיק. אם הסקרים לא יעבירו אותו בצורה גורפת אל מעבר לאחוז החסימה, יגבר הלחץ הפנים-חרדי עליו ועל הרב מאזוז, בניסיון למנוע שריפת קולות.

וישנה עוד אופציה: אם הסקרים יציגו באופן עקבי נתונים זהים לש"ס ולמפלגת יחד של ישי, סביב ה-5-4 מנדטים כל אחת, הרי שלדרעי וישי לא תהיה ברירה אלא להתאחד להצבעה בפתק אחד. כרגע הסיכויים לכך נמוכים ותסריט כזה יכול להתממש רק אם הרבנים שנותנים להם את הגב הפוליטי, יחושו בלחץ אדיר שיבוא מהציבור וייאלץ אותם לבחון שוב אפשרות לשיתוף פעולה בניסיון למנוע ברגע האחרון את הפילוג הספרדי.