הרחוב החרדי-ספרדי סוער כפי שלא היה מעולם. כשנתיים לאחר לכתו של המרן, הרב עובדיה יוסף, ניצבת ש"ס בפני אחד המשברים הקשים ביותר שפקדו אותה. בצד אחד של הזירה ניצבת מועצת החכמים של התנועה, בראשותו של המרן החדש הרב שלום כהן, שמגבה את אריה דרעי, יו"ר התנועה. בצד השני הרב מאיר מאזוז, שפרץ לתודעה הציבורית בימים אלו סביב הקמת המפלגה החדשה בראשותו של אלי ישי.
 
למתבונן מהצד נראה כי כלו כל הקצים, וב-17 במרץ, יום הבחירות, יגיע יום הדין של דרעי וישי גם יחד. אבל מתברר שמתחת לפני השטח נערכים מאמצי תיווך אינטנסיביים ומרתוניים, שאותם מוביל הראשון לציון היוצא ורבה של ירושלים, הרב שלמה משה עמאר. את המגעים מנהל הרב אליהו עמאר, רבה של המועצה האזורית עמק חפר וראש כולל לרבנות ודיינות "תורת משה" בירושלים. אליהו עמאר (43) הוא הבכור מבין 12 הילדים של הראשון לציון, ואחד מאנשי אמונו הקרובים ביותר. הוא גדל בתקופה שבה כיהן אביו כרב העיירה שלומי, את לימודיו השלים בישיבות חרדיות בבני ברק וכיום הוא מועמד לתפקיד דיין במערכת בתי הדין הרבניים.
 
בשנתיים האחרונות עמד אליהו כחומה בצורה מול מה שהוגדר כמסע רדיפה חסר תקדים מצד גורמים בש"ס, שלא סלחו לאביו על החלטתו שלא לתמוך במועמדותו של הרב יצחק יוסף לתפקיד הראשון לציון. אחרי שנראה היה שדווקא שלמה עמאר הוא האיום האמיתי על ש"ס בכלל ועל דרעי בפרט, עשו הצדדים פניית פרסה ביחסיהם והחליטו לקיים ביניהם שלום קר, שהוביל לתמיכת מועצת החכמים בריצתו של שלמה עמאר לתפקיד רבה הספרדי של ירושלים.
 

מאז החל תהליך איטי אבל בטוח לחזרתו של עמאר האב למעמדו טרם הקרע עם ש"ס, כמי שנחשב לאחד מגדולי התורה הספרדיים החשובים ביותר בדורנו. 

"אסור לנו לשתוק" 

"בימים אלו מתרחשת תופעה מדהימה בציבור הספרדי: אני פוגש אנשים שמצדדים בצד כזה או אחר, ולמרות זאת שני הצדדים מייחלים לשלום", אומר הרב אליהו עמאר בראיון נדיר ומוסיף, "אנחנו לא תמימים ומבינים שיש פה חילוקי דעות לא פשוטים בין אריה לאלי, אבל עדיין הצורך והכמיהה של הציבור לשלום הוא אמיתי ומשפיע".
 
דרעי אומר שלא מדובר רק בוויכוח אישי ופוליטי, אלא בערעור של ישי על סמכות מועצת החכמים. 
"אני חושב שזה עניין של תפיסת עולם. צריך להבין שכולנו עוד בטראומה ובוואקום הגדול שנוצר עם הסתלקותו של מרן הרב עובדיה יוסף. הוואקום הזה שואב לתוכו הרבה יצרים ומשקעים מהעבר, וכל אחד מצא את הדרך לתרץ את דרכו. דווקא המהלך של ישי, שהקים מפלגה חדשה בפועל, גורם לדעתי לשני הצדדים להבין ולהפנים את המציאות הקשה באופן אמיתי. מדובר בסכנה גדולה לציבור החרדי".
 
המהלכים שמנהל אליהו הינם בעידודו ובתמיכתו של אביו, כך הוא מאשר בפנינו. וכשהוא נשאל לגבי המנדט שיש בידי צוות השלום לבצע את המשימה, הוא אומר: "אם מישהו יחכה לקבל מנדט רשמי, הוא לא ישיג מאומה. כל אחד מהצדדים ניסה להשיג את תמיכתו של אבא, אבל ראינו שהרב מעדיף להוביל לשלום אמת מאשר לתמוך בצד זה או אחר".
 
אתה מזהה נכונות בין דרעי לישי להגיע לשלום?
"בסופו של דבר הם שלוחי ציבור וברור שהם מבינים את רחשי הלב של הציבור. זו גם הסיבה לכך שאנו זוכים לשיתוף פעולה משניהם. לשני הצדדים יש, כפי שאמרתי, טענות כבדות משקל, ורק רצון כן מצדם יוכל להוביל לפתרון".
 
אז מה בדיוק צריך להתרחש כדי שהאחדות תשוב לשורות ש"ס? לפי צוות המו"מ, ברור כי ויכוח על תפקיד היו"ר לא עומד על הפרק.
"אריה הוא יושב הראש, וזו עובדה מוגמרת. הרב עובדיה מינה אותו בסוף ימיו, ואיש לא מערער על כך", אומר עמאר ומוסיף, "לצד זאת, לא ניתן להתייחס לאלי ישי כאל ח"כ מהמניין, אחרי 13 שנה שהוא יו"ר התנועה, שעשה את תפקידו נאמנה תוך שהוא צובר אהדה בלתי רגילה בציבור. הבעיה היא שיש משבר אמון גדול בין הציבור להנהגה, ולכן אנו דנים בדרכים שייצרו אמון מחודש של כל אחד מהצדדים בהנהגה הפוליטית".
 
אז מה בעצם צריך לקבל ישי?
"אנחנו חושבים שצריך לאפשר לישי מקום מכובד בתנועה, עם השפעה משמעותית בנושאים החשובים. אנחנו דנים ברעיונות שונים שנמצאים בתהליכי הבשלה, כמו למשל הרחבת מועצת החכמים בצורה שתכיל גם את מרן ראש הישיבה הרב מאיר מאזוז, ועוד רבנים שעומדים מאחורי אלי, כדי שהציבור ירגיש שיש ביטוי לא רק לאלי, אלא גם לרבנים שמזוהים עמו".

נשמע לא מציאותי. אתה חושב שזה יכול להתרחש?
"אני חושב שהציבור אומר את דברו ושני הצדדים מבינים זאת. יש כאן סכנות רבות שכרוכות בפירוד הזה, ולכן צריך למצוא את הדרך לעבודה משותפת. אנחנו זוכים להכוונה של מורי ורבי אבי שליט"א, ולכן אני מאמין שבסופו של דבר השיקול הכלל ציבורי, שגם אלי וגם אריה מבינים אותו, יגבר בסופו של דבר על המחלוקת הקשה".

יש כאלו שטוענים שאדרבא, ירוצו המפלגות בנפרד ויגדילו את הגוש החרדי בכנסת.
"גם אם אפשר להרוויח עוד שני מנדטים, אבל להגיע ליום הבחירות עם ציבור מפולג, זה לא שווה כלום. הכוח שלנו הוא באחדותנו, יותר מכל הישג מספרי. מלבד זאת, מי תוקע לידינו שנקבל יותר מנדטים? אני חושש שנצא נפסדים ואולי אפילו חס ושלום שני הצדדים עלולים לאבד את מקומם, אם הציבור ימאס במחלוקת ויצביע ברגליים. מה נאמר אז, שהיה שווה לקחת סיכון?".

מה גורם לך לחשוב שהפעם זה יהיה שונה?
"בחורבן הבית הרבנים שתקו. אסור לנו לשתוק, כך אני רואה את תפקידנו. אנחנו צריכים לעבוד ולהשקיע מאמצים ולא לאפשר למריבה בין שני אנשים להחריב את ירושלים פעם נוספת. גם אנחנו תלמידי הרב עמאר, יכולנו ללכת בקו של בקשת נקמה והבעת אכזבה ממה שהיה מול ש"ס, אבל המצב לא מאפשר לנו את זה. צריך לשנס מותניים כדי שכולנו נוכל להצביע ש"ס".