הנשיא היוצא שמעון פרס התייחס לראשונה לאיחוד בין המפלגות "העבודה" ו"והתנועה" בוועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט שנערכת הבוקר (חמישי). הוא כינה את המהלך "סטארטאפ" ואמר כי הוא מברך כל איחוד כי יש יותר מדי מפלגות. "ככל שיהיו פחות סיעות הפוליטיקה שלנו תהיה טובה יותר".


פרס מתח ביקורת חריפה על מדיניות ממשלת ישראל: "אי אפשר להמשיך עם המדיניות העכשווית, בהם יש פער בין ההצהרות למעשים. אנחנו אומרים שאנו בעד שתי מדינות לשני עמים, אך המשא ומתן הוקפא והמעשים שונים. אם לא ניזהר אנו נאבד את ההישג הגדול ביותר שלנו, להיות מדינה יהודית ודמוקרטית".

הוא קרא לציבור לא להצביע למען מטרות קטנות אלא למען העיקר: "כדי שנהיה מדינה יהודית, אנחנו צריכים רוב יהודי". כשנשאל במי יבחר, ענה "אני לא מתכוון לקחת צד". בנוגע לתהליך השלום הוא הביע תמיכה בהמשך השיחות עם אבו מאזן, והוסיף: 
"עושים שלום עם אויבים חמושים. אנחנו צריכים להמיר אותם, וזו עבודה קשה".



עוד הדגיש הנשיא היוצא כי מדינת ישראל סובלת מבידוד ודה לגיטימציה עולמית בשל הקיפאון המדיני: "איננו יכולים להיות מנותקים מהעולם. קבוצה פוליטית קטנה בישראל לא יכולה לקבוע לעולם כולו". לשאלת המראיין אודות הסיכוי לשלום עם הפלסטינים השיב פרס כי אנו מצפים שהפלסטינים "יהפכו לציונים תוך לילה". הוא הוסיף כי לא ניתן לזלזל בהצהרות של מצרים, ירדן והליגה הערבית שפניהן לשלום.



בקשר לארגון דאעש וההשפעה ההולכת הגוברת שלו, הביע פרס צער על כך שקולם של הטרוריסטים נשמע חזק יותר מהמתונים: "אמרתי לאפיפיור, בני הדתות השונות צריכים להתאחד ולהגיד לצעירים שכריתת ראשים היא לא הוראה מגן עדן".




פרס אף התייחס לדיון על חוק הלאום ואמר כי "אנחנו צריכים להיזהר שלא תאבד הזהות היהודית שלנו, אך אין צורך להגדיר זאת. אני אדאג לכך שנישאר מדינה דמוקרטית ויהודית". הוא הזכיר את הרעיון הציוני שקדם להקמת המדינה, ואמר "החלום הראשוני על המדינה היה מעולה. היום, כשאני משווה את המציאות היום-יומית לחלום, אני מבין שחלמנו בקטן".



בסופו של הראיון נשאל פרס על רוחו הצעירה, הוא אמר בחיוך "אם יש לך יותר חלומות מהישגים- אתה נשאר צעיר". הוא נשאל האם מצא עבודה חדשה לאחר סיום תפקידו כנשיא המדינה, והתבדח על כך שהוא רוצה להפוך לבמאי סרטים. 

 

ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט מתקיימת היום, זו השנה השלישית, במלון מצודת דוד בירושלים. הוועידה היא מפגש רשמי של קהילת הדיפלומטים בישראל, והיא מעלה לדיון נושאים בוערים בעבור משלחות דיפלומטיות מרחבי העולם ובעבור גורמים משפיעים במדינת ישראל – ממשלה, צבא, עסקים ומעצבי דעת קהל.




בוועידה השנה נואמים ראובן (רובי) ריבלין, נשיא המדינה; שמעון פרס, הנשיא ה־ 9 של מדינת ישראל; שר האוצר לשעבר יאיר לפיד; שר הפנים גלעד ארדן; שגריר ארה"ב בישראל דניאל שפירו; ראש עיריית ירושלים ניר ברקת; יו"ר קק"ל אפי שטנצלר וראש אגף תכנון בצה"ל אלוף נמרוד שפר.