הבריחה שהביאה לסיום האירוע. הדיווחים שיוצאים מאיזור בית הקפה בסידני, אוסטרליה, מראים כי מאן הארון מוניס, החוטף אשר השתלט במשך היממה האחרונה על האירוע, כשהוא מאיים בכך שיש לו עוד ארבע פצצות ברחבי העיר, פתח באש לעבר חלק מהחטופים, מה שאילץ את כוחות הביטחון להתערב ולהיכנס אל תוך בית הקפה.

במהלך שעות הלילה כיבה מוניס את האורות במקום, והחל להתהלך ביניהם כשהוא מרכז אותם בצד אחד של החדר. הדרך שלו לטפל בהם הגיעה לאחר שאיבד כבר מספר בני ערובה, אשר ברחו כבר בתחילת האירוע דרך דלת המטבח. מוניס החל להתכונן לשעות הקשות והחליט במהלך מסוים להעביר אותם אל צידו השמאלי של בית הקפה. חלק מהחטופים ניצלו את החושך, ניצמדו לקירות ובבת אחת החלו לרוץ ופרצו מהמקום. שישה מהם יצאו ראשונים והאחרון שיצא אף הושכב על הרצפה כדי לוודא שאין עליו חגורת נפץ.
הבריחה, שאירעה סמוך לשעה 2:00 בלילה שעון אוסטרליה, הביאה את המצב להסלמה מיידית. כוחות הביטחון שמעו קולות של ירי מתוך בית הקפה והבינו כי אין להם ברירה, אלא לפרוץ החוצה. עפ"י דיווחים מרשתות באוסטרליה, התקיים משא ומתן אשר לא עלה יפה וגרם למוניס להיות יותר לחוץ ועצבני.

הדלת, אשר נשארה פתוחה, ועוד אחת אשר נפתחה במהלך המבצע, שימשה את כוחות הביטחון, אשר ירו ללא הפסקה, והחלו את הליך הפריצה בזריקה מאסיבית של רימוני הלם וגז, אשר גרמו לחילופי אש קשים. הפיצוצים נשמעו היטב במשך דקות ארוכות. לאחר פיזור העשן התברר כי ישנם שני הרוגים, אחד מהם המחבל ושבעה פצועים, חלקם במצב קשה.