המרגל הישראלי יונתן פולארד, המרצה עונש מאסר עולם בארצות הברית, איבד את הכרתו ואושפז בבית החולים בכלא בטנר בצפון קרוליינה, בו הוא מרצה את עונשו.

אפי להב, יושב ראש הוועד למען פולארד בישראל, אמר כי הדיווח על המקרה הגיע בשיחת טלפון מארצות הברית לרעיייתו אסתר פולארד, וכעת נעשים מאמצים לברר את מצבו. "לצערי אין לנו עדיין פרטים נוספים. אנו חוששים ומתפללים בעיקר משום שהיו כבר מקרים שהוא אושפז במצב מסוכן מאוד", הוסיף.

פולארד, בן 60, נכנס בחודש שעבר לשנה ה-30 למאסרו. בעבר אושפז מספר פעמים עקב מצבו הבריאותי הרופף, אולם לדברי להב, זאת הפעם הראשונה שבה דווח על כך שאיבד את הכרתו.


יו״ר האיחוד הלאומי, שר הבינוי אורי אריאל, אמר בתגובה על אשפוזו של פולארד: ״אני מבקש מהציבור הרחב להתפלל לרפואתו השלמה של אחינו יהונתן. אני דורש מהממשל האמריקאי להפסיק את ההתעללות האכזרית ביהונתן ולשחררו לאלתר כפי שממליצים גם בכירים לשעבר בממשל האמריקאי. ככהן אין לי אלא כעת להתפלל לרפואתו ולברכו בברכת 'ויברכך ה׳ וישמרך'״.
 

לאחרונה פורסם כי בקשה של פולארד להשתחרר בתנאים מגבילים סוכלה על ידי הממשל בטענה כי שחרורו כעת, לאחר כ-30 שנה בכלא, יהווה "זילזול בחומרת העבירה והעברת מסר של חוסר כבוד לחוק".


החלטת ועדת השחרורים שלא לשחרר את פולארד


בחודש שעבר פנו שמונה בכירים אמריקאים, הבקיאים בחומר המסווג בפרשה, במכתב לנשיא אובמה ובו קבעו שדחיית הבקשה נעשתה על סמך טענה שקרית, וקראו לנשיא אובמה לשחררו לאלתר. בכירים אמריקאים נוספים הביעו תמיהה על כך שהממשל היה מוכן לשחרר את פולארד במסגרת המו"מ בין ישראל לפלסטינים, אך עדיין טוען כי שחרורו כעת בתנאים מגבילים מהווה "חוסר כבוד לחוק".
 
בשנים האחרונות התרבו קריאותיהם של בכירי ממשל, ביטחון ומשפט מהשורה הראשונה לשחרורו של פולארד, בנימוק שהעונש שריצה הינו מוגזם וחסר פרופורציה, זאת בשל העובדה שכל אדם אחר שביצע עבירה דומה, ריצה עונש קצר בהרבה.

 
 גם ח"כ איילת שקד, יו"ר סיעת הבית היהודי וראש השדולה למען השבת פולארד הצטערה לשמוע היום על מצבו הבריאותי של פולארד  ואמרה: "התנאים לחזרתו של יהונתן פולארד הבשילו כבר מזמן ולצערי פעם אחר פעם ממשלת ארה"ב החמיצה את ההזדמנות לעשות את המעשה המוסרי והראוי. אני קוראת לנשיא אובמה להשיב את יונתן הביתה, אם לא ממידת הדין אז ממידת החסד".