בריטניה: מתנתקים מאירופה?


מערכת הבחירות המסקרנת של השנה צפויה להתקיים ב-7 במאי, כאשר אזרחי בריטניה ילכו לקלפיות כדי לקבוע את הרכבו החדש של הפרלמנט בלונדון. על פי הסקרים האחרונים, מפלגת הלייבור בהנהגתו של פוליטיקאי היהודי אד מיליבנד מובילה בפער של 2%־4% על פני המפלגה השמרנית של ראש הממשלה מאז 2010, דיוויד קמרון. אולם עדיין מוקדם לומר שצפוי מהפך, במיוחד לנוכח עלייתן הצפויה של שתי מפלגות קטנות שעשויות לרשום בבחירות הישגים חסרי תקדים. 
הראשונה היא מפלגת העצמאות הבריטית (UKIP) בהנהגתו של הפוליטיקאי הצבעוני והשנוי במחלוקת, נייג'ל פאראג'. המפלגה, שמתנגדת להמשך חברותה של בריטניה באיחוד האירופי ותומכת בצמצום ההגירה, זעזעה את המערכת הפוליטית במאי האחרון כאשר הגיעה למקום הראשון בבחירות בבריטניה לפרלמנט האירופי. הסקרים נותנים למפלגת הימין, שלאחרונה זכתה בשני חברי פרלמנט ראשונים בתולדותיה, כ-15% מהקולות בבחירות הכלליות, בעיקר על חשבון השמרנים. 

המפלגה השנייה היא המפלגה הלאומית של סקוטלנד, שאף על פי שלא הצליחה להשיג את יעדה במשאל העם על העצמאות בספטמבר האחרון, ממשיכה לזכות בתמיכה הולכת וגוברת - במיוחד לאחר שמנהיגת המפלגה החדשה, ניקולה סטרג'און, הבטיחה להמשיך להיאבק למען עצמאות. את המחיר 
על התחזקות המפלגה הסקוטית צפויים לשלם אנשי הלייבור, שעד כה נחשבו למניה בטוחה בחבל הצפוני. 
מרבית ההערכות הן שכמו בפרלמנט הנוכחי, גם הבחירות הבאות יסתיימו בלי הכרעה חד־משמעית ושוב תוקם קואליציה, בפעם השלישית בסך הכל מאז סיומה של מלחמת העולם השנייה. מי שנראה כבעל הסיכויים הגדולים ביותר הוא דווקא קמרון, שעשוי לחבור שוב לליברל־דמוקרטים של 
ניק קלג, אף שהמפלגה צפויה לרדת לשפל של כ-6%. 
אם קמרון אכן יצליח לשמור על כיסאו, הסיכוי ליציאתה של הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי יגדל באופן משמעותי. קמרון, שמאז הבחירות במאי דורש לקיים רפורמות במוסדות האיחוד לנוכח תסכול המצביעים, הבטיח לקיים ב-2017 משאל עם על המשך ההישארות במסגרת האיחוד, ועם כוחה העולה של UKIP, כנראה שהדרך החוצה קרובה מתמיד.
השיא המלכותי
מלבד הבחירות לפרלמנט, בריטניה צפויה לספק גם כותרות מכיוון אחד המוסדות המסקרנים ביותר - ארמון המלוכה. באפריל שוב יתייצבו מאות צלמים מול שערי בית החולים בלונדון לרגע שבו הדוכסית מקיימברידג', קייט מידלטון, תלד את הצאצא השני שלה ושל בעלה, הנסיך וויליאם. עדיין לא ידוע אם ג'ורג' בן השנה וחצי יזכה לאח או לאחות, אבל בכל מקרה, גם הצאצא הטרי יכבוש את הלבבות ברחבי הממלכה. 
אירוע משמעותי נוסף, אם לא תהיה הפתעה בדרך, צפוי להתרחש ב־9 בספטמבר, כאשר המלכה אליזבת השנייה בת ה־89 תיכנס לספרי ההיסטוריה כמלכה שישבה למשך התקופה הארוכה ביותר על כס המלוכה הבריטי, ובכך תשבור את השיא הקודם של המלכה ויקטוריה ששלטה 226,23 ימים, 16 שעות ו־23 דקות לאורך 63 שנה ו־15 ימים. 

המלכה אליזבת' השנייה. צילום: רויטרס
 
עוד מלך שיעשה כותרות הוא ריצ'ארד השלישי, ש־530 שנה אחרי מותו בקרב בוסוורת' בגיל  32, ושנתיים לאחר ששרידי גופתו התגלו במהלך עבודות בחניון, יובא לקבורה בקתדרלה של לסטר. מסע הלוויה אמור לצאת לדרך ב־22 במרץ ולעבור בכפרים שבהם ביקר המלך בימיו האחרונים לפני שיגיע לקתדרלה, שם יתאפשר לציבור לעבור על פני הארון במשך שלושה ימים.