עוד בימי הזוהר לקראת שנת 2000 מול ה-IRC והאיסיקיו עבדכם הנאמן זוכר את הודעות השרשרת בסגנון פאשקווילי שהיו מועברות בסביבות הזמן הזה של השנה כאזהרה שמא יחגגו ישראלים את חגו של האנטישמי רודף היהודים, סילבסטר. ההודעות תמיד לוו בתיאור מקפיא דם על המון נוצרי שחוגג את השנה החדשה בהריגת אבותינו ובנקודה למחשבה: "אם לחג היה קוראים 'היטלר', הייתם חוגגים אותו?". אז בואו נעשה סדר.

על פי האגדה, הקיסר הרומי קונסטנטינוס היה חולה בצרעת ורופאיו הפאגנים ייעצו לו שעל מנת להחלים, עליו להתרחץ בדמם של 3,000 תינוקות. ביום הרחיצה התמלא קונסטנטינוס רחמים לאחר ששמע את זעקת האמהות וחנן את התינוקות. בתמורה על טוב ליבו, הופיעו בחלומו הקדושים פטרוס ופאולוס ואמרו לו שעליו לפגוש בחור בשם סילבסטר והוא ירפא אותו. כך עשה הקיסר הממושמע שהוטבל והפלא ופלא, נרפא.
פחות חשוב אם הסיפור נכון או לא. חשוב להבין את משמעות הדבר- קונסטנטינוס היה הקיסר הראשון שהוטבל לנצרות ולאחר מכן פירסם את אדיקט מילאנו שהלכה למעשה הפסיק את רדיפת הנוצרים: צעד ראשון בדרך להפוך את הנצרות מכת לדת הרשמית של האימפריה הרומית ומשם לדת הנפוצה ביותר בעולם בימינו.

כמעט ואין מידע על סילבסטר הראשון מלבד מה שכתוב בהיסטוריוגרפיה הכנסייתית, שבהתחשב באירועים שקרו סביב כהונתו, סביר להניח אפוף אי דיוקים (בלשון המעטה). הוא נולד מתישהו באמצע המאה ה-3 לספירה ברומא וב-314 ירש את הכס הקדוש והפך לאפיפיור. כדי להבין את סילבסטר צריך להבין את התקופה בה היא חי: אתם מבינים, כשהרומאים כבשו את כל אגן הים התיכון הם פגשו במספר רב של עמים ודתות. הפולחן הרומי לא היה נוקשה ושונה מחובת המצוות והסגידה שחלים על המאמינים המונותאיסטים. כלומר, לא ממש שינה להם במה אדם האמין כל עוד הוא היה מוכן להביע נאמנות לקיסר. היו דתות אליהן הרומאים גילו מידה מסויימת של סובלנות למרות שמאמיניהן סירבו להקריב לקיסר, כמו למשל היהדות שכבר אז הייתה קיימת אלפי שנים ונחשבה ללגיטימית, בעוד דתות חדשות כמו הנצרות נחשבו ללא לגיטימיות ונרדפו קשות.

היהדות עדיין הייתה דת לגיטימית
סילבסטר חי את רוב חייו כחלק ממיעוט נרדף. כאפיפיור רוב מרצו היה מופנה לנצרות עצמה שניהלה מלחמה על הגדרתה ורדיפת מי שנתפש כמינות (אמונה לא נכונה באותה דת). בימיו, היהדות עדיין הייתה דת לגיטימית ומאמיניה הורשו לעסוק בפולחנה ללא הפרעה משמעותית. סילבסטר מת ב-31 בדצמבר 335, שהוא גם היום האחרון בלוח השנה הלועזי והוא נקרא על שמו - סילבסטר הקדוש, ככבוד על פועלו.
פרעות ביהודים קרו במהלך שלטון הברזל של הנוצרים באירופה, אבל לא בהקשר קלנדרי מסויים, לא לכבוד סילבסטר ולא בשמו. היהודים, סביר להניח, לא היו בראש מעייני האפיפיור וקשה לקרוא לו "אנטישמי"- מושג שהתפתח קרוב ל-1500 שנים לאחר מותו. אפשר לבקר ציון חגים לועזיים, אך יהיה זה עוול היסטורי להעליל על אדם, שבהקשר הזה, היה חף מפשע.


פורסם לראשונה בדף הפייסבוק היסטוריה גדולה, בקטנה