הטלוויזיה היא מדיום ציני, לעתים אכזרי, וכבר נתקלנו בלא מעט תופעות מטרידות על המסך, אבל הבשורה החדשה מעיראק לוקחת את היעדר הטקט הטלוויזיוני למחוזות חדשים: התוכנית In the Grip of the Law“ ” שמופקת על ידי רשת הטלוויזיה ,Iraqiyya TV, מפגישה טרוריסטים מורשעים שרשויות החוק המקומיות הצליחו ללכוד, עם קורבנות פיגועים ומעשי טרור וקרובי משפחתם של הרוגים.

“ניו יורק פוסט” פרסם אתמול מאמר ובו תואר אחד המפגשים, כשהאסיר נאלץ להתעמת עם צעיר על כיסא גלגלים שאיבד את אביו במתקפת טרור והתחיל לבכות מול המצלמות. לפני המפגש, התוכנית מציגה בפני הצופים את הראיות שמצאו כוחות המשטרה ואשר הובילו ללכידתו – חגורות נפץ, פצצות וארטילריה מסוגים שונים.

למען הסר ספק, מטרת התוכנית היא לא עיתונות חוקרת וטהורה: מאחורי הפקתה עומדות רשויות החוקה עיראקיות, שנחלו כישלון מול ארגוני הטרור במדינה, והן עתה נחושות להחזיר את תחושת הביטחון לאזרחים ולהבטיח להם שכל טרוריסט יישא בעונש הראוי לו. בעוד גופי תקשורת מערביים מפקפקים באשמתם של האסירים המשתתפים בתוכנית בעל כורחם ותוהים אם לא ייתכן שמדובר בסך הכל באזרחים חפים מפשע,

מנחה התוכנית, אחמד חסן, הסביר לתקשורת בשבוע שעבר שהם לא מותירים מקום לספק. “רצינו להפיק תוכנית שמספקת הוכחות חותכות, עם הסיפור כולו, שמוצג בפני הקהל העיראקי”, הוא אמר. “אנחנו משתמשים בחומרים ממצלמות מעקב ומראים איך הנאשם החנה את מכונית התופת שלו, פוצץ אותה בתוך המון של אנשים. איך הוא רוצח חפים מפשע. אנחנו מציגים בפני הקהל את כל הראיות שיש למשטרה, כדי להסיר כל תהייה אם מדובר כאן בפושע מורשע”. חסן גם יושב לראיונות אחד על אחד עם הטרוריריסטים. “אבל רק אחרי שהם הורשעו בבית המשפט”, הוא מסביר. “כדי שלא יהיה מקום לספק”.

בהפקת התוכנית מקווים שתהיה לה השפעה מסוימת על אחוזי הפשע הגואים במדינה. “הרבה טרוריסיטים ופושעים מביעים חרטה אחרי שנתפסו”, הסביר אחד השוטרים המפקחים על הצילומים ל”ניו יורק פוסט”. “כשצופים בבית רואים את זה, זה גורם להם לחשוב פעמיים לגבי ביצוע פשעים ולקיחת חלק בארגון טרור”.