פרס נובל לשלום הוענק היום (רביעי) למלאלאל יוספזאי מפקיסטן וקאילאש סאת'יארטי מהודו. השניים קיבלו את התעודה המסורתית ואת המדליה הנכספת במהלך טקס שהתקיים בבעניין העירייה באוסלו. השניים קיבלו את הפרס בעקבות מאבקם למען זכויות הילדים במדינותיהם. 


 
הנערה המוסלמית, שנורתה בראשה ע"י חברי הטאליבן,  יצאה כנגד הארגון במדינתה ואף קיבלה איומים רבים על חייה בעקבות הנושא. סאת'יארטי, הודי ממוצא הינדי, מוביל קמפיין רחב היקף במדינתו בכל הנוגע למכירת ילדים לעבדות. 


"יוסופזאי אמרה במהלך הטקס: "אני מתרגשת להיות הראשונה שקיבלה את הפרס הזה והצעירה ביותר אי פעם שעומדת במעמד הזה. אני שמחה לקבל את הפרס , הוא היה האלוף למען זכויות הילדים, אני גאה שאנחנו יכולים ללכת ביחד ולהראות לעולם שהודים ופקיסטנים יכולים לעבוד ביחד ולהשיג ביחד את ההתקדמות למען זכויות הילדים.
 
"אני מאוד שמחה שאנחנו ביחד ונלחמים למען המלחמה החשובה הזאת. המלחמה הזאת היא לא רק בשבילי, אלא גם לילדים שנשכחו, לילדים המפוחדים שרוצים שלום, לאלה שרוצים שינוי. אני כאן כדי לעמוד עבור הזכויות שלהם ולהשמיע את קולם. זה לא הזמן לרחם עליהם, זה הזמן לעשות מעשה כדי שזאת תהיה הפעם האחרונה שאנחנו נראה ילד מדוכא ולא מקבל את מה שמגיע לו. "
 
"ככל שאני יודעת, אני רק מחויבת שרוצה לראות כל ילד, שרוצה לראות נשים חיות בחופש ורוצה שיהיה שלום בכל פינה בעולם. חינוך הוא אחד הדברים הכי חשובים בעולם. בביתי תמיד אהבתי ללמוד ולגלות דברים חדשים. העתיד שלנו היה שם, בכיתה הזאת. היינו יושבים ולומדים וקוראים ביחד. אהבנו את תלבושת בית הספר ועם חלומות בחיינו. רצינו שההורים שלנו יהיו גאים בנו, שנשיג מטרות. אבל הדברים לא נשארו אותו דבר".

"זה היה מקום בעבר של תיירות ויופי. ואז זה הפך למקום של טרור והרס. נשים הושפלו, אנשים נהרגו והחלומות היפים שלנו הפכו לסיוט. חינוך הפך להיות מזכות לפשע. אסור היה על בנות ללכת ללמוד. סדר העדיפויות שלי השתנה. היו לי שתי אופציות, אחת – להישאר שקטה ולחכות להיהרג. השנייה היתה לדבר ואז להיהרג. בחרתי באופציה השניה, בחרתי לדבר".

"רצינו להגיד להם: לא למדתם שבקוראן אללה אמר שאם הורגים אדם אחד, זה כאילו הרגתם את כל העולם. מוחמד אמר: אל תזיקו לכם ולאחרים. הטרוריסטים ניסו לעצור אותנו. הם לקחו אותי ואת חבריי שכאן ב-2012 באוטובוס, אבל הכדורים שלהם לא יכולים לנצח. שרדנו. מאז, הקול שלנו הלך וגבר".
 
סאת'יארטי אמר במהלך הטקס כי "אין אלימות יותר גדולה מלמנוע מילדנו את החופש שלהם. אני מסרב לקבל את זה שהעבדות תנצח את החופש".
 
 בצעד שהוגדר כנגד קיצוניות ובעד הזכות האוניברסלית לחינוך, העניקה האקדמיה השוודית את פרס הנובל לשלום לנערה שיצאה למאבק למען חינוך לבנות במדינתה ונורתה בראשה מלאלה יוסופזאי מפקיסטן ופעיל זכויות הילד קאילש סאת'יארטי מהודו.
 
 הפרס, בשווי של 1.1 מליון דולרים הוענק לשניים באוסלו , יום השנה למותו של התעשיין השודי וממציא הדינמיט אלפרד נובל, שייסד את  הענקת הפרס השנתית בשנת 1895 
 
יוסופזאי, ילידת 1997, התפרסמה בפעם הראשונה בראיון לרשת הBBC, בו תיארה את השתלטות אנשי הטליבאן על הכפר בו גדלה והביעה התנגדות לערכי הטאליבן ותמיכה בחינוך לנערות, אותו אוסר הארגון הקיצוני.
בעקבות הראיון נעשתה מלאלה מוכרת והחלה לנאום ולהתראיין לכלי תקשורת במדינה ומחוצה לה. היא הייתה מועמדת לפרס השלום הבינלאומי לילדים וזכתה בפרס השלום הלאומי לנוער, שנקרא מאוחר יותר על שמה.
 
ב 2012 נורתה מלאלי בראשה בידי חייל טאליבן שארב לה בדרכה הביתה מבית הספר. היא הייתה מחוסרת הכרה במשך תקופה ארוכה ונזקקה לטיפולים ממושכים בח"ול. יוסופזאי התאוששה והמשיכה במאבקה למען חינוך נשים, תוך שהיא נפגשת עם אישים רמי דרג בעולם ונואמת במדינות מערביות.