"המשפחה הזאת מרוסקת ושבורה. האמא עזבה בעצמה את צרפת עם הוריה על רקע גזענות כלפיהם ולא מאמינה שזה קורה לה גם כאן” - כך סיפרה אתמול מתנדבת המלווה את המשפחה מטעם עמותת נוער כהלכה בפרשת תלמוד תורה זכרון גבריאל בזכרון יעקב.

בתחילת שנת הלימודים ביקשו ההורים לקבל את שני ילדיהם, בני 5 ו-6 לכיתה א’ ולגן חובה במוסד, אולם בקשתם נדחתה. ההורים טענו כי מדובר בשיקול גזעני על רקע מוצאם הספרדי, והנהלת המוסד טענה כי אורח חיי המשפחה אינו עומד בקנה אחד עם דרישות המוסד. משרד החינוך ערך לפני כחודש ועדת ערר בנושא, ובה הורה לקבל את הילדים לבית הספר.
בתגובה להחלטת משרד החינוך, העביר ועד ההורים את מקום הלימודים למבנה חלופי והאחים, שהגיעו למבנה המקורי, מצאו אותו ריק. בהמשך נרשם סטטוס-קוו: הלימודים נמשכו והילדים הגיעו למקום, אולם שלשום שוב מצאו אותו ריק מתלמידים. בתגובה הורה אתמול בבוקר ראש מועצת זכרון יעקב אלי אבוטבול על סגירת שערי בית הספר בשלשלאות.


אבוטבול אמר אתמול: "אנחנו מלווים את המשפחה, מחבקים אותם ומבינים ללבם, במיוחד ללב של ילדים קטנים שלא עשו דבר וכל מה שהם רוצים זה להיות ילדים וללמוד במוסד שיקר ללבם. אלא שההנהלה והמורים וההורים אומרים להם בפירוש: 'אתם לא רצויים כאן'. זה מאבק על דמותה של החברה הישראלית, אבל גם על החברה במושבה הזאת. המנגינה שלנו היא מנגינה של נעימות ודו־קיום,
ומישהו אחר וחשוך מנסה להכניס לכאן נגינה רעה וצורמת. אני כאן כדי לבלום את זה".


איומים על המשפחה
בעת האחרונה, כך סיפרה אתמול המתנדבת המלווה את המשפחה מטעם עמותת נוער כהלכה, סופגת המשפחה מתושבים חרדים במושבה התעללות מילולית, קללות, הפגנות מול ביתם ואיומים, עד אשר סבם וסבתם של הילדים החליטו לעזוב את המושבה. מתחילת הלימודים נתגלו כיתובי גרפיטי בגנות האחים לאורך חומת בית הספר וליד בית המשפחה.

"מנסים בכל דרך לגרום להם לעזוב את המושבה או לוותר על הלימודים בבית הספר, והם לא מבינים במה חטאו. מדובר בזוג צעיר בני 27, אב המשפחה יליד המושבה והאם עזבה בעצמה את צרפת עם הוריה על רקע גזענות כלפיהם. היא מזועזעת ולא מאמינה
שזה קורה לה גם כאן. הילד הגדול בוכה ונסער מאוד בעקבות הפרשה.
"הוא אמר לי 'לא רוצים אותי כי אני ספרדי'. זה טרוריזם חרדי שכולל כתובות נאצה, הפגנות וזריקת אבנים מול ביתם, כשהמסר הוא חד משמעי: ספרדים לא ייכנסו לבית הספר, למעט המכסה הקטנה של הספרדים שכבר מלאה מבחינתם. זה הזוי. הילדים עומדים בכל הקריטריונים, ההורים מנהלים אורח חיים חרדי והם עוברים התעללות בלתי פוסקת, צועקים להם ‘דין מוייסר’, ‘אבא שלכם מוייסר’. הפכו אותם למומרים והכל בגלל שהם לא מוכנים לוותר על הלימודים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לנוכח התנהלות המוסד ולאחר שהוא הוזהר על ידינו מספר פעמים, המשרד החל לפעול מאז אתמול להוצאת צו סגירה למוסד". עו"ד אורי קידר, שמייצג את תלמוד תורה, אמר אתמול : "מדובר בהחלטה לא מקצועית, אנטי פדגוגית וחסרת אחריות שמותירה 200 ילדים ברחוב ללא פיקוח ותוך סיכון ביטחונם. ראשית, משרד החינוך עצמו קבע כי לטענות האפליה אין כל ביסוס ותעיד העובדה שכמחצית מתלמידי המוסד הם בני עדות המזרח. המוסד עצמו קיבל את החלטת משרד החינוך, שילב את התלמידים על אף שאינם מרקע חרדי־שמרני ואף כינס את הצוות יחד עם מפקח משרד החינוך כדי להבהיר את הדברים.
למרות זאת, הופקרו הבוקר כ-200 תלמידי המוסד, שמסתובבים נכון לשעה זו ברחובות ללא פיקוח. החלטת משרד החינוך נעשתה בניגוד לחוק, תוך התעלמות מהעובדות. שלחנו מכתב בהול למנכ"לית משרד החינוך עם התרעה על אחריותה האישית להפקרת התלמידים. בכוונת המוסד לעתור בדחיפות לבית המשפט להפסקת הענישה הקולקטיבית חסרת האחריות".

 
"בית הספר החליט שלא לקבל את שני האחים ממוצא ספרדי ולכן המשפחה פנתה למשרד החינוך. לפני כחודש התקיימה ועדת ערר מטעם המשרד ובדיון התקיימה החלטה שצריך לקבל את התלמידים", סיפר גורם בכיר ממשרד החינוך, שלדבריו, ההורים החליטו בתגובה להשבית את בית הספר לפני כחודש לכמה ימים. "משרד החינוך איים לפסול את רישיון בית הספר ולהפסיק את התקציב שלו, אז בית הספר קיבל את התלמידים, אולם שלשום שוב הושבת בית הספר".