מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה ראשונה את הצעת חוק למניעת הסתננות ולהבטחת יציאתם של מסתננים ועובדים זרים מישראל. מדובר בהצעת חוק ממשלתית ביוזמת משרד הפנים. 43 ח"כים תמכו בהצעה ו 20 התנגדו לה. לפי ההסדר המוצע, ניתן יהיה להחזיק מסתנן במשמורת עד שלושה חודשים בלבד, כאשר הוא יחול רק על מסתננים פוטנציאליים שיכנסו לישראל לאחר כניסת תוקפו של החוק. בתום תקופת המשמורת יועבר המסתנן למרכז השהייה הפתוח.
 
בנוסף, הצעת החוק מציעה לתקן חלק מן ההסדרים שנקבעו להפעלת מרכז השהייה הפתוח, על מנת שיעמדו במבחנים שקבע בג"ץ. בין היתר, מוצעת הגבלת תקופת השהייה במרכז האמור ל-20 חודשים, קביעת חובת התייצבות אחת במרכז בסמוך לשעת סגירתו בלילה, הגבלת הוצאת הוראות שהייה לקבוצות אוכלוסייה ייחודיות, והפעלת ביקורת שיפוטית יזומה על ענישה משמעתית במרכז.
 
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "למדינת ישראל גבולות יבשתיים וימיים כללי באורך מאות קילומטרים עם שכנותיה. מראשיתו של גל ההסתננות לפני כ– 9 שנים ועד היום נתפסו למעלה מ– 60,000 בני–אדם שהסתננו לישראל שלא דרך תחנות גבול. אמנם, מרבית המסתננים נכנסו לישראל דרך הגבול עם מצרים טרם השלמת גידורו, אך גם לאחר השלמת גדר הגבול עם מצרים לא ניתן למנוע לחלוטין מעבר מסתננים נוספים דרך הגבול האמור, כמו גם דרך גבולותיה האחרים של המדינה, לתוך תחומי מדינת ישראל."
 
שר הפנים גלעד ארדן הציג את החוק ואמר: "ההסדר החקיקתי הייחודי נועד לתת מענה לטיפול בתופעת ההסתננות רחבת ההיקף שעמה התמודדה ישראל בשנים האחרונות. השלכותיה של התופעה באות לידי ביטוי, בין השאר, בפגיעה במרקם החיים בחברה הישראלית, פגיעה בשוק העבודה, צמצום המשאבים במערכות שונות דוגמת מערכת החינוך, מערכת הבריאות ומערכת הרווחה, השמורים לאזרחי ישראל ותושביה השוהים בה כדין, וכן בהגברת הפשיעה באזורים שבהם מרוכזים מהגרים בלתי חוקיים".
 
"אני מודע לכך שחובתנו כמדינתו של העם היהודי היא גם לשמש דוגמה ומופת בדרך בה אנו מטפלים במהגרים, ועדיין יש לנו חובה ראשונה במעלה כלפי אזרחי מדינת ישראל ולא נוכל להתעלם בפגיעה הקשה והייחודית שנגרמת לתושבי מדינת ישראל ובראשם לתושבי דרום תל אביב".
 
לפי ארדן, בעקבות התיקון הקודם חלה ירידה דרמטית בכמות המסתננים ואלפים מהם החלו לחזור לארצות מוצאם. כפי שנקבע בב"ץ, סיום ותיקון החקיקה יתבצע עד 22/12/14. המשמעות היא שבתאריך זה מתקן חולות יסגר ואלפי מבקשי המקלט הבלתי-חוקיים ישוחררו, מה שיקשה, לדעת ארגן, לאתרם ולאכוף את החוק הקיים. 
 
ח"כ אלי ישי (ש"ס), ששימש בעבר כשר הפנים, התייחס גם הוא ואמר "כאדם שטיפל בתופעת המסתננים והצמיחו לו קרניים בעקבות מה שהוא אמר, עכשיו מסתבר שצדקתי. אמרתי שצריך גדר, ואמרתי שצריך חוק. הגדר לא מנעה לגמרי את כניסת המסתננים, בשנה שעברה נכנסו 45 והשנה 21. גדר לבד לא תעזור, על כל גדר יש סולם ויש מנהרות. אנשי המקצוע אומרים ש80% זה החוק ו20% זה הגדר. לפי החוק שקובע שהם יהיו במתקן רק שלושה חודשים, הממשלה אומרת שמשתלם להסתנן לכאן באופן בלתי חוקי."
 
קהילת מבקשי המקלט הגיבה להצבעה:  טעינו לחשוב שממשלת ישראל תמצא בליבה לתת לנו מחסה. החוק החדש כולא אותנו פעמיים: בכלא חולות ובכלא של רעב. הצעת החוק שוב מנסה לאלץ אותנו לעזוב את ישראל. אנחנו מבינים את הבעיות בדרום תל אביב ומכירים בכאבם של התושבים שם. אבל החוק הזה, כמו אלו שלפניו, מתעלם מהעובדה שאריתראים וסודנים לא יכולים לחזור הביתה. הדברים האיומים שקורים במדינות שלנו הם לא סוד. הם ידועים בכל העולם". הם הוסיפו ושאלו: "האם זו הייתה טעות לחשוב שבישראל יתנו לנו מקלט? 
 
 
ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) ציינה כי המצב הנוכחי הוא תוצאה של אוזלת היד של הפרקליטות: "אדם שמגיע מאפריקה ורוצה לחיות חיים טובים יותר, בסך הכל צריך לשבת שלושה חודשים במתקן סהרונים. לאחר מכן הוא יוכל לצאת לעבוד. נכון שגם באירופה מדובר על שישה חודשים אבל כאן אנחנו צריכים להיות גם יותר צדיקים מהאירופאים. אני מקווה שלפחות בוועדת הפנים יתנו לחוק הזה יותר שיניים."
 
ח"כ דב חנין (חד"ש) אמרה כי "במקום לייצר פתרונות מציעים התלהמות. כבר כמעט שאין הסתננות ממצרים ויש לנו סדר גודל של 40,000 אריתראים וסודנים שלהם צריך לתת פתרון. צריך לעודד מעסיקים בפריפריה להעסיק מבקשי מקלט. פתרונות מעשיים קיימים, הגיע הזמן להפסיק להתלהם ולהתחיל לעשות."
 
ח"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר הוועדה לבעיית העובדים הזרים, אמרה כי "ההצעה הזו היא פשוט ניסיון של הממשלה להציל את כבודה. ציפי לבני ויאיר לפיד משווקים את עצמם כלוחמי חופש אבל אתמול הרימו יד בעד החוק האפל הזה. תושבי דרום תל אביב הבינו שעובדים עליהם בעיניים ואתם לא באמת דואגים להם אלא פועלים ממניעים נסתרים, אנטי דמוקרטים וגזעניים. מי שמבציע בעד החוק האפל הזה נוהג בחוסר אחריות משווע וראוי שיתבייש."
 
גם יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הגיבה על החוק החדש מליאת הכנסת: "פעמיים הממשלה התעלמה מהחלטת בג"צ ושוב היא מעלה חוק שהוא תולדה של הסתה וגזענות נגד מבקשי המקלט. במקום למחוק את הכתם המביך הזה מספר החוקים, היא שוב מביאה חוק מחפיר, דרקוני ובלתי מוסרי".
 
"כעם למוד פליטות מוטלת עלינו חובה מיוחדת לא להשאר אדישים, לעצור את ההסתה ולאפשר מקלט לפליטים הנמלטים על נפשם", הוסיפה גלאון.