הממשלה אישרה פה אחד היום (א') את חוק המסתננים החדש, הקובע כי מסתננים ותיקים ימשיכו לקבל זימון למתקן חולות, אולם זמן השהייה שלהם במקום יוגבל ל-20 חודשים במקום לתקופה בלתי מוגבלת. החוק החדש נוצר כתוצאה מהמחלוקת המשפטית בין היועמ"ש לממשלה, יהודה ויינשטיין, לשר הפנים הקודם, גדעון סער. 



לפי החוק החדש, ישלחו מסתננים חדשים לשלושה חודשים למתקן הכליאה סהרונים בנגב - במקום עד שנה בחוק שנפסל, ושמונה חודשים לפי הדרישה הראשונית של שר הפנים וראש הממשלה. בהמשך, הם יידרשו לשהות לתקופה של 20 חודשים במתקן חולות שמוגדר "פתוח".


לפי החוק החדש, מבקשי מקלט ומסתננים שיגיעו למקלט יוכלו לקבל מענק בסך 3,500 דולרים אם יעזבו את ישראל. המענק המדובר הוצע גם במסגרת הצעת החוק הקודמת. בזמן שהייתם במתקן ייאכף על המסתננים איסור העסקה. 



החוק החדש קובע כי חובת ההתייצבות לשוהים במתקן חולות תעמוד על פעם אחת ביום, לעומת שלוש פעמים בחוק שנפסל. על מעסיקי זרים תוטל חובה להפקיד מדי חודש פיקדון על חשבון פיצויי פיטורים עבור העובד. כמו כן, יופקד משכר המסתנן תשלום קבוע לפיקדון. הפיקדון יימסר לעובד רק בעת יציאתו מהארץ – דבר שנועד לעודד את העובד לצאת במועד מישראל.

החוק החדש קובע כי יוטלו קנסות מנהליים גבוהים מאלו הקבועים בתקנות עבירות מנהליות וזאת מתוך מטרה להחמיר בענישה של מי שהעסיק מסתנן שזומן למתקן חולות וחל עליו איסור לעבוד, או מסתנן שתוקף רישיון השהייה הזמני שלו פג.

לפי נתנוני רשות האוכלוסין וההגירה, כ-50 אלף מסתננים שוהים בישראל. לפי פסיקת בג"ץ, הממשלה צריכה להשלים את חקיקת החוק עד 22 בדצמבר, אז יסתיים פרק הזמן שהוקצב לשחרורם של 2,400 מבקשי המקלט הכלואים במתקן חולות. הכוונה היא להשלים את חקיקתו של החוק עד למועד שנקבע, אולם הוא כבר צפוי לעורר התנגדות, בין היתר, מצד ועדת הפנים של הכנסת בראשותה של ח"כ מירי רגב שאמורה לקיים דיונים אינטנסיביים כדי לעמוד בדד ליין שבג"צ הציב לחוק.