מי שמעדיף לראות את חצי הכוס המלאה יוכל לראות בדוח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2013 חדשות טובות: מספר העניים בישראל, לפי הדוח, ירד ב-0.8%. אבל גם האופטימיים ביותר לא יכולים להתעלם מהנתונים הקשים: בישראל חיים 1,658,200 עניים (כאחד מכל חמישה), 756,900 מתוכם ילדים (כמעט אחד מכל שלושה). מדובר ב-18.6% מהמשפחות, לעומת 19.4% בדוח הקודם, שמתייחס ל-2012. שיעור הילדים החיים במשפחות עניות ירד מ-33.7% ל-30.8%.



קו העוני נגזר מההכנסה החציונית לנפש, שעלתה ב-2013 ב-4.4%, ולפיכך עלה גם הוא בהתאמה, כך שהנתונים על הירידה כביכול אינם משקפים בהכרח שיפור במצבם הכלכלי של העניים. 
 
הדוח מצביע בין היתר על החרפה במימדי העוני של משפחות שבהן ראש משק בית אינו עובד. ב-2012 היוו משפחות אלו 66% מהמשפחות העניות, וב-2013 עלה שיעורן ל-73%. ירידה מינורית נרשמה בשיעור העוני בקרב הקשישים: מ-22.7% ב-2012 ל-22.1% ב-2013.

כנקודת אור אפשר לראות בנתון של תחולת העוני (שיעור המשפחות מתחת לקו העוני על פי הכנסה, מתוך האוכלוסייה הכללית) בקרב משפחות עובדות, שירדה מ-13.8% ל-12.5% ב-2013, בעיקר בשל הצטרפות מפרנס שני במשפחה. שיעור המשפחות שבהן שני מפרנסים עלה מ-45.7% ב-2012 ל-50% ב-2013. 


גם תחולת העוני בקרב משפחות ערביות ירדה מ-54.3% ל-47.4% ב-2013. בביטוח הלאומי מצביעים על הירידה בעוני במגזר הערבי כתוצאה מעלייה בתעסוקה, במיוחד בקרב נשים.
"רמת העוני עדיין גבוהה"
במסיבת עיתונאים שבה הוצג הדוח אמר אתמול מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, פרופ' שלמה מור יוסף: "הדבר הדומיננטי ביותר הוא שמספר המועסקים עלה בצורה משמעותית והשכר הריאלי עלה באחוז, כששיעור האבטלה הוא 6.2%. בשלוש השנים האחרונות נרשמה מגמת ירידה מתונה בעוני". 
 
עם זאת, מור יוסף הדגיש: "רמת העוני עדיין גבוהה. יש פה מספרים משמעותיים שעלינו כמדינה להתייחס אליהם ולטפל בהם. אנחנו רחוקים כמעט 10% מממוצע המדינות המפותחות במדד העוני. הממשלה עדיין לא רואה בזה מדד שצריך להתחשב בו והיא עדיין לא משתמשת בנתונים הללו כמצפן למדיניותה".
 
מנכ"ל עמותת "לתת", ערן וינטרוב, מתח ביקורת על הנתונים: "מפתיע מאוד להיווכח שבשנה של קיצוץ בקצבאות הילדים, עלייה ביוקר המחיה, העלאת המע"מ, הקטנת ההוצאה הלאומית על בריאות ורווחה והמשך מדיניות ממשלתית אנטי-חברתית, מפורסם דוח ובו ירידה בשיעורי העוני". הוא הוסיף בציניות: "אולי לא צריך תוכנית למלחמה בעוני ואפשר פשוט להמשיך להוריד קצבאות ולהטיל, גזרות והמצב ישתפר מעצמו בדרך פלא". 
 
כמדי שנה, הארגון יפרסם בימים הקרובים את דוח העוני האלטרנטיבי, שממנו עולה תמונת מציאות חמורה בהרבה. "גם בדוח המוסד לביטוח לאומי לשנת 2013 נכתב כי לו הייתה מובאת בו ההשפעה המלאה של הקיצוץ בקצבאות הילדים, שיעורי העוני היו דווקא עולים", מדגישים ב"לתת".
 
מנכ"ל ומייסד "פתחון לב", ניסים ציוני, הגיב אף הוא על נתוני הדוח ואמר: "נתוני דוח העוני של הביטוח הלאומי מצטרפים לנתונים דומים של האו"ם וה-OECD שפורסמו בחודשים האחרונים. לצערי, בפתחון לב לא זקוקים לדוחות כדי לראות ולהבין שמצב העוני הוא בכי רע. אני מאמין שהמפתח לשינוי אמיתי טמון בהחזרת האחריות לטיפול בעוני מעמותות הסיוע אל ממשלת ישראל, באמצעות חקיקת חוק שיחייב את הממשלה להקים גוף שירכז את הטיפול הלאומי בבעיית העוני ויבצע תוכנית רב-מערכתית ורב-שנתית למיגור העוני".


"נתוני העוני הם תוצאה של מדיניות ארוכת שנים של נתניהו" זהבה גלאון. צילום:  מרים אלסטר פלש 90

 
כצפוי, במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות על נתוני הדוח ומתחו ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל שר האוצר המפוטר יאיר לפיד. בהודעת מפלגת העבודה נאמר: "שום דוח לא ישנה את העובדה שהעוני הוא בעיה מתמשכת וכואבת ויש יותר מדי ישראליות וישראלים עניים. במספרים אי אפשר למלא מקררים, ובאחוזים אי אפשר לשלם במכולת. המצב הזה ישתנה בקרוב, כי אנחנו ננהיג סדר עדיפויות חדש".
 
יו"ר ש"ס אריה דרעי האשים את נתניהו, לפיד ובנט שהביאו את ישראל לתחתית ואמר: "הנתונים המזעזעים של דו"ח העוני הם בושה וחרפה לממשלה היוצאת ותוצאה ישירה של ישיבתה של ש"ס באופוזיציה".
 
יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה: "נתוני העוני הם תוצאה של מדיניות ארוכת שנים של נתניהו, ששר האוצר היוצא היה שותף לה, שכללה קיצוצים וגזרות אכזריות, העלאת מע"מ, הפחתת קצבאות וחיסול הדיור הציבורי".
 
ח"כ דב חנין מחד"ש: "יותר ממיליון וחצי ישראלים חיים בעוני. זו תוצאה של מדיניות כלכלית אנטי חברתית שהוביל נתניהו, של הנחות במס לטייקונים על חשבון קיצוץ בקצבאות, בשירותים החברתיים וברשתות הביטחון האחרונות".
 
ביקורת השמיעה גם ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) החברה בקואליציה. "שיעורי העוני הגבוהים זה למעלה מעשור מחייבים התערבות גדולה יותר של המדינה בחילוץ אזרחים וילדים מעוני".