למי יש אינטרס ללכת לבחירות?


חוץ מהבית היהודי, שנמצא כל העת במגמת עלייה בסקרים, כולם, כולל בנימין נתניהו, חוששים מבחירות בעת הזאת. יאיר לפיד חושש מבחירות ללא הישג כלשהו ביד, ללא חוק מע”מ 0% וללא תקציב. הליכוד חושש מירידה בכוחו על רקע הקמת מפלגת כחלון. ישראל ביתנו לא רוצה בחירות אף על פי שהיא נערכת לקראתן. ש”ס בהתרסקות. התנועה עשויה להימחק. והמפלגות הערביות חוששות לעתידן בשל העלאת אחוז החסימה.

מדוע נתניהו מעוניין בפיזור הכנסת ובהקדמת הבחירות?


ראש הממשלה לא אמר בקולו במפורש כי הוא מבקש להקדים את הבחירות. כשנשאל אם הבחירות יוקדמו, אמר “ימים יגידו”. באותה נשימה הוא שב ואמר בימים האחרונים כי "כך אי אפשר להמשיך" לנוכח ההתנהלות המשברית של הקואליציה. נתניהו חושש בעיקר מפני אפשרות שלפיד, יצחק הרצוג וציפי לבני ינסו להקים ממשלה חלופית לאחר אישור תקציב המדינה וחוק מע”מ 0%. זאת בעקבות דיווחים שקיבל מהחרדים על פניות כאלו שנעשו אליהם.


על כן ראש הממשלה מקיים מגעים עם החרדים בניסיון לקבל מהם הבטחה שאם יפזר את הכנסת ויקדים את הבחירות, הם לא ינסו להצטרף ל"תרגיל מסריח" של הקמת ממשלה חלופית. כמו כן מבקש נתניהו מהחרדים התחייבות שימליצו עליו בפני הנשיא להרכיב את הממשלה הבא לאחר הבחירות. נתניהו מנסה להקים "גוש חוסם" של ליכוד-חרדים-הבית היהודי-ישראל ביתנו כדי להבטיח לעצמו קדנציה נוספת.

מי מנהל את המגעים?

ראש הממשלה בעצמו באמצעות שליחים, השר ישראל כץ ויו”ר הקואליציה זאב אלקין. אלה מקיימים מגעים ומגששים אצל חברי הכנסת החרדים יעקב ליצמן ומשה גפני (יהדות התורה) ואריה דרעי (ש”ס).

מה דורשים החרדים בתמורה?

ביטול סעיף הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס, החזרת קצבאות הילדים, הגדלת תקציבי הישיבות. דרעי מצדו הציב שני "תנאי ברז" להצטרפות של ש”ס לממשלה עתידית: שכר מינימום 30 שקל ומע”מ 0% על מוצרי יסוד במקום על דירות. 


האם נתניהו מוכן להיענות לדרישות?

על פי גרסת החרדים, נתניהו מוכן להתחייב בעל פה. החרדים דורשים התחייבות בכתב.

מתי נדע את תשובת החרדים?

אולי כבר בימים הקרובים. ביהדות התורה ממתינים למוצא פיו של הרב שטיינמן. בש”ס תכריע מועצת החכמים בהתאם להמלצת ח"כ דרעי. בכל מקרה, יהדות התורה וש"ס מתאמות עמדות כדי לנסות ולהשיג כמה שיותר מהמהלך.

האם מדובר בספין של נתניהו?

ייתכן מאוד שנתניהו משתמש ב"שוט החרדי" כדי לשבור את התנגדות יש עתיד והתנועה לחוק הלאום ולכפות עליהן להסכים לוויתורים בנושא תקציב המדינה, חוק ההסדרים ושאר הנושאים שבמחלוקת.

האם אפשר לפתור את המשבר בקואליציה ולמנוע הקדמת בחירות?
בוודאי. הכדור אצל נתניהו. איתות לכך שלפחות בנושא חוק הלאום אפשר להגיע לפשרה שתמנע את פירוק הממשלה נקבל כבר היום: ראש הממשלה החליט להביא לישיבת הממשלה את הצעת חוק הלאום המרוככת שלו ולדחות את ההצבעה שהייתה אמורה להתקיים ביום רביעי בכנסת על הצעת החוק הקיצונית יותר של אלקין. גם לבני וגם לפיד יכולים לתמוך בגרסת ראש הממשלה. כעת הם צריכים לנסות ולהגיע להבנות גם בסוגיית התקציב. לפיד אמר כי אפשר לפתור את המשבר בתוך שעה בפגישה בינו לנתניהו. השאלה היא אם לנוכח ההסלמה הרטורית של הימים האחרונים והדם הרע שזורם בין הצדדים עדיין אפשר להשיג שלום בית.

מהו האופן המועדף על נתניהו להקדמת הבחירות?
הצעת חוק לפיזור הכנסת שבה ייקבע תאריך מוסכם על כל הסיעות. ישנה אופציה להכריז על פיזור הכנסת וללכת לנשיא, אבל אז קיימת אפשרות להקים בתוך 21 יום ממשלה חלופית.