"או שהרשות הפלסטינית תביא את העם לעצמאות, או שישראל תשא באחריותיה", כך הגיב היום (ראשון) ראש צוות המו"מ הפלסטיני, סאיב עריקאת, לאחר החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להקפיא את כספי המסים שמגיעים לרשות, ועל צעדים כלפי הנהגת הרשות בעקבות ההחלטה לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג.
במקביל, מרכז המחקר הפלסטיני המתמחה בענייני ישראל, "אטלאס", פרסם פרשנות לפיה ישראל תמשיך בצעדי הענישה כלפי הפלסטינים בתגובה להליכה להאג, לאחר שקיבלה "אור ירוק מבת בריתה, ארצות הברית, שאף איימה להפסיק את הסיוע של וושינגטון לרשות, המוערך ברבע מיליארד דולר בשנה דבר שיביא להפסקת הסיוע הערבי והבינלאומי".
"המצב רציני ומסוכן בצל הגרעון בתקציב הרשות והצורך בהכפלת התקציב, בעיקר לאחר המלחמה בעזה", כותבים במרכז המחקר. "הדבר יהיה מסוכן יותר אם מדינות ערב ייענו לדרישה האמריקאית-ישראלית להעניש את הרשות, כדי להכריח אותה לשוב אל בית הכניעה האמריקאי-ישראלי, ולא יעמדו בהבטחותיהם לספק רשת ביטחון כספית עליה החליטה הליגה הערבית".
 

במכון המחקר מעריכים, כי הקפאת כספי המסים יביא להפסקת המשכורות ליותר מ-160 אלף פקידים בגדה המערבית וברצועת עזה והפסקת השרותים הממשלתיים. המשכורות העומדות על 150 דולר בחודש מהוות מנגנון ההפעלה של גלגל הכלכלה הפלסטיני – וכך המשבר יהיה קשה יותר, שיביא בסופו של דבר לכאוס ולפירוק הרשות הפלסטינית.
מכון המחקר מעריך, כי "ישראל מבינה את שפת הכח, ובמידה והיא לא תשלם מחיר רציני וגדול, לא תשנה את המדיניות ולא תחזור בה מהחלטתה שדוחה על הסף הקמת מדינה פלסטינית ריבונית על אדמת 67' ובירתה מזרח ירושלים". עוד נאמר, כי ישראל תלך בשלושה מסלולים: הרתעת הרשות, החלפת מנהיגיה, המשך מתן השרות מצד הרשות לפלסטינים מבלי לפרק אותה.
מכון המחקר מוסיף עוד, כי גם הפעם – כמו ב-2012 עת החליטה ישראל להקפיא את כספי המסים שעל איסופם היא גובה מס בשעור 3% - הקפאת כספי המסים לא תימשך זמן רב, ועשויה להסתיים לכל המאוחר עד הקמת ממשלה חדשה בישראל. 
"ישראל מבינה שאין זה לגיטימי להקפיא כספי הרשות, כי מדובר בפיראטיות לא חוקית, וכי היא מקבלת את חלקה מכספי המסים שהיא אוספת", נאמר. "גם העולם לא יעמוד מהצד נוכח התנהלות זו. בסופו של דבר, למרות איומיה שהיא תטיל סנקציות נוספות על הפלסטינים, ישראל מסתירה את העובדה כי היא חוששת מהתמוטטות הרשות, שהמשכה הוא אינטרס ישראלי עליון. כמו שהיא לא מעוניינת לכבוש מחדש את עזה, היא אינה מעוניינת לשאת את עול הכיבוש הישיר של הגדה המערבית".