בתם דיון סוער אישרה היום (שני) ועדת הכספים של הכנסת העברת תוספת בסך 3.6 מיליארד שקלים  למערכת הביטחון לצורך כיסוי הוצאות מבצע צוק איתן.

המקורות להעברה הסכום הענק הם עודפי תקציב בשנת 2013 בתקציבי משרדי הממשלה וכן קיצוץ רוחבי בתקציב הרזרבות של משרדי הממשלה שנועדו לעמידה ביעד ההוצאה של המשרדים ולהתייקרויות, תקציבים שלפי האוצר לא ינוצלו עד סוף 2014.


 
 יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר בדיון: "התוספת נועדה להמשך כיסוי הוצאות הביטחון בעקבות מבצע צוק איתן".". סלומינסקי פתח את הדיון בציינו, כי "ההעברות התקציביות שמובאות היום לוועדה, בין לביטחון בין למשרדים אחרים, נועדו על-מנת לאפשר את המשך הניהול התקין של המדינה בחודשים הבאים, חרף הבחירות. כל מה שלא יעבור היום עשוי להיתקע למשך חצי שנה לפחות. ההעברה לביטחון היא של 3.6 מיליארד שקלים מריכוז כל עודפי 2013, ומהרזרבות של כל המשרדים".

 

 
 רפרנט ביטחון באגף התקציבים באוצר, אסף וסרצוק, הסביר מניין יגיע התקצוב להעברה: "1.1 מיליארד שקלים הם עודפי תקציב מ- 2013. עודפים לא מחויבים, שהמשרדים לא ניצלו ונותר ללא שימוש , ושר האוצר רשאי להעבירם להעבירם לשימוש משרד הביטחון ב-2014.  2.5 מיליארד שקלים מגיעים משני מקורות עיקריים: רזרבה לעמידה ביעד ההוצאה ורזרבה להתייקרויות. מאז צוק איתן עברנו על כל סעיף וסעיף בתקציב, בדקנו ביצוע ב- 2014 וסכומים שלא הולכים להיות בשימוש  ולא יהיו מנוצלים ואותם לקחנו לביטחון". בעניין העודפים בכספי הסיוע הסביר: "מדובר בהעברה טכנית, שכן לא ניתן לעשות כל שימוש אחר בכספים אלו. התקציב בדולרים למרות שבהעברה מופיע בשקלים".

 
  חברי האופוזיציה הביעו תרעומת על עצם הדיון בהעברות רגע לפני התפזרות הכנסת וכינו אותן 'מחטף' לא חוקי. ח"כ עיסוואי פריג' (מר"צ) טען: "הדיון הזה לא חוקי, לא מאפשרים לנו לברר את כל פרטי ההעברות".  ח"כ דב חנין (חד"ש) דיבר על מחירו החברתי של תקציב הביטחון: "הדיון הזה לעג לכנסת ומייתר את דיוני התקציב בתחילת השנה, אחרי זה ממילא מעבירים תוספות מכל הבא ליד. ולגופו של עניין, זה התוצאה של מדיניות של מלחמות. יש לה מחיר. הקיצוץ בתחבורה הציבורית לצורך העברה לביטחון זה חיסול שלה. בתקופת ממשלת מעבר, כשהכנסת מתפזרת זה לא ראוי ולא חוקי".