בתום שורה של דיונים מרתונים אישרה היום (שני) ועדת הפנים והגנת הסביבה, את הצעת "חוק המסתננים" החדש. לקריאה שניה ושלישית. מליאת הכנסת אמורה לאשר סופית את החוק.



בדיון בועדת הפנים, בראשות ח"כ מירי רגב תמכו 6 ח"כים בהצעת החוק ו-4 התנגדו. תמכו בחוק: היו"ר ח"כ מירי רגב, והח"כים אילת שקד (הבית היהודי), דוד צור (התנועה), דוד אזולאי (ש"ס), יעקב אשר (יהדות התורה) וליאון ליטינצקי (ישראל ביתנו). התנגדו לחוק: הח"כים דב חנין (חד"ש), מיכל רוזין (מרצ), נחמן שי (העבודה), טלב אבו עראר (רע"מ-תע"ל).

שר הפנים גלעד ארדן אמר בדיון: ״הוויכוח כאן הוא בין 2 קבוצות פוליטיות: בין אלה שרואים בישראל קודם כל כמדינתו האחת והיחידה של העם היהודי ובין גוש
השמאל שלצערי מוכן לסכן זאת". לדבריו "למרות שלא מדובר בהסדר המושלם, הצלחנו במאמץ רב להעביר את החוק, למנוע את פיזור מתקן ״חולות״ ושחרורם של אלפי מסתננים  לרחובות דרום ת״א ולשוק העבודה. תושבי דרום ת״א זכאים לביטחון אישי ולהשבת מרקם החיים לו היו רגילים. אנחנו צריכים להסתכל להם בעיניים ולסייע להם להשיב את חייהם לקדמותם״.



בין עיקרי  חוק המסתננים החדש:  הגבלת השהייה של מסתננים בחולות ל-20 חודשים והשהייה במשמורת למסתננים חדשים לשלושה חודשים. קביעת חובה שתוטל הן על מעסיקי מסתננים והן על המסתננים עצמם להפקיד מדי חודש פיקדון חודשי, אשר יימסר לידיהם רק עם יציאתם מישראל. קביעת קנסות מנהליים גבוהים והחמרת הענישה של מי שהעסיק מסתנן שחל עליו איסור לעבוד.


יו"ר הוועדה, חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) אמרה בדיון: "חשבתי שנגיע להסדר טוב יותר מהצעת החוק שנכפתה ע"י היועמ"ש לממשלה. ההצעה כפי שהגיעה רעה ופוזלת לכיוון ז'נבה. עם התפזרות הכנסת, הדבר היחיד שיש עתיד הסכימו עליו הוא להעביר את החוק כמו שהציעה הממשלה. אני מסתכלת לתושבי דרום ת"א בעיניים, מתנצלת ואומרת שאצביע על חוק עקר, שלא נותן שיניים להתמודד עם כניסת אלפי מסתננים, אבל פירוק חולות לא יהיה על מצפוני".


"סיימנו את הדיונים ולא יהיו שינויים בחוק. נשנה אותו בממשלה הבאה. ניסינו להביא חוק יותר טוב מהממשלתי אבל מאחר וסיכמתי את הדברים עם יש עתיד ולא אפתח שינויים רק לחלק מחברי הוועדה", הוסיפה.  היועץ המשפטי לוועדה, תומר רוזנר, פירט את השינויים שהוכנסו בבוועדה להצעת החוק: בהצעה המקורית דובר על כך שעובד המעסיק מסתנן יפקיד 20% מגובה שכר העובד בקרן פקדון מיוחדת וגם העובד יפקיד 20% משכרו. לבסוף נקבע כי הפקדות העובד יהיו 20% הפקדות המעביד יהיו 16%.