חבר הכנסת דני דנון (הליכוד) מתכוון להגיש את מועמדותו של יונתן פולארד לקבלת פרס ישראל על מפעל חיים ביום העצמאות הקרוב. דנון שלח אתמול מכתב בעניין ליועץ שר החינוך לענייני פרס ישראל, עם העתק לשר שי פירון עצמו. דנון נחוש לקדם את מועמדותו של פולארד לקבלת הפרס היוקרתי ומשוכנע שהסיכויים לשכנע את הוועדה המחליטה טובים.


מה שהניא את דנון לנקוט בפעולה הלא שגרתית הזו הוא כשלון השימוע לשחרור שנערך לאחרונה לפולארד בכלא האמריקאי. "הכישלון של המהלך השקט והדיסקרטי הזה", אמר לי אתמול דנון, "מוכיח שגם שיח דיסקרטי מול הממשל האמריקאי בנושא פולארד, לא נושא תוצאות. אני חושב שהגיע הזמן שישראל תכיר לפולארד תודה על מה שעשה ומה שהקריב למענה. הוא בעצם שילם את המחיר האולטימטיבי למען המדינה, הוא הקריב את חייו, הוא יושב כבר 30 שנה בכלא".

דנון שולל את האפשרות שמהלך כזה רק יחמיר את היחסים עם ארה"ב, יגביר את המתח בגזרת פולארד ויקטין את הסיכויים לשחרורו. "אנחנו אומרים כבר זמן רב שבין מדינות ידידות נהוג לשחרר אסירים כמו פולארד, ולא ידוע לי שזה פוגע ביחסים. אין שום מניעה להעניק לפולארד את כל הכבוד האפשרי מטעם המדינה. מפעל חייו של פולארד היה למען ביטחונה של המדינה. ישראל התנערה ממעשיו והוא שילם מחיר מלא עליהם, לכן אין מניעה היום, אחרי 30 שנה, כשהוא עדיין בכלא, לתת לו את הכבוד המינימאלי הזה".


ח"כ דנון הוא אחד הפעילים הוותיקים והעקביים ביותר למען שחרורו של פולארד, עוד מלפני היבחרו לכנסת. "פעם, עניין פולארד היה אופייני לימין בישראל", הוא אומר. "היום הסיפור של פולארד נוגע בכולם, הדרישה לשחרורו מגיעה ממרכז השיח בחברה הישראלית, יש היום קונצנזוס שהגיע הזמן לפעול בכל החזיתות ובכל האמצעים כדי לשחררו".

מסמך השימוע של פולארד. יקבל את פרס ישראל?