״פרשת השחיתות הגדולה ביותר בהיקף שלה שהייתה כאן מעולם״, אמר אתמול בכיר המצוי בחקירת פרשת ״ישראל ביתנו״ עם חשיפתה. במוקד החקירה, חשדות חמורים לעבירות מרמה, הפרת אמונים, הלבנת הון ושוחד. מלבד סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום והשר לשעבר סטס מיסז'ניקוב, עוכבו לחקירה כ-30 חשודים ובהם בכירים נוספים במשרד ובשלטון המקומי. החשד: מנגנון שיטתי משומן שבאמצעותו החשודים לקחו או נתנו שוחד בהיקף של מיליונים לאורך שנים. מעצרים נוספים צפויים בהמשך.
 
הפרשה נחשפה בתום שנה של חקירה סמויה שהובילה יחידת להב 443 של המשטרה ובניהולו ופיקוחו האישי של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. החקירה עצמה הייתה סמויה ומודרה לחלוטין, כולל מהשר עצמו - יצחק אהרונוביץ, בעצמו חבר סיעת ישראל ביתנו. בשלב מסויים החקירות הסמויות השונות, 15 במספר, העלו כי מדובר בדמויות דומות ומנגנון זהה, מה שהוביל את החוקרים לכך שמדובר בפרשה אחת גדולה.

 
"על פי החשד חברת הכנסת קירשנבאום התנהלה באופן שיטתי בצוותא עם כפופים לה יחד ועפ עובדי ציבור נוספים להפצת טובות הנאה אישיות לאנשים שהיא חפצה ביקרם, תוך שהיא משתמשת בכספי מסים”, פירט נציג המשטרה בהארכת המעצר, ברביעי אחר הצהריים בבית המשפט השלום בראשון לציון.

במסגרת הארכת המעצר הוארך מעצרם של חלק מהחשודים בפרשה: מעצרו של מרדכי דהמן, ראש מועצה אזורית תמר, דב ליטבינוף, ראש מועצה אזורית מגילות, דוד בלאו, גזבר מועצת מגילות שמעצרם הוארך עד ה- 1 בינואר 2015, יצחק בורבה יו״ר איגוד התאגידים העירוניים, גבי חמו, מנכ״ל מדרשת הגולן וציון זוארץ  הוארך עד ה- 28.12.14. מעצרו של אמנון ליברמן, יועץ התקשורת של שר החקלאות, יאיר שמיר, הוארך - בהסכמה כמבוקש למשך 10 ימים של מעצר בית, הרחקה ממשרד החקלאות ותנאים כספיים. דורון שמחי יו״ר איגוד הכדוריד יישאר במעצר בית למשך 10 ימים וכך גם אבנר קופל.
 
מהמעוצה האזורית שומרון נמסר כי ראש המועצה שנעצר, גרשון מסיקה, "מכחיש בתוקף את החשדות המיוחסים לו ע״י צוות החקירה, כפי שהוצגו בדיון בבית המשפט והודף בשתי ידיים את טענות החוקרים אותם הציג התובע המשטרתי ויצא מעודד מהדיון בו קיבל השופט באופן חלקי בלבד את בקשת המשטרה".
 
עוד מסרו מהמועצה כי: "בדיון המשפטי קיבל בא כוחו של  מסיקה, עו״ד גיל דחוח, את אישור המשטרה כשציין כי ״הטענה שלכם שהכספים שהועברו הופנו להתיישבות ולא כספים שהועברו אליו באופן אישי״. גם טענה זאת מוכחשת מכל וכל ואנו משוכנעים שכבר במהלך החקירה תתגלה האמת ויופרכו כל החשדות הנבדקים כלפי מר מסיקה".
גם במועצה האזורית תמר, שראשה נעצר, מסרו כי: "אנו בטוחים בצדקתו ובניקיון כפיו של דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר. דב והמועצה ימשיכו לשתף פעולה עם המשטרה ככל שיידרש, ואנו בטוחים  כי הצדק ייצא לאור במהרה".
מהמועצה האזורית מגילות ים המלח נמסר: "אנו בטוחים לחלוטין בניקיון כפיהם של ראש המועצה, מוצי דהמן וגזבר ומזכיר המועצה, דוד בלאו וסומכים על הגורמים החוקרים שיעשו עבודתם נאמנה"
בכיר המעורב בפרטי החקירה, אמר כי מדובר בשכבות על שכבות של פעילות עבריינית, שכיסתה על עצמה באופן הדדי במגזר הציבורי. זוהו העברות כספים בהיקף של מיליוני שקלים שעברו בצורה סיבובית. ״זוהי אחת הפרשיות עם ההיקף האדיר והרחב ביותר״, אמר הבכיר והוסיף כי בניגוד לפרשיות אחרות, כאן לא היה מוביל אחד, אלא מעגלים של בעלי כח שפעלו ממניעים של רווח אישי. הבכיר הוסיף עוד כי "צפוי שעוד פרשות יחשפו בנוגע לשחיתות ציבורית בעתיד”.
ניצב מני יצחקי, ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ציין כי "החקירה הראשית הובילה ל-15 פרשיות משנה, כאשר נחשפה שיטה ומנגנון מסודר עם תוכנית עבודה. ביאח"ה הייתה תוכנית עבודה מסודרת, כשקבענו מראש להגיע למעצרים לקראת דצמבר. אנחנו לא עוסקים בסיעה פוליטית בשום פנים ואופן, אלא מקצועית בלבד לעבירות הקשורות לגורמים להרלוונטים". לגבי קירשנבאום, נבדק חשד נוסף, לפיו "תפרה" לבתה משרה כחלק מהמינויים וטובות ההנאה שקיבלה. הוא מציין במפורש: "עד כה לא מצאנו כל קשר למעורבות של דמות ברמה של שר כזה או אחר, ולא מן הנמנע כי אכן הפעילות נעשתה תוך עקיפה של אותם בעלי תפקידים בכירים".