העדכון האחרון שקיבלו הוריו של סרן הדר גולדין ז"ל הוא שבנם נהרג בעת מילוי תפקידו וגופתו נמצאת בידי חמאס. זאת בעקבות אירוע החטיפה בבוקר ה-1 באוגוסט ברפיח, בעיצומו של מבצע צוק איתן. הממצאים שנמצאו בשטח, ושאותם הביאו הלוחמים לרב הצבאי הראשי, סייעו לאחרון לקבוע כי גולדין אכן נהרג.



בישראל ובחמאס טוענים שהגופה נמצאת בידי הארגון. אתמול (שלישי) נחשפו באתר YNET קלטות הקשר בין הלוחמים והמפקדים, שהודלפו מחדר התחקירים של צה"ל. מהקולות ניתן להבין שהאירוע לווה במכת אש אדירה של צה"ל, וספק רב אם חוטפיו של גולדין נותרו בחיים לאחר ניסיונות החילוץ. הדבר מעלה את השאלה, האם גופתו של גולדין אכן נמצאת בידי חמאס או שמא אין די בממצאים שאספו אנשי הרבנות הצבאית, כדי לקבוע חד־ משמעית מה עלה בגורלו של הלוחם.



את הקרב לחילוצו של גולדין ניהלו לוחמים מחטיבת גבעתי, מחטיבת השריון 401 ומיחידות מובחרות, בהן דובדבן, רימון וסיירת מטכ"ל. האירוע התרחש בבוקר יום שישי. לוחמי גבעתי, שקיבלו הודעה על הפסקת האש שסוכמה בין הצדדים, זיהו דמות חשודה בפאתי רפיח. הם גילו במהרה כי מדובר בהסחה, וכי הדמות היא תצפיתן של חמאס. מספר לוחמים ובהם גולדין הלכו לסרוק את השטח. לפתע נפתחה לעברם אש בעוצמה רבה, ובין הצדדים החלו חילופי אש קשים. ברגע שהלוחמים בשטח הבינו שיש בהם נפגעים, וככל הנראה אחד מחבריהם נחטף, הופעל "קוד חניבעל" שעיקרו – אין לאפשר, בכל דרך, חטיפה של חייל.



האמצעי היה מהלומות אש כבדות לעבר כח חמאס ואל מסגד סמוך שבו נמצא פיר החטיפה. הכוח הבין כי גולדין הוכנס לתוך המנהרה דרך הפיר. הממצאים בשטח הראו כי הוא נפגע בתקרית. מן האש הכבדה הזו נהרגו על פי ההערכות כ־ 70 פלסטינים, חלקם אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה. בקלטות שנחשפו אתמול נשמעים המפקדים בשטח פוקדים על הלוחמים לחדול מהאש הכבדה, בעיקר בגלל החשש שיפגעו בחבריהם. אלא שלאירוע הזה יש גם השלכות נוספות: דיווחי הפלסטינים תיארו קרב קשה מאוד, שבו הפעיל צה"ל אש כבדה, מהאוויר ומטנקים.



על פי הדיווחים, צה"ל ירה מאות פגזים והטיל פצצות רבות מן האוויר. באירוע הזה צפוי להחליט הפרקליט הצבאי הראשי אם לפתוח בחקירה פלילית נגד המפקדים, שנתנו את פקודות הירי בעוצמה שיש חשש כי היה לא מידתי, ובמלים אחרות – מוגזם, ואשר ממנו, כאמור, נהרגו עשרות פלסטינים, חלקם חפים מפשע. שני הקצינים שעלולים למצוא עצמם בחקירה הם מפקד החטיבה, אל"מ עופר וינטר, ומפקד גדוד הסיור, סא"ל אלי ג'ינו, שבקלטות נשמע קולו פוקד: "תפסיקו את הירי! תפסיקו עם הירי! אתם יורים כמו מפגרים. אתם תהרגו אחד את השני. די, יש לי כבר הרוגים. תמתינו רגע".



מכל מקום, עד עתה לא נפתחה חקירה רשמית. לפי הדיווחים בקשר, כמות הארטילריה שהופעלה נגד אותו מסגד לא השאירה זכר מהמחבלים, וייתכן מאוד שחוטפיו של גולדין כלל לא הצליחו להינצל ממכת האש. בצה"ל טוענים כי גולדין נמצא בידי חמאס, וכי נוהל חניבעל שהופעל בשטח עם היוודע דבר החטיפה, בוצע כראוי. "מנענו מחמאס להפוך את זה לאירוע קטסטרופלי", אומר קצין באגף המודיעין. לשאלת "מעריב השבוע" איך הוא מסביר את הפרסומים בתקשורת, לפיהם מתקיים משא ומתן בין ישראל לחמאס על השבת גופתו של גולדין, אומר הקצין: "אין פה שום משהו מוחשי שאומר שהוא אצלם. היום אני אומר לך, שלושה חודשים אחרי, שיכול להיות שהגופה שם, אבל כפי שאני מכיר את הדברים, אני לא יודע אם הוא שם".



דובר צה"ל הבהיר כי הקצין נסוג מהדברים שאמר, אולם פרסום הקלטות הקשר אתמול מעלה את השאלה: האם אכן גופתו של הדר גולדין נמצאת בידי חמאס? הערכה היא שגורמים אזרחיים משפטיים שותפים להדלפת הקלטות, במטרה לייצר תהודה ציבורית נגד פתיחת חקירה באשר להתנהלות המפקדים בתקרית עצמה. מדובר צה"ל נמסר: "בצה"ל רואים בחומרה את הדלפת קולות הקשר לתקשורת. נפתחה בנושא חקירת מצ"ח. תחקיר האירוע המדובר טרם הסתיים ומכאן שכל פרשנות הניתנת לקולות הקשר ולאוסף התמונות והוויזואליה שפורסמו על גבי קולות הקשר אינה מבוססת, אינה אחראית וחוטאת למציאות בשטח כפי שעולה מהתחקיר בשלב זה. צה"ל משתתף בצער המשפחות ומצר על פרסום שכזה היכול לפגוע בהן״.