בסוף השבוע הכריזו באו"ם מצב חירום מיוחד ברצועת עזה, לאחר שהרצועה הוצפה בכמויות גדולות של גשמים ובעקבות ההרס של ההפצצות ממבצע צוק איתן. בחלק גדול מהרצועה אין חשמל בגלל נזק בתשתיות ובחלק אחר, על פי מקורות בישראל, אין למאה אלף בני אדם קורת גג.




כחלק מניסיון לסייע לעזה ביקשה ממשלת טורקיה מישראל באופן רשמי, לאפשר הגעה של ספינה לחופי עזה כדי שזו תייצר חשמל בלב ים ותפסק אותו לרצועת עזה. הבקשה הועברה אל שולחנו של מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי, ולאחר בחינה של הבקשה הוחלט בישראל לדחות אותה על הסף.




גורם ביטחוני מסר כי מדובר בדחייה לאחר בחינה עמוקה של מומחים שממנה עולה כי אין ברצועת עזה תשתית מסודרת לקבלת החשמל מהספינה ולכן אין טעם לאשר את הבקשה. לעומת זאת, בישראל הסכימו לבדוק בקשה אחרת לפיה יכנסו לרצועה משאיות מיוחדות עם גנראטורים כבדים שיוכלו לספק חשמל לשכונות רבות, אולם בקשה כזו טרם הוגשה באופן רשמי.




בסוף השבוע אישר האלוף מרדכי להכניס לרצועת עזה 12 משאבות מים כדי לסייע בשאיבת מים מבתים במטרה להחזיר שכונות לשגרת חיים נורמאלית וכדי למנוע התפשטות של מחלות כתוצאה ממים עומדים. המצב ברצועת עזה מדווח לכל העולם ולפי הפרסומים טוענים הפלסטינים כי בבסיסי אונר"א ישנם קרוב לחצי מיליון פליטים. גורם ביטחוני אומר כי מדובר במספרים מופרכים וכי בישראל יודעים על נתונים קטנים בהרבה. 



שר הביטחון משה בוגי יעלון, אמר הבוקר (ג') במפגש עם שר ההגנה הספרדי פדרו מורנס, כי "האינטרס של חמאס כעת הוא לא לדרדר את המצב, בגלל המחיר הכבד ששילם במהלך מבצע 'צוק איתן'".


יעלון הוסיף כי "מטה הטרור של חמאס הוא בעזה ובאיסטנבול. לא ייאמן שחברה בנאט"ו מארחת מטה של ארגון טרור בשטחה. אנחנו למשל עצרנו הפיכה שתכנן חמאס, בין היתר מהמטה שלו בטורקיה, נגד אבו מאזן ביהודה ושומרון. אנחנו הצלנו אותו מהפיכה כזו. לכן יש משמעות וחשיבות לכך שיש לנו חופש פעולה ביטחוני ביהודה ושומרון".