לאחר מספר ימים בהם התקיים מבצע מאופל ללכידת עריקים ומשתמטים משירות בצה"ל, בצבא מציגים נתון מדאיג של 292 עצורים, חלקם עריקים שלא התייצבו לשירות מילואים במהלך מבצע צוק איתן. בצה"ל מדגישים כי מדובר בעלייה של 20 אחוז ביחס לאחוז המשתמטים מהמבצע הקודם לפני שנתיים. 
הליך מעצר עריקים כולל עבודת שטח רחבה, בין היתר איסוף מודיעיני לאיתור העריקים והמשתמטים, דבר שנעשה בשיתוף משרד הפנים ומשטרת ישראל. בחלק מהמקרים נאלצים במשטרה הצבאית לפנות גם לבית המשפט ולהוציא צווים לשם חשיפת מידע מחברות פרטיות, כדוגמת חברות אשראי וכבלים. 
בצה"ל רואים בחומרה את התופעה, שיוצרת אי שיוויון מוחלט בחברה הישראלית. בחלק מהמקרים נתקלים השוטרים הצבאיים באלימות קשה מצד העצורים ובאיומים בהתאבדות מצד העריקים. במקרה אחד, מספר אחד השוטרים כי הם נתקלו בדרוש לחקירה שעמד בפינת חדר עם סכין צמודה לגופו, תוך שהוא מאיים לחתוך עצמו ולשים קץ לחייו. 

במבצע לקח חלק גם קצין המשטרה הצבאית הראשי, תא"ל גולן מימון שאמר במהלך המעצר: "מדובר בכמות מעצרים משמעותית, כשהמספרים הגדולים מעידים על ההכנה הרבה מראש". מפקד משטרה צבאית בפיקוד מרכז, סא"ל ברק דנין אמר לאתר צה"ל כי "האחריות המוטלת על כתפי חוליית הבילוש רבה מאוד. לרוב מדובר בחיילי חובה בני 19-21, המפקדים על החוליה ונדרשים לקבל החלטות במהירות. עליהם לעבוד ברגישות, אך גם בנחישות. לא פשוט להגיע באישון לילה לביתו של עריק, ולעתים להיתקל באלימות או במצבים חריגים", סיכם סא"ל דנין.