כוחות ההנדסה של פיקוד הצפון יחלו בעבודת פריצת צירי תנועה בסמוך למטעים צמודי גדר במטרה לאפשר לחקלאים תנועה בגבול בטוחה יותר והפיכת ציר הביטחון מסוכן פחות.



על פי התכנית, בתוך שבועות ספורים הכביש הצמוד לגדר הגבול ישמש רק את צה"ל ויהפוך לשטח צבאי סגור במטרה למנוע פגיעה בחקלאים שעד היום היו חשופים לפיגועי טרור. על הציר החדש ינועו לאחר סיום העבודה רק רכבים ממוגנים שיבצעו פעילות של ביטחון שוטף. אותם צירים חדשים שיפתחו למען החקלאים ובעלי המטעים, ישמשו גם את הצבא בתנועה על הגבול עם רכבים לא ממוגנים, ויוכלו להגיע למוצבים ללא חשש ובתנועה חופשית. העבודות עצמן צפויות להתחיל בימים הקרובים ובסיומן צה"ל ייצר, אחרי שנים רבות, רצועת ביטחון חדשה בתוך שטח ישראל, ועל הגבול עם סוריה. 


רק לאחרונה, בעקבות הלחימה בין כוחות אסד למורדים, נאלץ להכריז מפקד פיקוד הצפון על חלק מהמטעים כשטח צבאי סגור, דבר שמנע עבודה במטעים והסב לחקלאים נזקים כלכליים. הסגירה של האזורים אומנם נעשתה בפרקי זמן קצרים שלא גרמו לנזקים בלתי הפיכים, אולם בחלק מהמקרים צה"ל הפשיל שרוולים ונכנס לעבוד במטעים בקטיף לצד החקלאים. אז, סיפר קצין בכיר בפיקוד הצפון למעריב "פינינו את מטעי עין זיוון בשל האירועים בקונטרה וחיילים של חטיבה 474 עשו קטיף, גם אני מתכוון לעשות זאת אם צריך, על מנת להרגיע את האזרחים. 

 
"הרבה מעבודת הכוחות ההנדסיים בפיקוד מתרכזת כעת באזור רמת הגולן, מכיוון שיותר ויותר מורדים סורים נראים מתצפתים ומתקרבים לגדר", סיפר רס"ן אריאל גליקמן, קצין ביצורים בפיקוד הצפון, לאתר צה"ל. "כבר חווינו ירי זולג ומטענים באזור, ויתכן מצב בו אנשים כבר לא יוכלו לנסוע ליד הגדר מפני שהסיכון הביטחוני יהיה גדול מדי. המטרה שלנו היא לזהות אתגרים לפני שהם הופכים לאיומים ממשיים, ולתת להם מענה", הוסיף.

בצה"ל אומרים כי בהליך פתיחת הצירים הטבע לא יפגע וכל התהליך נעשה בשיתוף של היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ועם קרן קיימת לישראל.