על השיש במטבח שבביתי מונחות כמה צנצנות זכוכית שקופות, ובתוכן עוגיות במגוון צורות, צבעים וטעמים. הן כאן על מנת להבטיח את טעמו המושלם של כל משקה חם. באחד הימים הופתעתי מאכזבתו של אחד מילדי חברתי, שביקש להבין למה בביתי תמיד העוגיות מוזרות, מורכבות, ממולאות ואחרות. למה אני לא מכינה סתם עוגיות פשוטות כמו עוגיות שוקולד-צ’יפס? הוא שאל בעיניים מתחננות והוסיף: “הן כל כך טעימות, ואפשר לטבול אותן בשוקו חם”.



ההערה הזו הפתיעה אותי, וכשהרהרתי בדברים, הבנתי שהצעיר צודק. באחת חזרתי למתכון פשוט ובסיסי. מיד הנחתי על השיש כמה מצרכים, ובין שיחה וצחקוקים בחשתי מספר חומרים בקערה. לא עברה חצי שעה, והמטבח היה אפוף בריח אפייה של עוגיות פריכות ומנוקדות בכמות נדיבה של נטיפי שוקולד. 


עוגיות אהובות על קטנים ומבוגרים כאחד. העוגיות לא מסובכות להכנה, וכיף להכין אותן עם הילדים הצעירים והבוגרים בימים אלו - כשהיום התקצר ומחשיך מוקדם. אני נוהגת לכנותן "עוגיות זיקית" היות שמספיק להוסיף מרכיב אחד או להחליף מרכיב והן משנות את גונן, מרקמן, צורתן וטעמן. הבצק גמיש ומאפשר יצירת עוגיות בטעמים ובמרקמים שונים. אפשר, למשל, לשלב נטיפי שוקולד לבן, אגוזים קצוצים, פירות מיובשים קצוצים, סוכריות שוקולד או עדשים צבעוניות. אפשר להחליף חצי מכמות הקמח באבקת קקאו, שומשום, קוקוס ועוד, כיד הדמיון.


במתכון זה הבצק הוכן באמצעות מערבל חשמלי, אך אפשר להכינו גם בעזרת מטרפה ידנית. 

עוגיות שוקולד-צ'יפס
החומרים (ל-50-45 עוגיות):
150 גרם חמאה או מחמאה בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות
½ כוס סוכר חום (100 גרם) או סוכר דמררה
¼ כוס (50 גרם) סוכר לבן
2 ביצים בגודל M
2 כוסות קמח מנופה (280 גרם)
1 שקית אבקת אפייה
½ כפית תמצית וניל
1 כפית ליקר שוקולד
200 גרם נטיפי שוקולד-צ'יפס
 
אהובות על קטנים ומבוגרים כאחד. עוגיות שוקולד-צ'יפס. צילום: פסקל פרץ-רובין
 
אופן ההכנה:
מניחים בקערת מערבל חשמלי את החמאה או המחמאה, מוסיפים את הסוכר החום והסוכר הלבן ומערבלים עם וו גיטרה. מוסיפים בהדרגה את הביצים ומערבלים עד לקבלת קרם אחיד. מנמיכים את מהירות הערבול ומוסיפים בהדרגה תוך ערבול את הקמח המנופה, את אבקת האפייה, את תמצית הווניל ואת ליקר השוקולד. מערבלים עד לאיחוד החומרים.מוסיפים את נטיפי השוקולד־צ'יפס, מבליעים אותם היטב בעיסת הבצק. מרפדים שתי תבניות תנור בנייר אפייה.


בעזרת כפית נוטלים מעיסת הבצק, ובכפית נוספת מורידים אל תבנית האפייה תלוליות בצק. מסדרים את תלוליות הבצק ברווחים של שלושה סנטימטרים זו מזו. אופים בתנור שחומם לחום בינוני (180 מעלות) כ-15 דקות.
טיפסקל: אפשר להוסיף לעוגיות אגוזי מלך קצוצים או חמוציות ואבקת קקאו. חובבי שיבולת שועל יכולים להמיר חצי כוס קמח בשיבולת שועל. חשוב להקפיד על הרווחים בתבנית האפייה - העוגיות מתפשטות ומשתטחות בתבנית, והן צריכות מקום, אחרת הן מתחברות זו לזו.