יש לי ילד בן שנתיים. מאז היה בן שנה, הוא משמיע כל מיני קולות משונים שדומים למעין מלמול ברגע שהוא יושב ומשחק. הוא לא עושה את זה במהלך היום, אלא רק כשהוא מנסה להתרכז במשהו. זה הגיע למצב שילדים אחרים התחילו לצחוק עליו כי הוא משמיע את הקולות הללו בקול רם. רופא ילדים אמר שיש סיכוי שהתופעה הזאת תחלוף, אבל בעלי ואני עדיין מודאגים. האם התופעה הזו מצריכה טיפול או שהיא אכן תחלוף עם הזמן? האם כדאי לשלוח את הילד לריפוי בעיסוק?

“למיטב ידיעתי, התופעה שאת מתארת קיימת אצל הרבה ילדים. זה קורה כשהם מנסים להתרכז כי כשהם מרוכזים הם כאילו ‘מהגגים’ לעצמם. מדובר בתופעה שחולפת בדרך כלל. בגיל שנתיים ילדים רק מתחילים לפתח את כישורי השפה שלהם, וזה שכיח מאוד שישמיעו קולות וצלילים. אני מציע שתמתיני חצי שנה, ואם התופעה לא חולפת, תפני להתייעץ שוב עם רופא ילדים או עם רופא של התפתחות הילד.


בינתיים תנסי להתעלם מהקולות ותימנעי מלהעיר לבנך עליהם. אם את רואה שילדים אחרים עדיין ממשיכים ללעוג לו בשל כך והדבר משפיע עליו ופוגע לו בביטחון העצמי, תחזקי אותו ותסבירי לו שזה טבעי לחלוטין ושאין איתו שום בעיה. תדגישי בפניו שכל ילד הוא שונה מהאחר שלכל אחד יש הייחודיות שלו. לגבי ריפוי בעיסוק. בנך צעיר מדי לטיפול כזה, הוא בסך הכל מתחיל לרכוש עכשיו שפה, ללמוד, לדבר ולעשות את כל החיבורים. מרכז השפה שלו מתחיל לגדול ולהתפתח ולרשום עוד ועוד מילים, ועדיין מוקדם לדעת אם יש בעיה. אל דאגה, כל ילד מתפתח בצורה אחרת, וההבדלים האלו הם תקינים”.


מה היתרונות של אכילת שום, והאם מי שסובל מחומציות וצרבות צריך להימנע ממנו?
“צמח השום ידוע בסגולותיו הרפואיות והוא אפילו מכונה ‘האנטיביוטיקה של הטבע’. החומר הפעיל בשום נקרא אלסין, והוא מעין אספירין טבעי המונע קרישי דם. אנשים שסובלים מצרבות ואוכלים שום אכן מסתכנים בכך שהוא יגביר להם את הצרבת, אבל זה אינדיבידואלי, ולעתים לשום אין השפעה על צרבות בכלל.


אני ממליץ שתנסה ותראה בעצמך אם אכילת שום משפיעה עליך מהבחינה הזאת. אם אתה אוכל אותו ואין החמרה של הצרבת או בעיות בקיבה, אז תמשיך לאכול אותו כאוות נפשך, ואם אתה רואה שזה מגביר את התופעה, תשתדל להימנע מאכילת שום. אם השום גורם לך לאי-נוחות אבל אתה בכל זאת רוצה לאכול אותו, אתה יכול לאכול אותו כשהוא מבושל, מאודה או מטוגן בשמן בטמפרטורה נמוכה יחסית, ואז הוא יאבד מחריפותו”.


החומר הפעיל בשום הוא מעין אספירין טבעי. צילום: ingimage/asap


אני בן 57, סובל מפריצת דיסק בחוליות C4567 מאז תקופת הצבא, ובמשך השנים הייתה לי תאונת דרכים שהחמירה את המצב. אני עורך טיפולים בקופת החולים שלי וגם במרפאה לרפואה משלימה. לפני כ-15 שנה הרופאים אמרו לי שאני חייב לעבור ניתוח כדי לפתור את הבעיה. האם זה נכון, ומהם הטיפולים שעלי לעשות כדי להימנע מניתוח?
“יש לערוך ניתוח רק כאשר אין ברירה ואין פתרונות אחרים. אם עברו כ-15 שנים מיום שהצוות הרפואי המליץ לך על ניתוח ובכל זאת המשכת לתפקד כרגיל, נראה שאפשר להימנע מהליך כירורגי. יש כמה דרכי טיפול שיכולות לעזור לך ולהקל על עמוד השדרה שלך: מעל לכל חשוב שתעבור פיזיותרפיה באופן קבוע ושתקפיד לבצע את תרגילי ההתעמלות שהמטפלים יורו לך לעשות. טיפול מסוג זה יעזור לך לשפר את היכולות הגופניות שלך ואת תפקוד עמוד השדרה שלך עד כמה שניתן.


בשלב הבא אני ממליץ על טיפולים אלטרנטיביים כמו פלדנקרייז, שיאצו, דיקור סיני ועוד. טיפולי רפואה משלימה יוכלו לעזור לך לשמור על עמוד השדרה שלך בצורה האופטימלית ביותר. במקרים שאתה מרגיש כאבים בגב, אל תנוח ותשכב במיטה, אלא בדיוק להפך - תנסה לזוז ולהפעיל את הגוף. הימנעות מתנועה מאריכה את משך כאב הגב”.

אני בת 84, כבר כמה שנים שיש לי כאבים בכתפיים ובעמוד השדרה התחתון. כשזה קורה, אני עושה תרגילים שמרגיעים את הכאב, אבל לפעמים התרגילים לא עוזרים ויש לי כאבים חזקים. כדי להרגיע את הכאב אני לוקחת כבר חודשיים אופטלגין ואקמול יחד, פעמיים ביום. האם זה מזיק לכליות או לגוף בכללי? 
“אם תפקודי הכליות והכבד שלך תקינים, אז אין שום בעיה עם האופן שבו את נוטלת את הכדורים. בימים חמים ובימים שבהם את סובלת מפחות כאבים, תנסי להפחית בכמות התרופות ותיטלי חצי כדור אופטלגין וחצי כדור אקמול. אך כאמור, אל דאגה. כמות הכדורים שאת נוטלת לא מסכנת אותך ולא גורמת לך לנזק”.
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה". הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי