אני בת 58. לפני חודש וחצי התחלתי לסבול מכאבים תמידיים בעמוד השדרה הצווארי בצד ימין. הכאבים הם בלתי נסבלים וקשה לי להתמודד איתם, וכל תנועה של הראש גורמת לי לקליקים וגם לרעש של חול. הלכתי לאורתופד שעשה לי בדיקה פיזיולוגית אך לא הציע לי שום טיפול. מה עליי לעשות? האם יש סיכוי שהכאבים יעברו?

“בעבר תוחלת החיים הממוצעת הייתה 50 שנים. כיום, בשל הרפואה המתקדמת וגורמים נוספים, תוחלת החיים עלתה אך הגוף עדיין מזדקן כדרך הטבע והשלד הוא הדבר הראשון שמזדקן. חלק גדול מההזדקנות של השלד באה לידי ביטוי בצוואר, בגב התחתון ובעיקר במפרקים של הברכיים ושל צוואר הירך, ולכן שינויים בעמוד השדרה אופייניים להרבה מאוד אנשים שעברו את גיל50. על מנת להפחית את הכאבים אני ממליץ לך לנסות לעשות אוסטאופתיה מאוד עדינה, הטיפול האוסטאופתי יעיל לטיפול בכאבי גב חמורים או כרוניים, כאבי צוואר ועוד.

כמו כן, את יכולה לנסות לעשות דיקור סיני שיכול אף הוא לעזור ולהקל עלייך לתקופה מסוימת. אם הכאב מפריע לך בצורה קיצונית את יכולה לפנות למרפאת כאב, שם יכולים לתת לך זריקות מיוחדות לטיפולבבעיה. כדאי בנוסף שתבקשי מהרופא המטפל שלך שיפנה אותך לסי.טי של עמוד שדרה צווארי, בבדיקה הזאת יהיה ניתן לראות אם יש מקום מסוים שיש בו לחץ, היצרות מאוד קיצונית, זיז או תופעה אחרת. מצבי לחץ וחרדה גורמים לשרירים להתכווץ ולכן אם את במתח הכאבים יתגברו והתופעה תחמיר, במקרה כזהכדאי שתפני לרופא המשפחה ותבקשי שייתן לך תרופה להרפיה. לצערי, לרוב הסימפטומים שתיארת לא עוברים אלא פוחתים וחוזרים”.
 אני בן 34 . לפני מספר חודשים התחלתי לסבול מטנטון. בהתחלה הצליל היה בא והולך אך בחודשיים האחרונים הטנטון הוא די רציף ונמשך כמעט בכל שעות היום. בעיקרון הבעיה היא בשתי האוזניים והטנטון מתחלף בין הצדדים, אך בדרך כלל הוא מתרחש בעיקר באוזן שמאל. בבדיקת שמיעה שעשיתי לא ראו ירידה משמעותית בשמיעה ורק בתדרים היותר גבוהים הייתה קצת ירידה. בתקופה האחרונה הייתי קצת במתח בגלל לחץ בעבודה האם זה קשור? כיצד אוכל להפסיק את הטנטון?

“טנטון הוא מצב שבו נשמעים צפצופים ורעשים באוזניים למרות שאין מקור חיצוני לצליל זה. אנחנו מבדילים בין טנטון עם ירידה משמעותית בשמיעה לבין טנטון ללא ירידה בשמיעה (או עם ירידה לא משמעותית בשמיעה), בין טנטון באוזן אחת, לטנטון בשתי האוזניים ובין טנטון קבוע לטנטון מתחלף.
אתה ציינת כי הטנטון אצלך הוא לא קבוע והעוצמה שלו משתנה, והוספת שהנזק השמיעתי שלך הוא לא גדול. אחד הגורמים שעלולים לגרום לטנטון הוא מצבי לחץ ולפעמים הטנטון יכול גם להיות ביטוי של חרדה סמויה. על פי הסימפטומים שאתה מתאר ניתן להסיק כי לחץ ומתח נפשי הם אלו שגורמים לך לטנטון.
 
אני מציע שתנסה לקחת בסוף השבוע הקרוב כדור הרגעה (אתה יכול לנסות ליטול ואבן, ואליום או לוריוון), ותבחן איך הכדור משפיע על הטנטון. אם אתה רואה שאחת התרופות האלו עוזרת ומפחיתה את הטנטון אז כדאי שתשקול לקחת לתקופה מסוימת תרופות נגד חרדה כמו ציפרלקס, ציפרמיל, לוסטרל, סרוקסט או פריזמה. במקרה כזה אתה יכול לפנות לרופא המשפחה ולבקש שירשום לך כדור נגד חרדה לשלושה חודשים, תבחן מה קורה אחרי חודש ולאחר מכן תפנה לרופא שימליץ לך על המשך טיפול”.
 אני בן 38 , אני אמור לעבור ניתוח בקע מפשעתי. מה הסיכוי שהבעיה תחזור על עצמה לאחר הניתוח? והאם יש כאבים או תופעות לוואי שחיים איתם לאחר מכן?
“אחרי ניתוח תיקון בקע (הרניה) מפשעתי הסיכוי שהבעיה תחזור על עצמה הוא קיים אבל הוא מאוד קטן. היום, בניגוד לעבר, הטכנולוגיה היא מאוד מפותחת, ובניתוח שכזה הרופא המנתח משתמש ברשת כירורגית ייחודית מחומר בלתי מתכלה שאינו נדחה על ידי הגוף. הטיפול המתקדם מפחית את הסיכויים לחזרתו של הבקע כמעט עד לרמה אפסית.

אצל אנשים שמרימים משקולות, כאלו שסובלים מאסטמה, או אנשים שסובלים מעצירות ומתאמצים יתר על המידה הסיכוי שהבקע יחזור הוא יותר גדול אבל כאמור בסך הכל זה כמעט ולא קורה. לשאלתך השנייה: ב 99.9%- מהמקרים אין שום תופעות לוואי או כאבים אחרי ניתוח בקע מפשעתי”. 
מתוך תוכניתו של פרופ’ רפי קרסו, כל יום שישי ב 13:00- ב”רדיו ללא הפסקה"
הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי