בתי בת ה-19 מתלבטת מה ללמוד אחרי הצבא, היא חשבה על הנהלת חשבונות אבל היא יודעת שהיא צריכה תואר כדי להתקדם והיא מתלבטת. היא מרגישה שהזמן לא לטובתה. האם את יכולה לכוון אותה?

"הצעד הראשון הוא להבין שבתך היא בחורה עם עומק מסוים ויש לה התלבטויות. טוב שהיא מתלבטת כי שום דבר הוא לא מובן מאליו, אנשים עם חוכמה הם אנשים שרוכשים השכלה, ואנשים שמתעמקים יודעים איך להשתמש במיומנויות של ההשכלה בשביל להשיג את מה שהם רוצים.

לצערי, הבת שלך, כמו הרבה אנשים, עובדת לפי צורך והמחשבה הזו היא שגויה. היא צריכה לחשוב בצורה של 'אני רוצה', ולא 'אני צריכה' וברגע שהיא תתחיל לחשוב כך יהיו לה הרבה יותר תשובות לגבי מה שהיא רוצה רק מעצם שינוי המחשבה. אם היא תחשוב 'אני צריכה ללמוד את זה בשביל להתפרנס' בזמן שהיא כל כך צעירה ועדיין לא בנתה את עצמה זה יקשה עליה ולא יעשה לה טוב.

עליה ללמוד מה שיעניין ויפתח אותה כבן אדם, והרצון הזה יביא לה את הצורך, כי אם היא תלמד מה שהיא חושבת שהיא צריכה היא לא תהיה מסופקת. יש גיל מסוים בו אנחנו עומדים חסרי ברירות ואז אנחנו בעיקר צריכים ללמוד מה שאנחנו צריכים, בתך היא רק בת 19 ויש בתוכה המון כישרונות שעוד לא נגלו בה.

כרגע, מתוך המחשבות של 'אני צריכה' היא מתחילה לפתח מחשבות של אדם הישרדותי, וכשבן אדם מטביע בתוכו כבר בגיל כזה תכונות הישרדותיות הוא לא יכול להגיע לשום דבר. אל תכבלי אותה ותכריחי אותה להחליט, תאפשרי לה להתלבט. הילדה צריכה לפתח את החזון ואת החלומות שלה". 

אני בת 43. כשהייתי בת 16 חוויתי סוג של אובדן ונטישה ועד היום אני מטפלת בעצמי לבד. לאחרונה קיבלתי סוג של פסוריאזיס בעור, מבחינת הרפואה הקונבנציונאלית אין לזה מרפא או תרופה אבל אני ממש רוצה להירפא מזה. איך אני יכולה לטפל בזה ואיך אני יכולה לעזור לעצמי להיחלץ מהמצב הזה שנקלעתי אליו? 

"איברים מדברים רגשית לפני שהם מאותתים לנו פיזית. כלומר, יש דברים שאנחנו לא פותרים ולא מסוגלים לעשות ואז מתחילים להופיע כל מיני סימפטומים שמתבטאים ברגישויות או בעיכובים בחיים שלנו. בגיל 16 את חווית נטישה קשה שלא טיפלת בה ואיבדת את האמון שלך באנשים, ומאז את מעדיפה להיות לבד.

כעת הגוף מאותת אחרת ומראה שהוא לא עומד ב'לבד' הזה ושאת זקוקה לתמיכה. את צריכה שיקשיבו לך ויכוונו אותך ואת רוצה לראות את עצמך ושאחרים יראו אותך. זאת גם הסיבה שאת לא מצליחה עסקית, כי אם תצליחי זה יטשטש לך את הכאב של יחסי אמון עם אנשים. אני חושבת שקודם כל את צריכה לשתף את הכאב, לפרוק ולשחרר אותו עם איש מקצוע. אני ממליצה על טיפול בקבוצה שעובד על יחסי אמון, משם את תתחילי למצוא את קצה החוט". 
 
המעסיק שלי נתן לי הרבה הבטחות אך לא קיים אותם והאמון שלי בו נשבר. למרות זאת החלטתי שאני מתפשרת לטובת הפרנסה ולטובת נוחות מסוימת ועזבתי את זה בצד, הוספתי עוד עבודה ואני ממשיכה הלאה בחיים שלי. אני רוצה לחזור להתמקד במה שחשוב לי אך אני מרגישה שהתפשרתי ופספסתי הזדמנות. למה אני עוברת ניתוח קיסרי קוסמי, ואיפה לא ראיתי שהמנה הסתיימה?
"לכל דבר בחיים יש כמה פנים. יכול להיות שהיה לך מאוד נוח בעבודה הזאת בגלל שלא היית צריכה לקחת אחריות ובעצם מאוד פחדת להיות עצמאית כי הרבה פעמים זה מצריך מאיתנו מיומנויות, משאבים פיננסים ומשאבים של זמן, וכשאנחנו עושים חישוב לפעמים אנחנו מעדיפים להשקיע בעבודה שלנו כשכירים במקום להיות עצמאיים.

לעיתים השיקול הזה גורם למפח נפש כי אנחנו משקיעים אבל  לא מקבלים דבר בתמורה. יכול להיות שאת דגמת את המחשבה שלך יותר מידי בכיוון העבודה שלך כשהרווח שם היה לא מספיק כדאי, וכנראה שעשית את זה גם על חשבון הילדים שלך. מתוך הדברים האלו את למדת שאף פעם לא שווה לדגום את המחשבה במקום אחד.

כל מה שעשית עד עכשיו הוא נכון כי דרך זה אחוזי ההבנה שלך התעמקו יותר. כשתינוק אמור להיוולד הוא יעשה זאת כך או כך, גם אם זה בניתוח קיסרי וגם אם זה בלידה טבעית. ניתוח קיסרי קוסמי קורה כשאנחנו לא מבינים את השיעור אך בכל זאת נאלצים לעבור אותו. את היית צריכה להבין את השיעור ונאלצת להבין אותו בדרך הקשה, וכנראה שלדגום את המחשבה בין העבודה שלך לילד שלך זה הריפוי". 
מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, כל יום שני ב- 20:00 ב"רדיו ללא הפסקה"