האם כל אדם יכול לגשת באופן עצמאי לבית המרקחת ולרכוש צנטרום כהשלמה לחוסר בפירות וירקות?

"צנטרום הוא ויטמין פושר, שלא מספק רמות גבוהות מאוד ולכן סביר להניח שלרוב האנשים הוא לא יגרום נזק. חשוב להבין שפירות וירקות מכילים בעיקר ויטמין סי ואשלגן (מינרל). פירות וירקות כתומים מכילים בטא-קרוטן וירקות ירוקים מכילים סידן וחומצה פולית. יתר הוויטמינים והמינרלים לא קיימים בפירות וירקות ולכן לא כולם נחשבים לאוצר של ויטמינים ומינרלים אלא רק חלק מהם. את יכולה לאכול או לא לאכול פירות וירקות ולהשתמש בצנטרום, אם יש בו צורך.

"ייתכן וקיימת אצלך בעיה שאת לא מודעת אליה ואולי יש דברים שלא כדאי לך לקחת. בחורף יש מגוון עשיר של פירות עתירי ויטמינים כמו פירות הדר המכילים ויטמין C ואפרסמון המכיל בטא-קרוטן. כשרוכשים ויטמינים כדאי לקרוא היטב את התווית כדי להבין מה הוויטמין מכיל, באילו כמויות ומה אחוז ה-RDA (אחוז המלצה). מומלץ לרכוש ויטמינים שרוב מרכיביהם הם עד 200% RDA וכך הסיכוי לנזק יהיה נמוך יותר".
מה כדאי לאכול לאחר שחיית בוקר?
"לאחר פעילות ספורטיבית כמו שחייה רוב האנשים רעבים מאוד. אני ממליצה על ארוחת בוקר טובה שמכילה חביתה, פרוסה או שתיים של לחם וסלט ירקות. אופציות נוספות: שתי פרוסות לחם עם אבוקדו או דייסת קוואקר עם מעט חלב.
 

באופן כללי מומלץ לאכול ארוחה המכילה פחמימה וחלבון בכמות סבירה, וזה בהחלט יכול לשמש כארוחה מועילה".
בשנה האחרונה עליתי 30 קילוגרמים במשקל. אני חושבת שיש קשר לעובדה שהתחלתי ליטול כדורי שינה כי זו הפעם הראשונה בחיי שאני מעלה במשקל בצורה כזו. מעבר לנטילת הכדורים דבר לא השתנה אצלי, והתזונה שלי נותרה כפי שהייתה. בנוסף עברתי בדיקה של בלוטת התריס וזו יצאה תקינה. מה דעתך?
"אני ממליצה לך לעבור בדיקות הורמונליות, לגשת לאנדוקרינולוג ולבצע בדיקות מקיפות. אדם שעולה 30 קילוגרמים בשנה וטוען שלא שינה דבר בהרגליו זה משהו שצריך לבדוק כי זה לא מובן מאליו ולא נשמע הגיוני. בנוסף, אני מציעה לך לגשת לקופת החולים שלך ולהתייעץ עם דיאטנית שתבדוק מה את אוכלת, ותבנה איתך תוכנית שתתאים לך כדי שתרדי במשקל הלא רצוי שאליו הגעת".
לפעמים מוסיפים תפוח אדמה ובטטה לאנטיפסטי ואומרים שהם ירקות. האם זה נכון? והאם קיים הבדל בין בטטה לתפוח אדמה?
"אני רוצה להבהיר שהמילה ירקות אינה קיימת אלא הומצאה על ידי בני האדם. מבחינת המבנה הבוטני ומבחינה מדעית, רוב הירקות הם בעצם פירות, אך אנו מכנים אותם ירקות כדי שיהיה נוח יותר להגדיר את הקבוצה הזו, שלא מכילה קלוריות ועמילן.

"תפוח אדמה ובטטה מכילים עמילן ולכן אינם נחשבים ירקות. פעם שאלו אותי אם תירס הוא ירק כמו עגבנייה ואני עניתי בשאלה: 'האם אפשר להכין קמח מעגבניות? בוודאי שלא!' לכן זה לא אותו הדבר. כל סוג מזון שניתן לייצר ממנו קמח ומכיל עמילן הוא אינו ירק אלא פחמימה.

"תפוח אדמה ובטטה הם פחמימות אך יש הבדל ביניהם: בתפוח אדמה קיים עמילן שגורם לרמת הסוכר בדם לעלייה מהירה יותר, מה שנקרא מדד גליקמי גבוה. מכיוון שהמדד הגליקמי בתפוח אדמה גבוה, מגבילים את צריכתו לאנשים שרוצים לרדת במשקל וגם לחולי סוכרת. לעומת זאת, טעמה של הבטטה מתוק יותר אך המדד הגליקמי שלה נמוך יותר, ולכן היא פחמימה מומלצת יותר".
האם מבחינת ערכים תזונתיים קיימים הבדלים בין סלק קנוי בשקית לבין סלק טרי שבושל בסיר? ומה הבדל בין בישול בסיר לחץ לבישול בסיר רגיל?
"בנוגע לסוגי הסלק אין שום הבדל. סלק בשקית עובר בישול מזורז ונארז באריזת ואקום. ההבדלים בערכים התזונתיים אינם משמעותיים. בישול בסיר לחץ הוא תמיד צורת הבישול המועדפת יותר וזאת בשל המהירות. ככל שבישול ירקות מהיר יותר כך סביר להניח שהירקות ישמרו יותר על הערכים התזונתיים. באופן כללי אני ממליצה לבשל ירקות בזמן הקצר ביותר".
אני בן 74, שוקל 78 קילוגרמים וגובהי 1.80 ס"מ. מגיל 16 יש לי שומן בטני. כיצד ניתן להיפטר מהשומן הזה? והאם תה צמחים יכול לסייע?
"בגילך לא כדאי לרדת במשקל או לייצר שינויים דרמטיים לגוף. אם כל הבדיקות שלך תקינות ואתה לא נוטל תרופות אז אני ממש מקנאה בך. אני מציעה לשמור על מה שיש לך ולאכול חמש ארוחות קטנות כל שלוש שעות. לדעתי, אתה לא זקוק לדיאטה כי אתה אדם בריא אז למה לשנות משהו? לא כל דבר צריך לתקן". 
מתוך תוכניתה של אולגה רז, כל יום שישי ב-12:00 ב"רדיו ללא הפסקה".