עיר מדליקה

אין הרבה דברים יותר אותנטיים מביקור בערים החרדיות במהלך החגים. בחנוכה הופכת בני ברק לעיר מוארת ועליזה, כאשר התושבים מדליקים ומציגים את חנוכיותיהם בחלונות הבתים. המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום יוציא סיור חנוכיות בבני ברק בהדרכתה של תהילה קניגשטיין. זהו טיול רגלי בלב השכונות הצפופות, בו תוכלו להכיר את סיפורה של העיר, אשר נוסדה דווקא כמושבה חקלאית. המסלול עובר בין הרחובות רבי עקיבא, רבי יוחנן בן זכאי, שדרות גרשטנקורן, שכונת זכרון מאיר וברחבת הישיבה הליטאית של פונוביץ'. ברחבת הישיבה יחבור אל הסיור תלמיד ישיבה, שיספר על אורח החיים של התלמידים. במהלך הסיור יוכלו המשתתפים גם להיכנס לבית כנסת, לשמוע ניגונים חסידיים וללמוד על סוגי החנוכיות השונים.

הסיור יוצא מרחוב רבי עקיבא 51 בני ברק. יום ראשון ה-21.12, 16:45. מחיר השתתפות: 50 שקל. בתיאום מראש ובלבוש הולם. פרטים בטלפון: 03-5100337

מסע בעקבות כד השמן האבוד 

אפשרות מרתקת נוספת היא הרובע היהודי בירושלים, הפועם וזוהר מנרות החג. תיירות הרובע היהודי מארגנת מספר פעילויות לכל המשפחה, בהן מסע בעקבות אוצר אבוד. המסע ייצא מרחבת בית כנסת החורבה (או בשער האשפות) ובמהלכו תצטרכו לגלות רמזים וחידות, שיובילו אתכם לאתרים שונים ברובע. באתרים עצמם יתקיימו סיורים שונים, סדנאות יצירת כדים, סיור מתחת לאדמה במוזיאון הרובע ההרודיאני וכניסה לתערוכת החנוכיות הגדולה. המשתתפים יוכלו גם להיכנס אל הגן הארכיאולוגי ולשמוע על נס פך השמן. 

מתי: ראשון-שלישי, ה-21-23.12. בין השעות: 09:00 עד 16:00. מחיר השתתפות: 30 שקל לילד, הורים לא משלמים. כל ילד יוכל לקבל תלבושת של לוחם מכבי, מפת אוצר וסופגנייה. 
סיור גבורה בגליל המערבי

מיזם התיירות "אוצרות הגליל" ורשות הטבע והגנים עורכים סיור גבורה חווייתי באתרי המורשת של הגליל המערבי. הסיור, הייעודי לחג החנוכה, יומחז על ידי שחקן ויכלול נקודות מפתח חשובות ממלחמת השחרור: שיירת יחיעם, חומה ומגדל, המצור על נהריה ועמידתם של לוחמי תש"ח. הסיור יייצא לדרך באתר ההנצחה של שיירת יחיעם, סמוך למושב נתיב השיירה, והוא מותאם לכל המשפחה. משם ממשיכים למבצר יחיעם ומסיימים בסיור עששיות ובטקס הדלקת נרות חגיגי. 

חמישי-שישי ה-18-19 בדצמבר, וה-21-23 בדצמבר. סיור ראשון בשעה 17:00, סיור שני ב-19:30. מחיר השתתפות: 40-50 שקל. להזמנת כרטיסים: 3639*.
במחסן של סבא

"המחסן של סבא" במושב בית מאיר שבמטה יהודה מזמין את המבקרים לחזור אחורה בזמן על ידי חשיפה לחפצים, ספרים ומסמכים המגוללים את סיפורה של המדינה. המבקרים ייפגשו עם "החשמונאית האותנטית", החנוכייה הציונית ביותר בעולם, סביבון מעופרת יצוקה, וישמעו גם איך חגגו העולים את החג במעברה. 

במהלך החג, בתיאום מראש 052-2600732. מחיר: 30 שקל למשתתף.
פסטיבל המכבים

אזור חבל בנימין, בו התרחשו קרבות המכבים ועוד רבים מסיפורי התנ"ך, יציין את החג בפסטיבל שיתפרש על פני שלושה ימים. המבקרים יוכלו לשמוע סיפורים על ההיסטוריה של המקום, לקחת חלק באטרקציות המוצעות ולצאת לסיורים בעקבות המכבים. מומלץ להתחיל את הביקור באחת מתחנות המידע שנמצאות במצפה מודיעין או בתחנת הדלק פסגות, שם תוכלו להצטייד במפת פעילות ובתחפושות לילדים. באתרים תמצאו פעילויות רבות, בהן שחקני רחוב ונגנים, הצגות, הפעלות לילדים, הדלקת נרות חגיגית, זחילה במערות מסתור, מסלולי הליכה ועוד.

יום שישי ה-19.12, בין השעות 9:00-13:00. בימים ראשון ושני ה-21-22, בין השעות 10:00-16:00. מחיר: רוב הפעילויות יתקיימו ללא תשלום.
חלוצים ומים

בגן הלאומי "גן השלושה" מתכננים לחגוג את חנוכה באווירת חלוצים וארכיאולוגיה. מעבר למעיינות ולברכות הטבעיות שמושכות מבקרים כל השנה, יתקיים באתר שחזור של "חומה ומגדל" לציון 78 שנה להקמת הישוב. כחלק מהפעילות יוכלו הילדים להשתתף בכיבוס בגיגיות, להצטלם בבגדי חלוצים ואפילו למלא סלי חצץ. בימים ראשון עד שלישי תתקיים גם סדנה להכנת פנסי פח.
במוזיאון לארכיאולוגיה "עקבות בעמק" הסמוך תוכלו לצעוד בשביל נרות חרס, להיכנס לתערוכת כלים צבעוניים בהם היו מאירים את הבתים, תבליט מנורה ובית בד עתיק משוחזר.

לכל אורך החג, בין השעות: 8.00-16.00. שעות הפעילויות במוזיאון: 10:00-14:00. מחיר כניסה לגן ולפעילויות:  24-40 שקלים.
דבורים וחנוכיות

משק לין מציע פעילות לכל המשפחה במהלך חול המועד: במרכז המבקרים ילמדו על עולמן של הדבורים, ולאחר מכן תוכלו ליצור נרות צבעוניים וחנוכיות מחומרים טבעיים.

חול המועד חנוכה (לא כולל שבת), בין השעות: -10:00-16:00. מחיר למשתתף: 40 שקל. טלפון לתיאום ביקור: 054-2207965.
מים בלב מדבר

מי שמחפש אחר פעילות אתגרית בדרום יוכל להצטרף לטיול שמוציאים "בשטח של גלעד Wild Israel" - בעקבות מקורות המים במדבר. מדובר במסע של יום אחד, המשלב הליכה, לימוד על מקורות המים ותרגול של השיטות למציאה ואיתור מים.

בתאריכים 16-17.12, הטיול יוצא מתחנת הדלק "אלון" בכניסה לערד. הטיול בתשלום. לפרטים ולהרשמה: 054-9960748.
באנו חושך לגרש

בבוקר שישי תערוך החברה להגנת הטבע פעילות חוויתית לרגל החג. המטרה היא להראות לילדים את הקשר בין הטבע למסורת על ידי פעילות העשרה. בתפריט - סדנה להכנת חנוכיות בחצר בית הספר שדה עין גדי, טקס הדלקת נרות בבית הכנסת העתיק בעין גדי וטיול לאור עששיות בין גבעות החוואר שלרגלי המצדה. 

יום שישי ה-19.12. טיול לכל המשפחה, בדרגת קושי בינונית. מחיר: 60-90 שקל. לפרטים ולהרשמה: 057-2003030.