פעילות גופנית מתונה ונאותה המבוצעת באורח שיגרתי, לא רק משפרת את בריאותו של האדם המבוגר, אלא אף מאפשרת לו להמשיך ולהיות מעורב בחיי חברה ולהעשיר את שעות הפנאי שלו ומוסיפה תוכן רב לחייו. כושר גופני הוא דבר נרכש שניתן לפתח בכל גיל וגם מי שלא התאמן כל חייו יכול להתחיל להתעמל בשנות החיים המאוחרות, אולם חשוב לעשות זאת נכון כדי לא ליצור נזק ולמקסם תועלת. 


חשיבות שמירת כושר בגיל המבוגר

לאורך חיינו נצברים בגוף תאי שומן עקב תזונה לא נכונה, חוסר פעילות גופנית והרגלי חיים לא נכונים כמו אכילת ג'אנק פוד או ישיבה ממושכת מול הטלוויזיה. כתוצאה, מתפתחות רמות לא תקינות של סוכר, כולסטרול ולחץ דם. פעילות גופנית מאפשרת לייצב את הערכים האלה, להגביר את קצב זרימת הדם, לשמור על משקל גוף תקין, לשפר את תפקוד הלב, להוריד במשקל, לחזק את מערכת השרירים והשלד ולהפחית כאבים, בעיקר של הגב והשרירים. זאת, שלא לדבר על ההשפעה המשמעותית שלה על מצב הרוח, הפחתת העיפות הנפשית, המתח והלחצים.  


השפעה על מצב הרוח

שגרת עבודה ובית גורמת לירידת כמות הסרוטונין במוח, מה שעלול להביא למצב רוח ירוד ואף לדיכאונות. הוכח כי פעילות גופנית קבועה מעלה את רמת הסרוטונין ומשפרת משמעותית את מצב הרוח, אצל צעירים ומבוגרים כאחד. אצל אנשים מבוגרים, עומס החיים, הדאגות, הופעת מחלות לעתים קרובות – כל אלה עשויים להשתפר בזכות סוגים שונים של פעילות, המאפשרים לשמור על יציבות נפשית, בריאות פיזית ועצמאות. 
סוגי האימונים המומלצים לאנשים מבוגרים
נהוג לחלק את סוגי האימונים המומלצים למבוגרים ל-4 קבוצות :  אימוני כוח לבניית מסת שרירים והגברת חילוף החומרים לשם שמירה על משקל תקין ורמות סוכר מאוזנות ; אימוני יציבה לחיזוק שרירי הרגליים ולמניעת נפילות ושברים ; אימוני מתיחות לשיפור גמישות ואימוני סיבולת כמו הליכה, ריצה, שחייה או רכיבת אופניים להגברת קצב פעימות הלב ויכולת הנשימה. כל אימון יש לבצע תוך הקפדה על כללי הבטיחות המתבקשים. פעילות בגיל מבוגר צריכה להתחשב במצב הגופני, במחלות מהן סובל האדם המבוגר ובשגרת יומו. על הכושר הגופני להיבנות בהדרגה ובהתאם למגבלות גופניות. חשוב להיוועץ ברופא לגבי סוג האימון המתאים למצב הבריאותי. באימונים הנערכים עם משקולות, יש להימנע מתנועות חדות. 

10 טיפים לפעילות נכונה 

1. היוועצו ברופא לפני כניסה לשגרת פעילות 
2. התחילו מפעילות קלה, פשוטה וקצרה, אותה תגבירו ותאריכו עם הזמן
3. בחרו את האימון המתאים לכם מבחינת משקל, עוצמה, ואורך האימון
4. כל שעה יפה לפעילות מתונה – הנפת ידיים ורגליים בזמן צפייה בטלוויזיה וכד'
5. שימו לב לכל שינוי גופני. כאבי שרירים קלים הם סימן טוב. מעבר לכך – התייעצו ברופא
6. הליכה, או ירידה ועליה במדרגות מסייעים לבריאות הלב וחילוף החומרים. בצעו אותן תוך כדי הנפת ידיים למעלה, למטה ולצדדים
7. הקפידו לנשום נשימות עמוקות לכל אורך האימון. 
8. הקפידו שלא לבצע תנועות חדות במהלך האימון או להתאמץ מאמץ מופרז
9. הקפידו על תזונה נכונה ובריאה לאורך שגרת הפעילות ועל שתיית מים מרובה
10. זכרו כי אף פעם לא מאוחר להתחיל בפעילות גופנית בריאה לגוף ולנפש !!
נכתב בסיועה של נעה נצר, אחות ראשית בעמותת "מטב"