בעידן שבו אחוזים ניכרים מהאוכלוסייה סובלים ממידה כזו או אחרת של דיכאון או חרדה, לא מפתיע שגם פתרונות פוטנציאליים, או לפחות כאלה שמבטיחים להיות, מתחבאים בכל פינה. בעוד שהיא תשובה הקונבנציונלית, המהירה והקלה כביכול לטיפול בדכדוך, שוכנת אי שם בפנקס המרשמים של הפסיכיאטר – לא כולם מרגישים בנוח ליטול תרופות אנטי דיכאוניות או אנטי חרדתיות, מסיבות שונות ולגיטימיות, כשהעיקרית בהן היא זו: הן לא עובדות כמו קסם ולא תמיד מצליחות לפתור את הבעיה.



וכך צצות להן מדי יום שיטות וגישות שמבטיחות לעזור לנו לשפר את הדימוי העצמי, לאמץ קו מחשבה חיובי, לסגל יכולות ולהגשים חלומות. או סתם, להיות קצת יותר מאושרים. לאן שלא תסתכלו, יכה בכם מבול של ספרי עזרה עצמית, סרטים וסרטונים, הרצאות ובלוגים – כולם מלאים בטיפים, שיטות והבטחות. לפעמים כוזבות, לפעמים לא. עכשיו מגיע גם תורן של האפליקציות לעשות לנו קצת סדר במצב הרוח: אפליקציות פסיכולוגיות בפורמטים שונים שטפו ב־2014 את חנויות האפליקציות של אייפון ואנדרואיד, עם שלל הזדמנויות לשפר את ההרגשה במחי הנפת אצבע.



אתר הבריאות האמריקאי Health Line הקדיש כתבה לנושא במאי 2014 ומנה קרוב ל־ 20 אפליקציות כאלה, כולל אפליקציות בשיטות טיפול מוכרות כמו טיפול קוגניטיבי־התנהגותי, חשיבה חיובית וכאלה שפשוט מציעות לכם לנהל מעקב אחרי התקפי הדיכאון שלכם. בין שלל האפליקציות שיצאו לשוק השנה אפשר למצוא גם את Good Blocks , אפליקציה משחקית שמטרתה היא לעזור לכם לסלק מראשכם את המחשבות הרעות, שלדברי יוצריה ולא מעט מחקרים שתומכים בגישה הזו, הן אלה שאחראיות על הערך העצמי הירוד ותחושת העצבות הכללית שלכם, ולאמץ במקומן מחשבות חיוביות ואופטימיות.



לגרור את "אני מעצבן"

מאחורי האפליקציה הזו עומדים שני ישראלים: ד"ר גיא דורון, חוקר ומרצה בכיר לפסיכולוגיה ומומחה לטיפול קוגניטיבי־התנהגותי, בדגש על הפרעות אובססיביות, וגור אילני, מעצב, מתכנת, אנימטור ומיקרו יזם, בעל 14 שנות ניסיון בתחום פיתוח המשחקים (ובלי קשר לאפליקציה, הוא גם סופר ילדים). "הרעיון ל־ Good Blocks הגיע מתוך שיחות שניהלנו על דימוי עצמי, חרדה חברתית ודיבור פנימי", הם מסבירים. "שוחחנו הרבה על כך שבני אדם נוטים לחשוב באופן שלילי ולפרש באופן שלילי מצבים, למרות שבאופן יסודי הם ניטרליים. לדוגמה: אדם נכנס לבית קפה, המלצרית לא חייכה אליו. במצב כזה עולות בראשנו המון מחשבות: 'היא חושבת שאני לא לבוש יפה', 'היא חושבת שאני מוזר', וגם דברים כמו: 'היא רואה שאני חסר ביטחון'. כאן נכנס הרעיון המרכזי שגיא חשב עליו: אם נאמן את עצמנו לזהות מחשבות כאלה, שליליות וגם חיוביות, נוכל לדחות באופן מיידי את השליליות ולאמץ את החיוביות".



וזה בדיוק מה שאפליקציית Good Blocks עושה: סוגי מחשבות שונים מופיעים על גבי המסך בדמות בלוקים והמשתמש מתבקש לקבל, כלומר לגרור כלפי מטה, את המחשבות החיוביות, ולדחות, כלומר, לגרור כלפי מעלה, את המחשבות השליליות. למשל: “אני אדם אהוב", במקום “אני אדם שנוא", או “אני מצחיק" במקום “אני מעצבן". עיקר הרעיון הוא להבדיל בין סוגי המחשבות השונים ולפתח גישה של דחייה וקבלה ביניהן. "Good Blocks עובד כך שאנחנו דוחים את המחשבות החיוביות שהאפליקציה מציעה לנו באופן פיזי - על ידי זריקתן הרחק מאיתנו", מסביר אילני. "בהמשך לאותו אפקט - אנחנו מקרבים אלינו את המחשבות החיוביות. כך אנחנו מאמנים את עצמנו לפעול בזמן אמת באופן מיידי ולפעול לפירוק תבניות חשיבה הרסניות ולא מועילות. לשיפור בדפוסי הפעולה האלה יש קשר ישיר לדימוי עצמי טוב יותר וכן למצב רוח טוב יותר".





לתחזק את מצב הרוח



שיתוף הפעולה בין השניים התחיל כבר לפני שנים ארוכות. "נפגשנו כשלמדנו יחד במלבורן באוסטרליה", מספר אילני. "גיא למד פסיכולוגיה לדוקטורט באוניברסיטת מלבורן והתמחה במחקר מבוסס שאלונים וטיפול קוגניטיבי־התנהגותי. אני למדתי אנימציה בוויקטוריאן קולג׳ אוף דה ארטס. חזרנו לארץ ב־2006 ושנינו גרנו בתל אביב, כך שהרבינו להיפגש. ההיסטוריה של העבודה המשותפת שלנו התחילה עם אפליקציה חברתית למובייל ופייסבוק שהתחלנו לעבוד עליה לפני כשלוש שנים -  פרויקט בשם iActPositive .



הרעיון היה לאפשר לאנשים לתרום סכומים מאוד קטנים, החל מדולר אחד, למשברים גלובליים, כמו הצונאמי ביפן, כדי להרגיש יותר טוב עם עצמם וגם לעזור לפני שהם שוכחים מהעניין ועוברים הלאה, להמשך התמודדות עם טרדות הקיום. תמיד האמנו בפעולות קטנות שמשפיעות על החיים לטובה, ויצרנו את הפלטפורמה הזאת סביב זה. בסופו של דבר הפרויקט לא יצא לפועל, אבל היה ברור לנו שנמשיך לרעיון הבא. התחלנו לעבוד על Good Blocks לפני כשנה. זה היה אחרי ששיתפנו פעולה עם כמה פרויקטי מחקר קטנים. גיא מאוד רצה לשלב פסיכולוגיה ומשחקיות, והתחלנו לפתח את הרעיון. חשבנו שאם אנשים כבר משחקים כל כך הרבה בסמארטפון - יהיה נחמד אם יוכלו גם לעזור לעצמם על הדרך. מכיוון ששנינו אנשים שלא מאמינים בעבודה בלחץ, התחלנו לעבוד על הפרויקט לאט בהיקף מצומצם יחסית".



האפליקציה מבטיחה לעזור לשפר את הביטחון העצמי, את מצב הרוח ואפילו את דימוי הגוף וכן לסייע בהתמודדות עם חרדה חברתית. "האפליקציה הזו שייכת לסוג די חדש של אפליקציות פסיכולוגיות־משחקיות", מסבירים אילני וד"ר דורון. "לא ידענו בוודאות שהאפליקציה תעזור, אולם ביססנו את ההנחות שלנו על מחקרים קודמים. משלב ההשקה הרכה של האפליקציה התחלנו לבדוק את התוצאות על משתמשים ומתנדבי מחקר - ולשמחתנו התוצאות טובות. יותר מהכל מסתמנת השפעה חיובית באופן מובהק על מצב רוח וירידה ברמת הדיכאון".



אילו פידבקים קיבלתם ממשתמשים?

"קיבלנו כמובן הרבה תמיכה ופידבק מחברים ומשפחה, אך הדבר העיקרי הוא הכמות הגדולה של משתמשים שממלאים באופן וולונטרי את שאלוני המחקר של  האפליקציה. בנוסף, יש אפשרות לשלוח לנו רעיונות למחשבות חיוביות ושליליות, ואף להציע תחומי תוכן חדשים. בנוסף, קיבלנו פניות מגופי מדיה בארה״ב לסיקור האפליקציה במסגרת תוכנית על אפליקציות בולטות".



לאן אתם מקווים להגיע עם גוד בלוקס?

"התוכנית לטווח הקרוב היא להמשיך בשיפור האפליקציה, לתמוך בעוד שפות, מודולי תוכן ולשפר את המשחקיות ואת השימושיות כך שמשתמשים ייהנו לשחק בה כל יום ולתחזק את מצב הרוח. מעבר לכך, אנחנו עובדים על עוד מספר רעיונות ובתוך כשנתיים מתכ־ ננים שיהיו לנו מספר אפליקציות בתחום המשחקי־פסיכולוגי. ייתכן שניכנס לשלב של גיוס הון כדי שנוכל להרחיב את פס הייצור ולתחזק את הקיים. בטווח הרחוק אנחנו מתכננים להיות מובילים בתחום הזה, ומקווים שחברות פיתוח רבות יבואו בעקבותינו וכך ייווצר ז׳אנר חדש ומרתק בתחום המשחקים - ישנן כל כך הרבה אפשרויות לשלב משחקים עם עזרה עצמית ואנחנו לא נוכל לממש את כולם בעצמנו".

ניסינו בבית

חנויות התוכן של האפליקציות מלאות באפשרויות קסומות: כל מה שאתם צריכים כדי להרגיש טוב יותר עם עצמכם, זה להוריד את האפליקציה הזו והזו, וכמטה קסם, חייכם יהפכו מלאים, שלמים ושלווים יותר. העניין עם אפליקציות הוא שהן גם דורשות התמדה: מה הטעם, למשל, באפליקציה שמבטיחה לעזור לכם להשיג את היעדים שלכם, אם אתם לא דואגים לעדכן אותה בעקביות ולהשתמש בה כפי שיוצריה קיוו שתשתמשו?

המקרה של גוד בלוקס הוא דומה: כל עוד משתמשים בה, האפקט בהחלט ניכר: משום מקום, המחשבות מתחילות להיראות כמו בלוקים צבעוניים קטנים שצפים על גבי מסך, ובראש, העפתי לכל הרוחות את המחשבות השליליות. בשבוע שבו התמדתי לשחק באפליקציה, כי היא לגמרי משחק טטריס חביב, באמת הרגשתי טוב יותר לגבי עצמי. זה באמת עובד, בקיצור. העניין הוא רק עם ההתמדה – צריך להמשיך לשחק ורצוי אולי גם לשלם את חמשת הדולרים שדורשת האפליקציה כדי לפתוח את כל האפשרויות. כרגע רק החלק של שיפור הדימוי העצמי ומצב הרוח הוא בחינם. השורה התחתונה היא שכן, הם בהחלט עלו כאן על משהו וזה ללא ספק יעיל בהרבה מקנדי קראש.