שבועיים לאחר ההחלטה על הקדמת הבחירות דומה כי המשק תקוע. יוזמות שונות שאמורות היו לצאת אל הפועל בתקופת הממשלה הקודמת אינן מתקדמות.



יש לציין כי בסוגיות קריטיות במיוחד הנוגעות לחיי אדם האוצר יודע לקבל החלטות. כך למשל משבר המזומנים בבתי החולים נפתר השבוע לאחר שהחשבת הכללית מיכל בואיינג'ו עבאדי החליטה להזרים 150 מיליון בתנאי שהנהלות בתי החולים יעמוד במתווה פיקוח והתייעלות. מאידך בנושאים אחרים ובהם אלה שיפורטו להל"ן, באוצר גוררים רגלים.

1. השביתה במכס: הדבר הבוער ביותר העומד כיום על הפרק הוא השביתה במכס. העובדים שובתים בטענה שהאוצר עצר את הדיונים על חתימת הסכם עבודה קיבוצי בעילה שאין רפורמות ושאת ההחלטה בנושא אמורה לקבל הממשלה הבאה.
 

 עצירת המו"מ נוגדת גם את העמדה של הנהלת רשות המיסים. השביתה שנכנסה ליומה השלישי גורמת לנזקים קשים לחקלאות ולתעשייה.
  על פי נתוני מאיר צור מזכ"ל תנועת המושבים השביתה גורמת לחקלאים לנזק בהיקף יומי הנאמד ב-50 מיליון שקל. לדבריו, פירות וירקות נזרקים לפח, התבלינים מתקלקלים ופרחים שאמורים היו להגיע לאירופה לקראת חג המולד ימצאו את דרכם לאשפה.
 
 בית הדין לעבודה יקיים היום בצהרים דיון בנושא השביתה וקבלת צו המורה לעצור את השביתה. בדיון ישתתפו נציגי התאחדות התעשיינים וכן איגוד לשכות המסחר המייצגים את הייבואנים וספקי חומר הגלם.
 
2. שכר המינימום: ההסכם להעלאת שכר המינימום ל-5000 שקלים שנחתם בין ההסתדרות להתאחדות התעשיינים עדין אינו מיושם בגלל העדרו של צו הרחבה. שר הכלכלה נפתלי בנט דרש מהאוצר ליישם את ההסכם ואף פנה בנושא ליועץ המשפטי לממשלה.
 
 באוצר גוררים רגלים ויועצים המשפטיים שם טוענים שלנוכח עומס העבודה עדין לא ניתן לאשר את ההסכם. בתוך כך שלמה יצחקי הממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה פנה השבוע להתאחדות התעשיינים כדי לשמוע את חוות דעתם על ההסכם.
 
הפנייה נעשתה במסגרת מה שמכונה הליך השימוע ליישום ההסכם. הפנייה מעוררת תמיהה שכן התעשיינים עצמם היו צד לחתימה. כך או אחרת עיכוב יישום ההסכם לאחר הבחירות עלול לסכן את התוספת בסך 350 שקלים שאמורה להינתן עד אפריל 2015 במסגרת הפעימה הראשונה.
 
 3. הסכמי מחיר מטרה: למרות ההסכמות העקרוניות שהושגו בין משרד השיכון לאוצר בסוגיית פרסום מכרזי מטרה במנותק מתכנית מע"מ אפס, המכרזים עדין לא יצאו אל הפועל. באוצר דרשו בעקבות ההתפתחויות לשנות את מתכונת ולהפעילה בדרך אשר תיטיב בצורה משמעותית הרבה יותר עם הזוגות הצעירים.
 
4. תעריפי החשמל: בהתאחדות התעשיינים קיוו כי רשות החשמל תיישם את הצהרות שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ושר האנרגיה סילבן שלום כי התעריפים אכן ירדו החל מחודש ינואר ב-15%. בפועל הדבר עדין לא קרה.
 
אתמול שיגר מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק מכתב לאורית פרקש מנהל רשות החשמל בבקשה לכנס את המועצה לדיון בלוחות הזמנים להפחתת התעריפים. חייק הבהיר כי בעיית המחסור בגז נפתרה וכי ההתחייבות הייתה שהחל משנת 2015 ייקבעו לוחות זמנים להפחתת התעריפים.
 אלא שברשות החשמל לא ממהרים. נראה כי כינוס המועצה לא ייעשה כל עוד לא תגיע הנחייה מפורשת משר האנרגיה.
 
 בתוך כך נודע כי בקשת התעשיינים לדחיית תשלום התוספת של 0.25% במס המעסיקים לביטוח הלאומי נדחתה. לפיכך המס המוגדל ישולם החל מה-1 לינואר על פי לוח הזמנים המקורי.