חג מוזיקלי בירושלים. האופרה הירושלמית חוזרת עם האופרה "נישואי פיגרו" מאת מוצרט לשתי הופעות בלבד – במוצ"ש הקרובה במשכן לאמנויות הבמה באשדוד וכעבור יומיים במרכז ז'ראר בכר בירושלים. "אנחנו עדיין מחכים להכרה מהמדינה ומהעירייה", אומר המנצח עומר אריאלי, מנהלה המוזיקלי של האופרה הירושלמית. "אם תשאל אם אנחנו כבר עובדה קיימת, אומר שאנחנו על הדרך".
 
הגיחה לעיר הנמל הדרומית איננה מקרית, לאחר שאת הזמרים תלווה נגינת התזמורת הסימפונית אשדוד. "לא רק שלא הייתה לנו תזמורת זמינה למטרה הזאת בירושלים, אלא בכוונתנו להתפשט דרומה ולהופיע גם בפריפריה", מספר אריאלי. 
 
לאחר שהתחלתם לפני שלוש שנים עם האופרה "דון ג'ובאני" מאת מוצרט, במגדל דוד, חזרתם לאותו מלחין.

"חוץ מכך שמדובר במלחין האהוב על הקהל, הגוף שלנו עדיין לא בנוי להתמודד עם אופרות גדולות כמו אלה של ורדי, שהן מעבר ליכולת שלנו. זה גם בית ספר טוב לזמרים הצעירים הפועלים אצלנו. בירושלים טוב לפתוח במוצרט, לאחר שהקהל הירושלמי עדיין לא הכי מחונך לאמנות האופרה. מתוך התחשבות בו אנחנו מביאים את 'פיגרו' במהדורה מכווצת של שעתיים, במקום שלוש שעות שאורכת בדרך כלל האופרה הזאת".
 
ולבד ממוצרט?
"כאופרה ירושלמית, ברצוננו לשים את הדגש על אופרות ישראליות או כאלה שהגויים חיברו על נושאים יהודיים. אנחנו בדיבורים עם כמה מלחינים מכאן לגבי העלאת אופרה שלהם אצלנו, בתקווה שאליהם יצטרף גם המלחין הירושלמי, חתן פרס ישראל, אנדרה היידו, הגם שהוא טוען שזה לא בדיוק הסגנון שלו".

מה לגבי האופרה המכוננת "דן השומר", שמרק לברי הלחין לפני 70 שנה?
"אתה תופס אותי במקרה בהכנות לאודיציות להפקה של האופרה הזאת, שתועלה באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שבה אני מנהל את הסטודיו אופרה".

חיידק מידבק
עם שמו הישראלי כל כך מתלווה לדיבורו של אריאלי מבטא איטלקי מתנגן. "הורי באו ארצה מלימודי הרפואה שלהם באיטליה כדי שאוולד כאן, אבל בתוך חודשים עברנו לשם", הוא מעיד. "מכיוון שנולדתי בספירת העומר הם קראו לי עומר, שם שלאיטלקים קשה לבטא. הם אוהבים לקרוא לי עומרו או עומר כשם ערבי".
 
אריאלי (40) נמצא בעסקי המוזיקה מגיל שבע, כשהחל לנגן בפסנתר ולאחר מכן גם בכינור, ומילדות למד גם הלחנה. לניצוח התמכר מאוחר יותר כשבגיל 21 עשה עלייה היישר לירושלים, שבה החל ללמוד לנצח אצל מנדי רודן.
 
באת מתוך ציונות?
"באתי מתוך איזשהו רצון לזהות, להרגיש יותר את היהדות. עד היום אני מאוהב בארץ הזאת".
 
עם כל האהבה, הקריירה שלך הייתה בעיקר בעולם.
"הייתי נאיבי כשחשבתי שאוכל לפעול רק כאן. מנדי רודן תפס אותי לשיחה ואמר שאם אני רוצה להצליח כמנצח, עלי להתנסות בבתי אופרה באירופה. היה לי קשה עם זה. הרגשתי כישלון. רק עליתי וכבר אני שוב על המזוודות בנתב"ג. עם הזמן מצאתי את האיזון בין כאן לשם".
 
במקביל הוא פיתח קריירה של פסנתרן מלווה, כשמגיל צעיר היה מעין ילד פלא שזכה בתחרויות בינלאומיות בפסנתר, שאותן הוא מתאר בהומור כ"חיידק שההורים והמורים שלי נדבקו בו". לדבריו, לא אכזב אותם. "לא הייתה תחרות שממנה לא חזרתי עם פרס ראשון, כשלצד זה זובין מהטה גייס אותי מגיל מאוד צעיר כנגן חזרות של הפילהרמונית", הוא מספר. כפסנתרן מלווה יצא לו לשתף פעולה עם זמרים מהשורה הראשונה, בהם הוי הא, הזמרת הסינית הנהדרת, שבין השאר שרה את אאידה במצדה. "הקשר שלנו התחיל בווינה, כשהייתי סטודנט והיא שרה את מדאם באטרפליי ב'פולקס אופרה'", הוא מספר. "תופעה הזמרת הזאת. עם הקול הנפלא שלה היא מסוגלת לשיר בפורטיסימו אופרות דרמטיות של ורדי בלי להתעייף".
 
כשעלה ארצה, השתומם כשלא מצא בית אופרה בירושלים. "חשבתי איך יכולה להיות עיר בירה כזאת, שהיא גם מרכז העולם, עם כל כך הרבה תרבות בלי אופרה משלה", הוא נזכר.

יש בארץ קהל ליותר מבית אופרה אחד?
"יש הסבורים שאם ירושלמים רוצים לבקר באופרה, הם יכולים לנסוע לתל אביב, או לחלופין האופרה הישראלית יכולה לעשות את הדרך ההפוכה. למרות שיש בית אופרה מצליח, בהחלט יש מקום לאופרה גם בבירה כמו ירושלים".
 
לצד הזמרים הישראלים, שיככבו בהפקת "נישואי פיגרו", ביניהם זמר הבס יורי קיסין בתפקיד קיסין והזמרות מימה מילוא ויסמין לוי אלנטק, יופיע בתפקיד הרוזן זמר הבריטון האיטלקי גבריאלה (ל' בסגול) ריביס, המשמש גם כיועץ האמנותי של האופרה הירושלמית. "גבריאלה, שאינו יהודי, מאוד התחבר לארץ ותורם לנו מהניסיון ומההתלהבות שלו", מספר אריאלי. "הכרתי אותו כשהייתי עוזר מנצח של מאסטרו נעם שריף באופרה 'כרמן' בחיפה. מאז הוא קשור אלינו".
 
לרוח הצעירה המנשבת באופרה הירושלמית תורם ארי טפברג, בוגר בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, שבאמצע שנות ה 20 שלו קיבל לידיו את שרביט הבימוי על "נישואי פיגרו" לצד המנצח אריאלי ומביא להפקה את ההתנסות שלו בתיאטרון חפצים. "במקום להשקיע בתפאורת ראווה תקציב שאין, ארי דוגל בעבודה על הפסיכולוגיה של הדמויות דרך חפצים על הבמה", מסביר אריאלי.
 
מדוע כל המאמץ על "לה פיגרו" הוא בשביל שתי הופעות בלבד?
"אנחנו לא האופרה הישראלית בתל אביב, שיכולה להריץ אופרה במשך שבועיים שלושה. כנראה שכלכלית זה הדבר הכי נכון כרגע".