כמה נערות בנות 16 יכולות לספר שקיבלו מהוריהם מתנה: שיעור פרטי במשחק אצל אסי דיין ע"ה, אחד היוצרים היותר חשובים, מקוריים ומוכשרים שצמחו כאן מאז ומעולם.


לעדן אמיתי (18) זה קרה. רק שהסיפור היה בהתחלה פחות הרואי. "שברתי את הרגל והייתי מרותקת למיטה, בלי יכולת לזוז. הייתי נורא מדוכאת. הורי, שהיו חברים של אסי, גייסו אותו כדי שירומם את רוחי. כשסיפרתי לאסי שמאז שעמדתי על דעתי אני רוצה להיות שחקנית, התחיל שיעורנו הראשון למשחק".

איך התחיל כל הסיפור?

"אמא שלי, חגית אמיתי, עסקה בהפקות מוזיקליות ועבדה עם הזמר הים תיכוני ירון כהן. כשהיינו לפני הפקת קליפ לשירו 'כמו מטורף', היא החליטה שאסי יביים את הקליפ, דבר שהיה כנגד כל הסיכויים. התוצאה: לא רק שדיין ביים את הקליפ, הוא גם שיחק בו והפך לחבר קרוב של המשפחה".

איזה מין מורה הוא היה?
"אסי הוא המורה הכי טוב שיכולתי לאחל לעצמי. הוא לימד בצורה הכי כיפית ולא מלחיצה. הרגשתי כאילו הוא חבר טוב ודמות אבהית, שרוצה באמת לעזור לי להגשים את חלומי. הביקורת שלו הייתה בונה, והיא נעשתה בגובה העיניים. הוא לימד אותי איך להיות בטוחה בעצמי, ואם שואלים אותי אם אני יודעת לעשות משהו, תמיד להשיב בחיוב. כמו שהוא נשאל על ידי הבמאי הנודע ג'ון יוסטון אם הוא יודע לרכב על סוסים. אסי השיב בחיוב, וקיבל את תפקידו הראשי בסרט 'נאהבים לנצח', למרות שלפני הסרט לא רכב בחיים על סוס".

אומרים שהוא היה אגוצנטרי ואגו-מניאק.
"מי שאומר את זה לא הכיר אותו. כל יום היו פונים אליו אנשים עם הצעות מהצעות שונות, והוא נענה לחלק ניכר מהם בשיא הרצינות, כולל השתתפות בסרטי סטודנטים. אסי היה גדול המאמינים בכך שאין כזה דבר תפקיד קטן, והוא הצליח להשריש בי את זה".

"ענק רוח ואגדה". עדן אמיתי עם אסי דיין

תארי לי שיעור משחק עם אסי דיין?
"השיעור כלל גלידת ריבת בוטנים שהבאתי לשנינו. אחרי הגלידה התחיל השיעור. אסי לימד אותי ששחקן צריך להכיל שתי דמיות: של ילד ושל אדם מבוגר;
ולהיות שחקן זה לשחק את הדמות שהכי רחוקה ממך. זה האתגר. היה חשוב לו שאני אלמד את החזון של השחקן. לא רק לשחק. אלא ליצור, ולהיות חלק מהיצירה".

מרגישה שאת חלק ממיתוס? מאגדה?
"הרגשתי שנפלה בחלקי זכות גדולה ללמוד מהטוב ביותר. הייתי מודעת בהתחלה שאני יושבת עם ענק רוח ואגדה, אבל אחר כך כל המחיצות נפלו, ונשאר אדם מול אדם. היום אני יודעת שזה לא היה דבר מובן מאליו".

מה הדבר הכי חשוב שלמדת מאסי דיין?
"הביטחון שאסי העניק לי כאדם וכשחקן. אני חושבת שבלי זה, אתה לא יכול אפילו לחלום על המקצוע הזה. הבנתי שאם הוא האמין בי, אז אני יכולה בשקט להאמין בעצמי".

לא הרתיע אותך שהוא היה מכור לסמים?
"בשנים האחרונות לחייו אסי חי רק מריטלין במנות גדולות, אבל היה סחי לגמרי, גם כשהוא נראה מסטול. כך שזה לא הרתיע אותי".

עד כמה הוא חסר לך?
"לכתו של אסי עשו לי עצב וגעגוע. בינתיים יש לי חבר חייל בנח"ל וכמו שאבא שלי (איש צבא לשעבר א.ג.), היה מנהל עם אסי שיחות לתוך הלילה על נושאים צבאיים ופוליטיים, כך חסרה לי התמונה של אסי משוחח את אותם נושאים עם החבר עידו".

תוכניות?
"להתגייס לצבא, ובדרך לדוג את תפקידי הראשון המשמעותי. לעשות לאסי טוב ולהראות לו, שם למעלה, שהוא הצליח גם כמורה".