30 בנובמבר 2013 היה עוד יום בחיי השחקן פול ווקר. ווקר בן ה-40, בעל המראה הנערי הנצחי, היה באותה תקופה בעיצומם של הצילומים לסרט "מהיר ועצבני 7", שהיה אמור לצאת לאקרנים כמה חודשים מאוחר יותר, ולגרוף הרבה מאוד כסף, בדיוק כמו קודמיו. כיוון שהיה זה יום שבת, היה לו זמן פנוי לבלות עם חברו רוג'ר רודס, נהג מרוצים במקצועו, שגם היה יועצו הכלכלי של השחקן. בשעות הצהריים שמו השניים פעמיהם לעבר אירוע התרמה לנפגעי הטייפון האיאן שהכה שלושה שבועות קודם באזור הפיליפינים, אירוע שאותו יזם וקידם ווקר בעצמו. ואז, ב-15:30, הכל נגמר.




בסצנה, שנראתה כאילו היא לקוחה מאחד מהסרטים שבהם כיכב ווקר, מכונית הפורשה, שבה נהג רודס שעה שהשניים עשו דרכם הביתה, לקחה סיבוב לא טוב. לסיטואציה לא סייעה העובדה שהם נסעו במהירות שבין 130 ל-150 קמ"ש. המכונית סטתה מהמסלול, והתנגשה בעוצמה בעמוד בטון ובשני עצים – ומיד עלתה בלהבות. רודס הנהג נהרג במקום. ווקר, שישב בכיסא הנוסע ושבסרטיו שעט במהירויות מטורפות במיטב מכוניות המרוץ, קיפח את חייו גם הוא כתוצאה מהתאונה ומהאש שאחזה בו ובחברו.




בהוליווד, כמו בהוליווד, ההצגה חייבת להימשך. אבל רגע לפני שזה קרה, החליטו אולפני יוניברסל לעצור ולעשות חושבים. בכל זאת, ווקר היה אחד הכוכבים המובילים של סרט שעלותו המשוערת עמדה על יותר מ-150 מיליון דולר. רק חלק מהסצנות בהשתתפותו של ווקר צולמו עד אז, והמשמעות המיידית של מותו של השחקן המרכזי הייתה שכתוב מסיבי של התסריט ועיכוב מהותי ביציאתו של "מהיר ועצבני 7" לאקרנים (תאריך היציאה המקורי היה 11 ביולי 2014). הבמאי ג'יימס וואן ערך שיחת ועידה עם המפיקים מיוניברסל, ויחד גיבשו החלטה: דבר ראשון עוצרים את ההפקה ונותנים למשפחתו של ווקר ולחבריו הרבים על הסט להתאבל עליו. אחר כך מתקדמים הלאה.



כמו במקרים רבים בעבר, שכוכבים הוליוודיים סיימו את חייהם רגע לפני יציאת הסרט או אפילו לפני סיום הצילומים, גם הפעם נאלצו האולפנים למצוא פתרונות. היו לכך תקדימים בשנים האחרונות. הזכור ביותר היה מותו של הית לדג'ר ב-2008 ממנת יתר. אז הסרט "האביר האפל", שבו כיכב בתפקיד הג'וקר, טרם יצא, וכשהוא יצא, אין ספק שלהצלחה ההיסטרית שלו בקופות תרם גם לדג'ר, שגם נתן שם תצוגת משחק מרשימה ואף קטף את פרס האוסקר על התפקיד, לאחר מותו, כמובן. סרט נוסף של לדג'ר, שאת צילומיו לא הספיק לסיים, היה "מופע הפלאים של דוקטור פרנסוס", אשר לצורך סיומו גויסו למלא את תפקידו לא אחד, אלא שלושה שחקנים - ג'וני דפ, ג'וד לאו וקולין פארל.


עוד שחקן שכיכב בקולנוע לאחר מותו הוא ג'יימס גנדולפיני, שהלך לעולמו ביוני 2013, ומאז הספיקו לצאת שני סרטים שלו – "דיברנו מספיק" עם ג'וליה
לואי-דרייפוס ו-"The Drop".

בלי מניפולציות

ווקר, שנהרג היום לפני שנה, לא היה, למרבה הצער, השחקן היחיד שהוליווד איבדה השנה. גם מותם הפתאומי של שניים מהשחקנים הבולטים בהוליווד - פיליפ סימור הופמן ורובין ויליאמס – תפס את האולפנים לא מוכנים. רובין ויליאמס, אף הוא זוכה אוסקר בהיר עיניים ואהוד, התאבד ב-11 באוגוסט, שלושה חודשים אחרי שנגמרו הצילומים ל"לילה מוטרף במוזיאון: סוד הקבר", הסרט השלישי והאחרון בטרילוגיית סרטי הפנטזיה המטורללים בכיכובו של בן סטילר. ויליאמס גילם שם את הפסל של הנשיא האמריקאי המנוח טדי רוזוולט, שקם לתחייה בלילה, יחד עם יתר המוצגים במוזיאון, ובאולפני פוקס כבר פנטזו על סרט שלם שיתמקד רק בדמותו, אלא שהתאבדותו קטעה את התוכניות.


במונחים הוליוודיים, ויליאמס לא גרם נזק לסרט, ואפילו להפך: סביר להניח שמותו בטרם עת ייתן זריקת עידוד וישפר את הכנסות הסרט, שיוצא לבתי הקולנוע בארה"ב ב=19 בדצמבר (ויום קודם בישראל). בכל זאת, מדובר באיש שהפיח חיים ב"גברת דאוטפייר", "בוקר טוב ויאטנם", "ג'ומנג'י", "ללכת שבי אחריו", "פאץ' אדמס" ועוד רבים וטובים, ונתן את קולו לג'יני הנמרץ והאנרגטי מ"אלאדין". מבוגרים רבים, שהם לא קהל היעד הטבעי של "לילה מוטרף במוזיאון", יעוטו לאקרנים בעקבות ילדיהם ונכדיהם כדי לתת לו לפחות את הכבוד הזה. באולפני פוקס מודעים לכך, ובאופן ציני משהו כבר הותר לפרסום כי הסרט יוקדש לזכרו של ויליאמס.
 

ימשוך גם את המבוגרים? וויליאמס ב"לילה מוטרף במוזיאון". צילום: Doane Gregory באדיבות YES

גם הכתובית החותמת את "משחקי הרעב: עורבני חקיין - חלק 1", שיצא בשבוע שעבר לבתי הקולנוע, מציינת (אל תדאגו, אין פה ספוילר) "מוקדש באהבה לזכרו של פיליפ סימור הופמן". השחקן זוכה האוסקר פיליפ סימור הופמן, שמת ב-2 פברואר כתוצאה מהזרקת מנת יתר של סמים, והוא בן 46 בלבד, בדיוק עמד לסיים את הצילומים של "משחקי הרעב: עורבני חקיין – חלק 2", הפרק השני מתוך צמד הסרטים הסוגר את סאגת "משחקי הרעב", שבהם גילם את דמותו של פלוטארך היוונסבי. הסרט הראשון יצא לאקרנים בסוף השבוע שעבר, והסרט השני (שני החלקים צולמו יחד) יצא בנובמבר 2015. אגב, עוד קודם לכן, יצא השנה סרט נוסף של סימור הופמן - מותחן הריגול המוצלח "איש מבוקש מאוד".


בכל אופן, מותו לא ממש השפיע על החלק הראשון של "עורבני חקיין", אבל לחלק השני המפיקים בהחלט נזקקו לאי אילו שפצורים. הופמן מגלם בסדרת שוברי הקופות את פלוטראך היוונסבי, שבהתחלה מוצג כמנהל משחקי הרעב, שעושה לדמותה של קטניס אוורדין (ג''ניפר לורנס) חיים קשים בעולם הפוסט אפוקליפטי שבו הסרט מתנהל. אלא שעד מהרה מסתבר שהוא בעצם עובד בחשאיות בעבור המחתרת, המתקוממת נגד שלטון הקפיטול האכזרי השולט בעולם העתידני של "משחקי הרעב", והוא בכלל מנסה לגייס את אוורדין לצדו. בסרט שיצא בשבוע שעבר, הוא כבר מוביל את המרד בגלוי יחד עם אוורדין ועם נשיאת מחוז 13 אלמה קוין (בגילומה של ג'וליאן מור).


צילומי שני החלקים של "עורבני חקיין" החלו בספטמבר  2013 והסתיימו ביוני 2014, כשבין לבין אירע מותו הפתאומי של הופמן, שחקן מוערך, איש משפחה ואב לשלושה ילדים. בינתיים, הבמאי פרנסיס לורנס ואולפני ליונסגייט היו צריכים לקבל החלטה מה עושים.


בהתחלה דובר על כך שדמותו של הופמן תיווצר מחדש בצורה דיגיטלית, שתאפשר לשתול אותו ברקע לסצנות מרכזיות בהשתתפות דמותו, שהיוצרים לא הספיקו לצלם לפני שהוא לקח מנת היתר. לורנס שקל את האפשרות, אך בסוף פסל אותה על הסף. "לא נזייף הופעה של הופמן", הכריז הבמאי בראיון שהעניק ב-3 בנובמבר האחרון למגזין "אמפייר", "פיליפ מת ביום ראשון של השבוע והיינו צריכים להתכנס למחרת, יום שני, ולהמשיך לצילומים. ברגע ששמענו על מותו, פשוט עצרנו הכל, התאספנו ודיברנו עליו. זה היה מאוד קשה".


חודש עבר, האבל הסתיים, ולורנס סיפר: "להופמן נשארו שתי סצנות משמעותיות בכיכובו לצלם לפני שהוא מת. מה שעשינו זה לכתוב מחדש את אותן סצנות, ונתנו את השורות שלו לשחקנים אחרים. אני יכול להבטיח לכם שאין שום מניפולציה דיגיטלית או אנימציה ממוחשבת שתקים אותו לתחייה על המסך הגדול".

סיים את החלק הראשון. הופמן ב"משחקי הרעב". צילום: יח"צ

מזל שיש אחים

בחזרה לפול ווקר. במקרה הזה, התאונה המזוויעה יצרה ברוך רציני למפיקים. לא מדובר בכמה סצנות בודדות, שהוא לא הספיק לצלם, אלא בנתח נכבד של הצילומים. כצעד ראשון, התוכניות לשחרור הסרט לאקרנים ב-2014 נגנזו, ומועד היציאה נדחה לאפריל 2015. כחלק מהשינויים בתסריט, הוחלט שהדמות של ווקר, בריאן אוקונור, תפרוש מעסקי המרוצים בשירות החוק ולא תיהרג מחוץ למסך, כמו שדובר בהתחלה. סצנות חדשות שתיארו את הפרישה הזו נכתבו, ועדיין, המפיקים היו צריכים מישהו, או כמה אנשים, שדומים לווקר, כדי לסיים צילומים של כמה סצנות אקוטיות בהשתתפותו. באפריל השנה הוכרז שאחיו של ווקר המנוח, קיילב וקודי, ישמשו כפילי גוף, ובניגוד ל"משחקי הרעב" – ב"מהיר ועצבני" בהחלט מתכוונים להשתמש גם בטכנולוגיית מחשב מתקדמת כדי לשתול את פרצופו של ווקר המנוח על הגוף של צמד האחים, שגם יספקו את הקול של האח פול.


איך כל זה ייראה על המסך הגדול? מוקדם להגיד. אבל טריילר ראשון של הסרט, שכבר רץ ביוטיוב ובעמוד הפייסבוק הרשמי, מראה שהמפיקים די בטוחים בעצמם שהם יצליחו לשטות בקהל, ככה שלא ממש נרגיש מתי אנחנו צופים בפול ווקר האמיתי ומתי אנחנו צופים בטכנולוגיה מתוחכמת ובאחיו שעזרו להקים אותו לחיים.


"הסצנות שווקר סיים לצלם לפני שנהרג בתאונה הן כמה מהסצנות הטובות ביותר בשבעת סרטי הסדרה", כתבו מפיקי "מהיר ועצבני 7" בעמוד הפייסבוק של הסרט, "העובדה שקיילב וקודי ווקר נמצאים איתנו על סט הצילומים עוזרת להקל את הכאב, ולהרגיש שפול עדיין איתנו".