הורים לילדים שנכנסים לראשונה לגן או לכיתה א', לא תמיד בטוחים איך להכין את ילדיהם בצורה הטובה ביותר לקראת המסגרת החדשה. המעבר מהפעוטון, הגן או מזמן איכות עם אחד ההורים בבית הוא לא פשוט, לא לילד ולא להורים. עידית צולמן, ראש התכנית להכשרת גננים וגננות בגן פרטי, במכללת לוינסקי, אומרת כי הדבר החשוב ביותר הוא לתת לילדים הרגשת ביטחון.



"הורים שבטוחים שבחרו עבור ילדיהם את הגן הטוב ביותר ישדרו זאת לילד, הורים מלאי חששות, ספקות ורגשות אשם, ישדרו זאת לילד וישפיעו על ההסתגלות של ילדם לגן", מסבירה צולמן, "הורה שמאמין שהילד שלו הולך לסבול בגן מעביר את חששותיו לילד והילד מאמין שהוא מסכן, קטן ואינו מסוגל לכבוש את המטרה". עוד היא אומרת כי על ההורים להיות משוכנעים שבחרו עבור ילדיהם את הטוב ביותר ושעליהם להתכונן לפרידה עם כמה שפחות רגשות אשם, דבר הקשה להורים רבים.



בתקופה שנשארה לפני הכניסה לגן או לכיתה א', צולמן ממליצה על מספר דברים כדי להכין אתכם ואת ילדיכם לשינוי. ספרו לילדים שלכם מה זה גן או כיתה - מה עושים שם, עם מי משחקים, מה יש בו, מי הגננת או המורה ומהו שמה. ערכו סיורים רגליים לגן או לכיתה. כן, גם אם המקום סגור - ככל שהסביבה תהיה מוכרת להם יותר הם ירגישו בטוחים יותר.



שלום כיתה א', ארכיון. צילום: פלאש 90
שלום כיתה א', ארכיון. צילום: פלאש 90



ספרו לילדים מה הם יעשו בגן או בכיתה והכינו איתם חפצים מיוחדים - תיק חדש, מגבת, מצעים, מוצץ או בקבוק, רשמו על החפצים את שם הילד והוסיפו סימן מוסכם. עשו זאת עם הילד וספרו לו על השימוש שיעשו בחפצים בגן או בכיתה. היכנסו לשגרה - נסו להרגיל את הילדים לסדר יום הדומה לסדר יום בגן או בכיתה כמה ימים לפני היום הראשון. הכוונה היא להעיר את הילדים בשעה שבה הם אמורים להתעורר כדי ללכת לגן או לבית הספר, לאכול בשעות שהם אמורים לאכול, כיוון ששגרה מקנה ביטחון.



ערכו הכרות עם משפחה שכנה - נסו להיפגש עם משפחה שנרשמה לאותו בית הספר או גן. ילד מוכר והורה מוכר יעניקו לכם ולילדכם הרגשת ביטחון. הימנעו מאמירות מכשילות - "אתה תישאר לבד, את גדולה ולא בוכה, זה לא כל כך נורא להישאר לבד". במקום אלה, השתמשו במשפטים המשדרים אופטימיות: "את תשני עם חברים, אבא יבוא לאסוף אותך ואתה תראה לו את המגדל שבנית".



הימנעו משינויים נוספים בתקופה זו - גמילה ממוצץ ומחיתולים, מעבר דירה או חדר, מזונות חדשים או שינוי בהרגלי השינה. אם אלו לא נעשו עד כה, זה לא הזמן כעת. בקשו פגישת היכרות אישית עם צוות הגן – אל תתביישו לבקש פגישה כזו. היא תאפשר לכם ולילדיכם להכיר את הצוות באופן אישי וזו הזדמנות לשאול לגבי כל מה שלא ברור.



והעצה אולי החשובה ביותר - סמכו על הילדים שלכם. "את יכולה להישאר בגן בלי אמא, אתה משחק נהדר עם חברים". תנו להם הרגשה שהם מסוגלים להתמודד עם המשימה.