אם תחפשו מודל אחד של משפחה שמאפיין את התקופה האחרונה, כנראה תתקשו למצוא. סגנונות שונים ומגוונים של משפחות כבר מזמן לא גורמים לנו להרים גבה, ונדמה ששמענו כבר כמעט על הכול. הורות משותפת, חד־מיניים וחד־מיניות, יחידניות ויחידנים, גרים ביחד, גרים לחוד, גרים עם ההורים או שמביאים ילדים בגילים מאוחרים. 



אי שם, לפני 30 שנה, כשילדה בשנות העשרים המוקדמות לחייה ילדה את תינוקה הראשון, אף אחד לא הביט במבט של פליאה ולא חשב ש"היה פספוס". היה זה טבעי, הגיוני ואפילו מצופה. עם השנים, יותר ויותר נשים החלו להשתלב בלימודים אקדמיים ולאחר מכן במעגל העבודה, מה שהוביל לעלייה בגיל ההורות. כיום כאמור, שכיח מאוד שאישה תתחיל לחשוב על התוכניות המשפחתיות רק לקראת גיל 35. מהצד הגברי כיום, חשיבת "פנינו לאן", ואם בכלל, תהיה רק סביב גיל 40. כמו לכל דבר בחיים, גם להורות מאוחרת יש יתרונות וחסרונות.



יתרונות: בשלות - הורים בגילים מאוחרים כבר עברו דבר או שניים בחיים. הם מגיעים להורות ממקום של ציפייה ומיצוי החיים העצמאיים; מצב כלכלי יציב - הורים בוגרים בנו קריירה ומיצבו את עצמם כלכלית; מיצוי אישי - הורים בוגרים חוו את החיים, הגשימו את עצמם מקצועית, תעסוקתית והשכלתית ועכשיו הם פנויים להקדיש עצמם לילדים; יותר זמן לילדים - הורים בגילים מאוחרים פנויים כל כולם לילד, הם אינם בהישרדות של החיים.



חסרונות רבים לא פחות. לבד - לפעמים הילד גדל לבד, ללא אחים; דאגת הילד - ילד להורים מבוגרים מרגיש שעליו חובת הדאגה להורים; סבאות - בגן חושבים שההורים הם סבא או סבתא; אנרגיות - יש להם פחות כוח ועניין להסתובב בגינה ציבורית, להזמין חברים, הם אולי מחפשים את השקט שהיה נגיש כל כך וחסר להם עכשיו; סיכוי לבידוד הילד - הורה מבוגר עלול שלא להרגיש נוח במחיצת הורים אחרים בגן ובבתי הספר בגין הפרשי הגילים. מכאן שהם ירחיקו ויבודדו את עצמם; דאגה - הם עלולים להיות יותר דאגנים וחרדתיים לילד; קושי פיזי - עם הגיל, הגוף, שהוא המכונה שעובדת הכי קשה, מתחיל להראות סימני עייפות, תשישות, כאבים פה ובדיקות שם; איבוד עצמאות מצד ההורה - תחושה של אובדן העצמאות; מרכוז הילד - הוא הופך להיות החיים שלהם ומרכז החיים שלהם.



אבל מה שחשוב לזכור זה שאין אמת אחת. יש הורים מבוגרים שמגדלים מערכת משפחתית לתפארת וצעירים שאינם מוצאים את הידיים והרגליים ולהפך. ולהורים המבוגרים - חשוב שילד להורים מבוגרים יימצא הרבה בחברת ילדים ואם אפשר שיהיו לו אחים, אפילו אח אחד קרוב לגילו - החוויה, המשמעות והתחושה יעשו את הכל עבורו הרבה יותר פשוט.



הכותבת היא מנחת הורים בכירה ומורה במדרשת מכון אדלר.



ביום המשפחה שיחול בראשון הקרוב יפתח מכון אדלר בשיתוף "מעריב-השבוע" ובזק את "קו המפחה", שיפעל בין השעות 16 ל-22. הציבור הרחב מוזמן להתקשר ללא עלות למספר 1-800-700-222 לתשובות על כל מה שרציתם לדעת על הורים, ילדים ויחסים במשפחה. הקו הוא תרומה לקהילה בשיתוף מכון אדלר, "מעריב-השבוע" ובזק.