אין ספק שאחד החלקים הקשים ביותר של הליך הגירושים הוא ההודעה וההתמודדות של הילדים. מחקרים מראים כי הילדים זוכרים את הרגע בו נאמר להם כי הוריהם נפרדים. הורים רבים דוחים את ההחלטה להיפרד כי הם חוששים מאוד ובצדק, מהרגע הזה, אבל בסופו של דבר זה קורה, והחלק הזה תלוי מאוד בהתמודדות של ההורים. כך תוכלו לעשות זאת ב-15 צעדים לא פשוטים, אך הכרחיים.



שתי דוגמאות שהגיעו אלי, מצביעות כיצד ילדים חווים את האירוע הזה. 



"נכנסתם לחדר שלי, את ישבת על הרצפה, אבא נשען על הקיר והשפיל את הראש, יובל הקטן שיחק לידי ואז אמרת לנו שאתם מתגרשים. למרות שהייתי ילדה קטנה בת שש וחצי, לעולם לא אשכח את הרגע הזה בו הודעתם לנו על הפרידה שלכם". ( א' בת 24).



"מה שאני זוכר , זה פחד צעקות, בכי של אימא שלי ובלבול גדול. לימים הסתבר כי אבא שלי בגד באימא ומהלחץ שלהם, הם אפילו לא טרחו ליידע אותי ואת אחותי כי הם מתגרשים. זה פשוט קרה.. חוויה קשה עבורי . היום במבט לאחור אני מציע להורים - תעצרו, יש לכם אחריות לילדים, לפחות תדברו איתם.." (ר', בן 21).


אז איך עושים את זה נכון?

- התכוננו לפגישה עם ילדיכם. שימו את הכעסים בצד ותכננו את הפגישה: מתי היא תתקיים ? היכן?


- מה לומר להם; איזה מידע רלוונטי עבורם, ומה כדאי לחסוך מהם.


- הגיעו יחד לפגישה עם הילדים, כך תעניקו להם את התחושה שאתם יחד בשבילם.


- שמרו על כבוד הדדי.



- הפרידה היא גם כך חוויה קשה עבור ילדיכם. חסכו מהם לפחות את המתח וההאשמות ההדדיות ביניכם 


- ספרו על הפרידה בזמן שכל הילדים יחד. הישיבה המשותפת עם כל הילדים מחזקת אותם כקבוצה וכצוות שצריך לתמוך אחד בשנייה.


- תנו לילדים זמן לעכל את הפרידה. את בשורת הפרידה, לא משאירים לרגע האחרון.


- הודיעו להם כשבועיים מראש, לפני שאחד ההורים עוזב את הבית או לפני שמתחולל שינוי כלשהו בתא המשפחתי.



- העבירו מסר עקבי, חד וברור, אתם תמשיכו לראות בקביעות את אבא ואמא, את סבא וסבתא. הסבירו בפשטות את סיבת הפרידה ילדים רוצים לדעת - - - למה ההורים נפרדים. מה קרה? הסבירו להם בפשטות ובשפתם את הסיבה.


- חשוב שתשחררו אותם מרגשות אשם ותדגישו בפניהם, שההחלטה איננה קשורה אליהם.


- תנו מקום לכאב ולבכי כל ילד מגיב בדרכו לבשורת הפרידה של הוריו. בעוד שילד אחד יכול להגיב באיפוק, ילד אחר עלול להתפרץ בבכי או לנטוש בזעם את המפגש המשותף עם ההורים.



- עודדו אותם לשאול שאלות.אפשרו לילדים לשתף אחרים בדבר הגירושים הדגישו בפני הילדים שהגירושים אינם סוד ואין בהם בושה.


- גלו עירנות לסימני מצוקה של הילדים ודאגו ליידע בדבר הפרידה את הגורמים הרלוונטים בעולמם של הילדים (גננת, מורה, יועצת בית הספר). בשלב - הזה חשוב שאיש מקצוע מיומן יוכל לספק לכם כלים רבים ותמיכה לאורך כל הדרך, לכם ולילדיכם, שבסופו של דבר יקטינו את הנזק ויתרמו לתחושת ביטחון, אופטימיות והעצמה.



עליזה הרשקוביץ חברה בצוות הדדין המרכז לגישור, יעוץ והכוונה למתגרשים. כותבת הספר  "הבית של ליאו הצב" - אימון אישי לילדים שהוריהם נפרדים