עכשיו זה ברור: מגמת הבריאות אינה טרנד חולף, ובשנתיים האחרונות רשתות המזון של ישראל מעידות על ביקוש הולך וגובר של מזונות בריאים ומזינים. גם שר הבריאות ליצמן ומלחמתו העיקשת במזון המהיר הוא כמובן חלק מהמהפכה המבורכת הזאת. הבעיה היא שתעשיית המזון שמנסה לעקוב אחר הביקוש ההולך וגובר למזונות מיטיבים, משווקת לא פעם את מוצריה כבריאים, לעתים דיאטטיים, בזמן שהמציאות שונה בהרבה.



כך, תמצאו ברשתות הסופרמרקט שלל מוצרים שרק מתהדרים בתואר "בריא", אך בפועל מכילים ריכוזים גבוהים מדי של סוכר, שומן, חומרים מייצבים, חומרי טעם, ריח וצבע.



כדאי לדעת! ההמלצה הרווחת בקרב תזונאים ומומחים לתזונה בריאה היא שאם אנחנו כבר אוכלים או שותים מוצרים קנויים בסופר (כלומר, לא כאלה שאנחנו מכינים לבד בבית) כדאי לשים לב שיש להם רשימת רכיבים קצרה ככל האפשר. רוב המומחים ימליצו על חמישה רכיבים ומטה. הרעיון בבסיס הטענה הוא, שככל שמוצר קנוי מורכב ממספר רב יותר של רכיבים, כך הוא מעובד יותר ומכיל יותר חומרים משמרים ומייצבים למיניהם, חומרי טעם, ריח וצבע.



עכשיו בואו נצלול אל המשקאות שכולנו בטוחים שבריאות היא הצד החזק שלהם, כשלמעשה ההיפך הוא הנכון.



יוגורט. המון סוכר, עם או בלי חיידקים. צילום: Shutterstock



יוגורט ויוגורט עם חיידקים פרוביוטיים: הרבה סוכר וחשש מתגובה אלרגית


הפרסומות בטלוויזיה מהללות את החיידקים הפרוביוטים שביוגורטים, חיידקים אשר אמורים לסייע לנו בתהליך העיכול, לחזק את המערכת החיסונית ולהפחית את כאבי הבטן. אלא שבפועל, סיבי האינולין – אותם סיבים תזונתיים ומסיסים שנמצאים ביוגורטים הללו, אינם מומלצים לכולם.



מסתבר כי עבור יותר מ-15% מהאוכלוסייה צריכת סיבי האינולין עלולה לייצר את הפעולה ההפוכה, כלומר להגביר ולהחמיר את בעיות העיכול וכאבי הבטן. רופאים אף מזהירים מפני תגובה אלרגית חזקה לסיבי האינולין, אשר עלולה להיווצר אצל אנשים רגישים במיוחד.



אבל, הבעיה המרכזית עם היוגורטים למיניהם טמונה דווקא בכמות הסוכר הגבוהה שהם מכילים. בדיקה שנערכה בעיתון "גלובס" עוד ב-2012, חשפה שיוגורט "במתיקות מעודנת" יכול להכיל כ-2 כפיות סוכר בממוצע, וכשזה מגיע ליוגורט עם פירות – הכמות יכולה לעלות לשלוש ויותר כפיות סוכר פר מוצר.


באופן אירוני, משקאות הבוקר, אותם יוגורטים בבקבוקים שהחברות השונות משווקות לנו בתור "משקאות בריאות" ששווה להתחיל איתם את היום, עלולים להכיל כמות גדולה עוד יותר של סוכר, עם ממוצע של 4(!) כפיות סוכר לבקבוקון קטן.



מים בטעמים: הרבה סוכר, אף זכר לפרי


אחד המוצרים האהובים והפופולריים ביותר הוא מים בטעמי פירות. היצרנים מבטיחים לנו שהמים מזוקקים ובכך מעניקים את האשליה כי מדובר במשקה בריא, אלא שבפועל אנחנו מדברים כאן על משקאות ממותקים לכל דבר ועניין, שכוללים מים עם סוכר ותמציות טעמים (עבור האשליה הפירותית).



ישנם בקבוקי מים בטעמים שמתהדרים בכך שהם כוללים גם ויטמינים, אלא שדעתם של הדיאטנים היא כי את הוויטמינים מוטב שנקבל מהמזון הטבעי שאנחנו צורכים כמו פירות וירקות, ולא כשהם מוחדרים באופן מלאכותי אל מזון ממותק. נקודה נוספת שיש להיות ערים אליה היא שבקבוקי מים בטעמים שכן מכילים פירות, כוללים גם חומצה ציטרית שעלולה להביא למצב הלא נעים של מעי רגיז.



שייק פירות. הסוכר הוא רכיב משמעותי. צילום: Shutterstock
שייק פירות. הסוכר הוא רכיב משמעותי. צילום: Shutterstock



שייקים: כמות גדולה מדי של סוכר


אין כמעט קניון עירוני שלא מתהדר בדוכן שייקים "טעים ובריא" שמקושט בפירות העונה וכמה ירקות ירוקים וגורם לנו להאמין שהוא הבחירה הבריאה ביותר ב"פוד קורט". הבעיה היא שזה לא בדיוק ככה: מיצי פירות אכן עשירים בוויטמינים, אולם את מרבית הסיבים התזונתיים נקבל דווקא מאכילת הפרי השלם ולא מסחיטת המיץ שלו שגורמת לרכיבים הכי חשובים ללכת לאיבוד, ומה שכן נשאר הוא הסוכר.



פירות הם דבר בריא, אבל הם גם מלאים בסוכר וסוכר פירות הוא סוכר לכל דבר. שתיית שייק פרי היא כמו אכילת ממתק, שזה בסדר גמור לאכול ממתקים מדי פעם, רק אל תחשבו שאתם עושים משהו מאוד בריא. בכוס שייק פירות ממוצע יש לפחות 5 כפיות סוכר, וזה כשלא מוסיפים דבש או סילאן או פקאן מסוכר.



מוגזים שקופים בטעמים: גם הפחתה של הסוכר לא הופכת אותו לבריא


הגזוז בטעם למון ליים נמצא בשוק עוד משנת 1961 ומכיל מים, פחמן דו חמצני, סוכר, מווסתי חומציות, ממתיק ממקור טבעי וחומרי טעם וריח טבעיים. בעבר כלל גם חומרים משמרים שהוצאו ממנו בהמשך – וטוב שכך.



לפני שלוש שנים, עם כניסת המהפכה הבריאה, הצהירו באחת מחברות המשקאות הגדולות בעולם על מהלך נוסף למען בריאות הצרכנים - הפחתת כמות הסוכר ב-40% במשקה הלמון-ליים התוסס שלה, תוך שימוש בממתיק מצמח הסטיביה. יש לציין שלמרות שכמות הסוכר אכן פחתה, זה עדיין לא הופך את המשקה לבריא או מומלץ לתזונה שלנו, וחשוב לזכור זאת.



סכנה! במשקאות שאתם שותים יש המון סוכר. צילום: Shutterstock
סכנה! במשקאות שאתם שותים יש המון סוכר. צילום: Shutterstock



משקה קל בטעם תפוזים/ אשכוליות: 15% פרי, וגם זה בקושי


גם ב-2017 יש מי שעדיין משוכנע שאם הוא החליף קולה אחת במשקה קל תפוזים או אשכוליות, הרי שהוא היטיב עם עצמו או עם תזונת ילדיו. אלא שהמשקה הפופולרי הזה רחוק מאוד מלהיות בריא, ורכיבי הפרי שהוא כולל לא עוברים את ה-15% לבקבוק.



נשר מאלט - יותר טוב ממה שרק נראה בריא, לפרטים נוספים>>



מה עוד יש במשקה הזה? סוכר, והרבה. למעשה, משקה התפוזים שכולנו מכירים יכול להגיע גם לחמש כפיות סוכר לכוס משקה אחת, וזה כמובן לצד חומרים משמרים, חומרים מייצבים וחומרי צבעי טעם, צבע וריח.



שוקו בשקית: פחות סידן, יותר סוכר


בין 8 ל-11 כפיות סוכר. זה מה שמחכה לכם בשקית השוקו התמימה למראה, שהילד שלכם כל כך ישמח לשתות עכשיו. אתם רוצים לתת לו חלב כי אומרים שחלב מספק סידן לבניית העצמות ואתם אומרים לעצמכם שבשוקו יש המון חלב. אבל, עובדה מצערת היא שהקקאו מפחית את צריכת הסידן, כך שאפילו סידן ברמה המספקת הילד לא יקבל משתיית המשקה הזה. צריכת מוצרי חלב עדיין מומלצת, אולם ההמלצה היא שאותם מוצרי חלב לא יהיו ממותקים, לא בכמות שיש בשקית של שוקו לפחות.



אייס קפה. מהמשקאות המסוכרים ביותר שאתם שותים. צילום: Shutterstock
אייס קפה. מהמשקאות המסוכרים ביותר שאתם שותים. צילום: Shutterstock



אייס קפה: אל תנסו אפילו


קיץ, חם ובא לכם להתפנק בקפה-ברד צונן ומרענן שימתיק לכם מעט את היום המתיש שעבר עליכם ושהקפאין יעשה קצת את עבודתו. יש רק בעיה אחת, והיא שוב מביאה אותנו לאותו רכיב הרסני שמככב ברשימה הזאת: סוכר.



באייס קפה ממוצע יש 13 כפיות סוכר וזה לא הרכיב הבעייתי היחיד: גם שומן טראנס וצבעי מאכל ממלאים את המשקה הצונן והמתוק הזה, שהפך עם השנים לאימת הדיאטניות.



ראיתם פעם איך מכינים את הקפה-ברד שנמכר כמעט בכל בית קפה ישראלי? מאבקה שמגיעה בקופסא והיא מכילה הרבה מאוד סוכר, חומרים משמרים,


חומרי טעם, צבע, ריח ועוד.



זוכרים את ההמלצה על חמישה רכיבים במוצר קנוי? ובכן, זה המקום ליישם. ואגב, הפתרון פשוט: הזמינו בבית הקפה קפה קר שעשוי מאספרסו, מים, חלב וקוביות קרח. וסוכר בצד, אותו תוסיפו לבד.



בירה נשר. צילום: יח"צ
בירה נשר. צילום: יח"צ



המלצה שלנו לסיום


ביום קיץ חם או חורף קריר, שתו בירה שחורה (ללא אלכוהול). מהמשקאות הוותיקים והמזינים ביותר שתוכלו למצוא. מדובר במשקה שמכיל חמישה מרכיבים בלבד: לתת שעורה, כשות, מים, סוכר ו-CO2. גרעיני הלתת עשירים באנטי-אוקסידנטים שמגנים על הגוף, אין בו חומרים משמרים, הוא נטול צבעי מאכל (הצבע השחור בא מגרעיני הלתת הקלויים). והוא הולך מעולה עם פלאפל.



נשר מאלט, יותר טוב ממה שאתם שותים עכשיו>>