אני בת 26, נשואה ארבע שנים וללא ילדים. העיכוב בהבאת הילדים אינו מבחירה, ואף שהתחלנו סדרת טיפולים אנחנו ממשיכים לדחות את מועדי הבדיקות ומורחים את הזמן. אני עובדת עשר שנים עם תינוקות במעון והתחתנתי מוקדם כי אני רוצה ילדים ומשפחה, אך לא מצליחה להבין מדוע אנחנו ממשיכים לדחות את הטיפולים וחוששת להיות כבולה לבית ולילדים כשאהיה אמא. מה עלי לעשות?


"כל החקירות שאנחנו עושים יכולות לגרום לנו לסחרחורת. עלייך לשאול את עצמך לא רק אם את רוצה להיות אמא, אלא אם את מוכנה להיות אמא. תעדי באומץ את המחשבות שלך והוציאי אותן לאור, וכך תדעי מה מפריע לך באמת. ברגע שאת משאירה הכל בבטן, את נכנסת לסחרחורת. ברור לי שאת מגיעה מבית דתי ושכל הסביבה שלך כוללת ילדים, ועלייך לדעת שזה בסדר לחשוש ממחויבות בגילך הצעיר. עלייך ללכת ללידה הזו ברצון ובאורך רוח".



"אני ממליץ לך לעזוב את עבודתך. התרחקי מהתחום של טיפול בילדים וטפחי את הכמיהה שלך להורות מכיוון שאינך יכולה לרכוש אותה כעת. הרוויחי את מקומך מחדש בבית וזה יעזור לך להיפתח. אם הנשמה תתנקה, גם הגוף יתנקה. כל תופעה פיזית יכולה לנבוע גם ממצב רגשי, וייתכן שלאחר השינוי יש סיכוי שתיכנסי להריון. קחי אוויר ותהיי אמיצה עם תוכנית פעולה, וצאי מהערפל הפנימי שלך. אני מכיר זוג שלא הצליח להיכנס להריון, בחר לאמץ תאומים, לאחר האימוץ נכנס להריון והביא לעולם עוד תאומים וכיום מגדל רביעייה. דעי לך שהכל אפשרי. התפרקי מעט מהמחויבות שלך מתוך בחירה, והיא תאפשר לך להתקרב אליה מחדש וליצור תשוקה למשפחה”.



אשתי ואני חיים בבית משלנו עם שלושת ילדינו ללא חסכונות משמעותיים. אנו נמצאים בנקודת שינוי ושוקלים למכור את ביתנו ולרכוש דירה להשקעה. מחיר הבית הוא 2.5 מיליון שקלים עם משכנתה של 350 אלף שקלים (בתשלום חודשי של 2,500 שקלים). האם להשקיע בדירה בארץ או בחו”ל?


“אתם מעוניינים לקחת הלוואת משכנתה לכל מטרה עד מיליון שקלים, ובכסף הזה לרכוש בית להשקעה במיליון שקלים לערך, כך שהשכירות תכסה את המשכנתה שנוצרה ותיווצר לכם דירה להשקעה ללא הוצאה חודשית נוספת. זוהי חשיבה חכמה ונכונה שמאפשרת לכם שתי אפשרויות: או שערך הדירה שרכשתם יעלה ותוכלו למכור אותה ולבצע תיק השקעות, או שהיא לא תעלה, אבל הרווחתם נכס שיאפשר לכם לבנות בית לילדיכם בעתיד. בכל מקרה מדובר בעסקה לא רעה בכלל".



"אני יכול להמליץ לכם לרכוש דירה להשקעה בארצות הברית שתקנה לכם תשואות גבוהות. אני, לדוגמה, משקיע בדירות בארצות הברית ואף מקבל ערבות בנקאית באמצעות החברה המתווכת דרך הבנק בארץ למשך ארבע שנים. כשאני קונה את הדירה, אני תמיד מוודא שהיא נמכרת במחירי שוק. אני לא סומך על הנתונים שהחברות מציגות ובודק באמצעות שמאות פרטית. אני מציע לך לבדוק ולהשוות גם כן ואף מציע לך להיזהר מאתרי אינטרנט שעלולים לסלף את הנתונים. ישנם אתרים בארצות הברית שבוחנים אזורים כלליים, ואני חושד בהם ומוציא שמאות פרטית. לאחר שיש לי את כל הנתונים, אני מבצע משא ומתן עם החברה שממנה אני רוכש את הבית. אם רכשתי את הדירה במחירי שוק, היא רשומה על שמי בטאבו, ואם יש לי עסקה שבמשך ארבע שנים מבטיחה לי תשואה בערבות בנקאית, כל השאר פחות מעניין אותי כי בכך רכשתי דירה במחירי שוק שהיא טובה יותר מדירה בישראל. בעסקה האחרונה שביצעתי מכרתי את דירתי ב־60%־70% יותר משקניתי אותה. אנחנו חיים בעולם גלובלי ושווה לנצל זאת. בימים אלו אני מחזיק דירה בהולנד שעושה 7% תשואה באופן קבוע, והכל שקוף. אל תפחד מהאופציות שמעבר לים. אני ממליץ לכל מי שרוצה לעשות השקעת נדל”ן לבדוק את כל הכיוונים כולל ישראל, אך בעיניי אם אתה מגיע ל־5% תשואה בישראל ביצעת הישג יפה, בעוד שבחו”ל אתה יכול להגיע לתשואות גבוהות יותר. כשאשם בדרך כלל עולה בכל שנה קצת, בהתאם לעיר ולמיקום”.



עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן