אני בת 50. לפני ארבעה חודשים עברתי פריצת דיסק בחוליות L5־S1, ואני סובלת מכאבים בגב התחתון ובעצם הזנב. ביצעתי טיפולים אלטרנטיביים שלא עזרו ואף הובילו להחמרה במצבי. רופא כאב הזריק לי אפידורל כדי להקל על כאבי. מה עוד אפשר לעשות?


"הגישה היום לכאבי גב היא לא להישאר במיטה אלא לצאת ולתפקד כמה שאפשר. כשאנחנו זזים ונמצאים בתנועה, הגוף מרפא ו'מנתח' את עצמו. לפני 50 שנה כמעט לא היו ניתוחי גב והיו מחכים שהכאבים יחלפו מעצמם. אני ממליץ לך לפנות לפיזיותרפיה בשילוב זריקות אפידורל. מכיוון שמדובר בפריצת דיסק קלה יחסית, יש סיכוי שהיא תשתפר והגוף ירפא את עצמו. אם כואב לך לשבת על עצם הזנב, אני ממליץ לקנות גלגל ים של ילדים, עם חור באמצע, ולשבת עליו. בדרך כלל, כאבי גב חולפים לבד בתוך שישה חודשים".



אני בן 82, וסובל כבר שנתיים מניוון בחוליות הצוואר וממיאסטניה גרביס, שלא מאפשרת לי להרים את הראש וללכת זקוף. מה עלי לעשות?
"לכל אדם מעל גיל 70 יהיה ניוון כלשהו בחוליות. הראש שלנו הוא כבד, המוח לבדו שוקל כקילו וחצי ושרירי הצוואר הולכים ומתקשים להחזיק אותו עם השנים. קרוב לוודאי  שהסיבה העיקרית לכך שהראש שלך נוטה קדימה היא מחלת השרירים. אני מציע לך לפנות לנוירולוג שיסייע לך, וסביר שימליץ לך  ליטול מסטינון על מנת לבדוק כיצד הוא משפיע על הצוואר ועל צורת ההליכה שלך. ייתכן שהמיאסטניה גרביס היא שמונעת ממך את האפשרות להחזיק את הראש זקוף, ולכן כדאי לבדוק את השפעת הכדור על גופך".



אני בת 69, נכה בכיסא גלגלים, וכבר שישה חודשים מאז שהחלמתי מדלקת ריאות אני סובלת מקוצר נשימה. גם כשאני מפהקת אני מתקשה לנשום. עשיתי בדיקות אצל רופא כללי ואמרו לי שהכל בסדר, אך אני תוהה ממה זה נובע.


"אם כבר שישה חודשים את סובלת מקוצר נשימה, זה כנראה  לא מסוכן. אם במהלך פעולות פיזיות את לא חשה בקוצר נשימה, ייתכן (וקרוב לוודאי) שקוצר הנשימה אינו נובע מאי־ספיקת לב. פני לרופא ריאות ובצעי בדיקת נשימה. בבדיקת נשימה יהיה אפשר לראות את הדברים. ייתכן שתתבקשי לבצע פיזיותרפיה נשימתית שתחזק את שרירי הריאות שלך. אדם שיושב בכיסא גלגלים מפעיל פחות ופחות את הריאות שלו מאדם שצועד ורץ. ייתכן שיהיה עלייך לחזק את הריאות כדי להקל על קוצר הנשימה שממנו את סובלת. ישנו מכשיר מפלסטיק שאפשר לקבל בקופת חולים העוזר בתרגול נשימה ו'מבקש' ממך להפעיל את הריאה ולנשוף לתוכו בכוח. זה יפתח לך את הנשימה. היית חולה בדלקת ריאות, הריאות נפגעו וכעת יש לשקם אותן ולבצע פיזיותרפיה של הריאות".



אני בן 80. סבלתי לפני כמה שנים מדורבן ברגל, טופלתי בגלי הלם ולאחרונה אני ממשיך לחוש כאבים עזים בעקב. בנוסף, כשאני דורך על הרגל אני מרגיש כאילו אני דורך על אבנים. מה עלי לעשות כדי להקל על כאבי?


"עם הגיל, המפרקים של הגוף מתנוונים. ישנה מחלה הנקראת אוסטאוארטריטיס, שמצביעה על שינויים ניוונים בגופנו ככל שאנחנו מתבגרים. ככל שאנחנו מתקדמים בגיל, השכיחות גוברת, כך שבגיל 60 כ־50% מהאוכלוסייה תסבול מניוון כלשהו ובגיל 80 כ־90% יחושו בניוון. ייתכן מאוד שטיפול בגלי ההלם זעזעו ושחקו לך חלק מהמפרקים. אני ממליץ לך לרכוש נעליים מיוחדות שיקלו על תחושת הכאב שלך. בנוגע לכאבי הקרסול, תחושה של הליכה על אבנים נובעת לעיתים  מבעיה עצבית כלשהי, אולי דלקת עצבים היקפית, ולכן כדאי לך לבצע בדיקה אצל נוירולוג ולבצע בדיקת EMG של העצבים ברגליים, לפני שאתה מנסה את הנעליים, כי אם אכן הבעיה היא עצבית לא בטוח שהנעליים יעזרו".