אני מקפידה לשלב בתפריט התזונתי שלי דגים. האם יש הבדל בין סלמון טרי לקפוא?
"דגים תמיד נחשבו מזון מאוד בריא, במיוחד כאשר הם נצרכים טריים. בשל תהליך ההקפאה, משך הזמן שבו מאוחסן הדג הקפוא והעובדה שהוא מכיל הרבה מים, ישנו הבדל גדול מאוד בין הדג הטרי לקפוא בטעם, אך הוא מתבטא בעיקר במרקם ובטעם. מבחינה תזונתית, אין כל הבדל משמעותי בין דג טרי לקפוא, אבל בדג קפוא יש קצת פחות ויטמין B12".

מה כמות הפירות המומלצת לאכילה ביום?
"פירות עשירים בוויטמינים, במינרלים ובסיבים תזונתיים, ואפשר לשלב אותם בכל תפריט, גם בתפריט דיאטטי, אבל עדיין חשוב לציין כי סוכר הפירות הידוע בשמו פרוקטוז עלול להצטבר בשומן הבטני, ועל כן ההמלצה היא לאכול כ־3 עד 4 פירות ביום, לא יותר".

אני מאוד אוהבת לאכול צ'יפס ונוהגת לרכוש צ'יפס מוכן וקפוא ולאפות אותו בתנור. האם זה בריא?
"עדיף לאכול צ'יפס אפוי ולא מטוגן, ומנגד יש שאומרים כי צ'יפס מוכן קפוא הוא בעל שומן טראנס, ועל כן האופציה הכי בריאה לאכילת צ'יפס היא לחתוך פרוסות דקות של תפוחי אדמה ולאפות אותן בתנור".

כבר כמה חודשים אני מנסה סוגים שונים של דיאטות, ללא הצלחה. המליצו לי על דיאטות שונות, אבל אני לא יודעת מה לבחור. מה דעתך?

"שוק הדיאטות בישראל הוא לא מפוקח ומגלגל מיליוני שקלים בשנה. דיאטות רבות מוצעות לאנשים ללא ביקורת ועלולות לסכן את בריאותם. בכל תקופה יש טרנד אחר בתחום הדיאטות, החל מכדורים, דרך אבקות ומסטיקים, ועד למדבקות שאמורות למנוע תחושת רעב. לאחרונה אפילו יצא לשוק מוצר חדש: רפידות לנעליים שאמורות לדכא תחושת רעב. האם הדיאטות המדוברות מצליחות להביא ללקוחות את התוצאות הרצויות ולשמור עליהן לאורך זמן? התשובה היא לא. יותר מ־90 אחוז מהאנשים שהצליחו לרדת במשקל לא שמרו על הנתונים, ואף העלו את הקילוגרמים בחזרה בתוספת ריבית. דיאטות שלא מתאימות לך באופן אישי - דינן להיכשל. זה לא סוד שרוב הדיאטות מסתיימות בעלייה במשקל אם לא מבצעים אותן נכון. עולם הדיאטות מבוסס על מיתוג ושיווק. חברות רבות מנסות לגרום לנו לצרוך מוצרים נלווים לדיאטה בלי לחשוף בפנינו את תופעות הלוואי שלהם. מדובר בנזק כלכלי ובריאותי כאחד, שעלול לפגוע בכל מי שמחליט לנסות. ירידה במשקל צריכה להתבצע באופן בטוח ומותאם אישית. יש ללמוד הרגלי אכילה נכונים, התמודדות במהלך רגעי שבירה, ואכילה נכונה בזמן חופשות או חגים. כשאנשים אוכלים לפי תפריט שלא מותאם להם באופן אישי, הם לא יצליחו להתמיד בשום תפריט".





האם לדעתך שתיית כוס נס קפה בבוקר עלולה למנוע ירידה במשקל?
“כוס קפה בבוקר לא תמנע ירידה במשקל, כמובן כל עוד את לא מוסיפה לה סוכר, עוגיות או מאפים, אבל ההמלצה היא לשתות קפה שחור, ולא נס קפה, משום שקפה שחור ידוע כקפה מעובד פחות ועשיר יותר בקפאין המזרז מטבוליזם. אני באופן אישי חשה שובע בכל פעם שאני שותה כוס שתייה חמה עם מעט חלב”.

בכל בוקר אני שותה כוס מיץ גזר. האם זה דיאטטי?
“אנשים רבים חושבים כי מיץ גזר הוא דיאטטי בגלל שגזר הוא ירק, אבל לא כך הדבר - בכוס מיץ גזר גדולה יש כ־150 קלוריות ו־6 כפיות סוכר. מדובר בכמות קלוריות יותר גבוהה ממנת נשנוש בתפריט דיאטה, ועל כן לדעתי כדאי לקחת את זה בחשבון כשאת שותה כוס מיץ גזר בבוקר”.

הנכדים שלי מאוד אוהבים לאכול תירס, אבל הבן שלי טוען שזה לא בריא ומסרב לשלב תירס בתפריט שלו. מה דעתך?

“בתירס יש ערכים תזונתיים גבוהים כמו ויטמינים ומינרלים, סידן, מגנזיום, אפילו זרחן, אבל כדי שהם יצליחו ליהנות מכל זה תבהירו לילדים שחשוב שהם ילעסו את התירס היטב ובכך יגרמו לוויטמינים ולמינרלים להיספג בגוף. מעבר לזה, חשוב לי לציין שגם הערכים הקלוריים של התירס טובים, והוא נחשב כנשנוש מזין ובריא”. 

עריכה: עדן בן ארי