לכבוד הקיץ שהגיע, מהי לדעתך כמות המים המומלצת לשתייה בעונה החמה?
“כל אחד צריך לשתות כמות מים אחרת בהתאם לגילו, למצבו הבריאותי, ובעיקר בהתאם לטמפרטורה שבה הוא שוהה במהלך היום. גנן או פועל בניין ייאלצו לשתות כמות אחרת מאדם שעובד בהייטק. על פי ארגון הבריאות האמריקאי, נשים צריכות לשתות בממוצע כ־2.5 ליטר נוזלים ביום, ואילו גברים צריכים לשתות 3.7 ליטר נוזלים ביום - אבל הדרך הטובה ביותר לזהות אם אנחנו שותים מספיק היא באמצעות צבע השתן שלנו: ככל שהוא כהה יותר, כך אנחנו צריכים לשתות יותר. המצב האידיאלי מבחינתנו הוא כאשר השתן בצבע שקוף. הדרך האידיאלית לזכור לשתות במהלך היום היא פשוט להכין תזכורות בסלולר מהבוקר עד הערב, ולשתות באופן מתוזמן. אחרי כמה ימים זה נהיה קל יותר, כי הגוף מתרגל לשתות לבד בשעות שקבעתם”.

אני בת 58, ובשבועות האחרונים אני מרגישה שאני עולה במשקל, בעיקר באזור הבטן. בכל ארוחת צהריים אני אוכלת בחדר האוכל במשרד. הוספתי ירקות, צמצמתי פחמימות והורדתי שתייה ממותקת מהתפריט - אבל לצערי אני לא רואה שינוי. מה עלי לעשות כדי לחזור למידותיי?
“מטופלים רבים שלי הפסיקו לאכול בחדר האוכל בחברות שבהן הם עובדים בדיוק מהסיבות האלה. הדרך הטובה לרדת במשקל היא לדעת בדיוק מהי כמות השמן והתיבול באוכל שלך. רק לאחרונה אחד המטופלים שלי שעובד בהייטק סיפר לי שהפסיק לאכול בחדר האוכל של החברה וירד כארבעה קילוגרמים בשבועיים. בבוקר, לפני שאת הולכת לעבודה, תאכלי יוגורט ותפוח ירוק או שתי קוביות שוקולד. בצהריים תאכלי שני כריכים מלחם קל עם תוספות וממרחים מגוונים, כמו ממרח פלפלים קלויים, פסטרמה, ביצה קשה, ואפילו גבינה צהובה – כל זה לצד צלחת ירקות חתוכים. אם תחושי רעב במהלך היום, תוכלי להוסיף עוד תפוח. בערב, אחרי שאת מגיעה הביתה, את יכולה להוסיף מנת דג וירקות אפויים ללא שמן, חזה עוף עם ירקות מאודים או סלט ירקות עשיר עם טונה במים וביצה קשה. אני מאמינה שבתוך כשבועיים תתחילי לראות תוצאות בהדרגה".



מהו לדעתך סוג השמן המומלץ לאכילה, והאם יש לוותר על שימוש בשמן סויה?
"יש שתי קבוצות שמנים - שמן מזוכך ושמן בכבישה קרה. שמן מזוכך מופק בטמפרטורות מאוד גבוהות, מאבד מאיכותו ולמעשה הנו שמן מקולקל החושף את הגוף לרדיקלים חופשיים. השמן נטול ערכים תזונתיים, לגוף אין כל יכולת לעכל אותו ועל כן הוא אוגר אותו בתאי שומן בלבד, ובכך הוא מזיק מאוד לבריאותנו. שמן בכבישה קרה הוא בעל ערך תזונתי גבוה ועשיר בויטמינים כמו ויטמין E ואומגה 3. מעבר לשמן הזית המוכר והידוע, יש עוד עשרות סוגי שמנים המופקים בכבישה קרה, כמו שמן גרעיני דלעת, שמן אגוזי מלך, שמן אבוקדו ושמן חמניות בכבישה קרה - המעניק טעם דומיננטי, כאילו הוספת לסלט חופן גרעינים".

לפחות שלוש פעמים בשבוע אני פותחת את הבוקר שלי באימוני אירובי. מיד לאחר האימון אני שותה שתי כוסות מים, אבל סובלת מצריבה חזקה בגרון ובוושט. כיצד לדעתך אפשר להימנע ממצב זה?
"הסיטואציה שאת מתארת נקראת ריפלוקס, ומצב זה מתרחש כשהסוגר שנמצא בין צינור הוושט לקיבה נחלש ואינו סגור היטב. אם תשתי את הנוזלים לאט ותיתני להם לעבור בגוף, לא תיאלצי להתמודד עם הצריבה. המלצתי היא לשתות במהלך הפעילות הגופנית לגימה קטנה בכל פעם, וכך לא תסיימי את האימון צמאה".

האם אפיית דלעת פוגעת בסיבים התזונתיים שבה?
"דלעת עשירה בוויטמינים ובמינרלים רבים, ובהם גם ויטמין A שנחשב לעמיד בחום. היא ידועה כירק השומר על היתרונות התזונתיים שלו גם במהלך אפייה או חימום. לכן אין סיבה להימנע מאכילת דלעת אפויה".

נכדי בן ה־4 מאוד בררן באוכל. הוא מסרב לאכול בשר, ובמקום זה מעדיף לאכול שתי ביצים ביום. אני חוששת שתזונה זו תגרום לו לסבול מכולסטרול גבוה בגילו הצעיר, ולכן תוהה האם כדאי להחליף את הביצה בחלבון אחר.
“אכילת שתי ביצים ליום היא כמות תקינה לחלוטין, ואין לך מה לדאוג. חלבון הביצה ידוע כאיכותי לעומת שאר אבות המזון. היום כבר ידוע כי כולסטרול הוא לא מילה גסה, וכל מחלות הלב שבהן אנחנו נתקלים בשנים האחרונות לא מופיעות בעקבות כולסטרול כי אם בעקבות שימוש מוגבר בפחמימות ריקות ובמאכלים מתועשים כמו קמח לבן, סוכר וכדומה. כאם לשני בנים צמחוניים, בכל פעם שאני יודעת שהם אוכלים בין שתיים לשלוש ביצים ביום אני רגועה, ויודעת שהם קיבלו את כמות החלבון הנדרשת עבורם”. 
 
מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM